Här är vi något intressant på spåret: kommer man att ställa krav på minimihastighet på de som enligt nya förslaget väljer att cykla på bilvägen där det trots allt finns en cykelbana. Skulle jag då jag cyklar med barnen (snitthastighet omkring 10km/h) kunna välja att beblanda mig med bilar som kan och får köra 50 km/h samtidigt som det finns en cykelbana? Tanken att göra det är mej givetvis avlägset främmande men har man inte sett bilister irritera sig på cyklister som undlåter att använda cykelbana tidigare så kommer man nog att få se det om förslaget går igenom utan krav på cyklisterna.
/Patrik,
Det var bara hämtat från egna tankar om hastigheter mm. Jag tror det är ganska liten chans att det kommer ingå i nya regler. Vi har ju faktiskt annars rätt tunt med regler om minimihastighet. Det närmaste vi kommer är ju att lägre än KM50-fordon inte får köra på motorväg (ett i mina ögon lite i lägsta laget och då föreligger inte krav på att hålla i närheten av 50 ens).
En annan tanke är begränsning av hastighet ifall oskyddade trafikanter kan förväntas förekomma. Iaf de utan hjälm. Av en sådan tanke följer att om man vill välja vägbanan så skulle det vara hjälm som gäller (när det är högre skyltad hastighet).
Tanken är att man skall begränsa och gärna minimera relativ hastighet hos trafikanterna och mer så när oskyddade trafikanter är inblandade.