ThureB: Dina historiska aspekter skulle implecera en hel del annat - om vi spetsar till ditt arguemnt yttelrigare så gick och sprang vi före vi cyklade och skulle således kanske inte få cykla fortare än vi springer, med din logik
Nej, vi får nog ha regler som gäller i dagens trafikmiljö och med dagens fordon.
==
Annars är debatten tillbaka där den slutade där somliga tävlingscyklister tycker de har rätt att cykla i klunga på allmäna vägar och genom att göra det visar de (enligt egen utsago) hänsyn till andra trafikanter genom att uppfattas som en aggregerad enhet "ett fordon" istället för många enskilda cyklister.
Motståndarna (däribland jag) tycker klungcyklare inte håller inbördes avstånd, cyklar i bredd samt gör om vägen till sportarena för sin sport.
Så länge inte polisen och/eller cykelförbundet kan enas om hur det ska vara, kommer nog tyvärr olyckor att hända.
Det finns gott om argument för båda sidor i denna långa tråd och hoppas vi inte behöver köra dem i repris men nya argument. lagar och ev domfall vore intressant att höra.
Regeln om att cyklister i första hand ska cykla på cykelbana, då sådan finns, har ju varit uppe i media igen nyligen, med förslag på ändring/lättnad. Som pendlarcyklist förstår jag inte hur man ens vill cykla bland bilar om det finns en cykelbana - för mig är det självbevarelsedrift.
/Patrik, pendlarcyklist och bilist