Något jag personligen stör mig på är att många cyklister, för att inte säga majoriteten, gärna hävdar sin rätt som "fordon" när det passar, för att sedan, t.ex., tvärsvänga upp på trottoaren, passera det röda trafikljuset, och sedan rulla ut i vägbanan igen.
Då tappar åtminstone jag respekten.
Antingen är man ett fordon på vägbanan, eller så är man ett fordon vid sidan av vägen. Inte båda.
-Jag får faktiskt cykla här!
Ja det får du, men om du märker att du är ett hinder kanske du kan underlätta så gott det går, och inte bara hävda din rätt.
Jag har läst i tråden att klungkörning förvaras med : - Vi släpper förbi när någon ligger bakom.
Då måste man göra det också. Inte sällan är det ett gäng med tunnelseende som tuggar fradga av fysisk utmattning och tar god tid på sig att uppmärksamma bilen bakom. Att vara så utmattad i trafiken skulle jag vilja likställa med att köra onykter.
Jag missunnar inte cyklister att vara på vägen, men
vill man vara med i leken får man göra det på samma villkor och med samma regelverk.
Jag blir glad när jag träffar på en cyklist som verkligen beter sig som ett fordon, söker ögonkontakt i korsningar och vid överfarter, ger tecken, etc. Då visar jag respekt tillbaka.
Häromveckan kom jag faktiskt ikapp en klunga. Den gruppen verkade ha utsett siste man att ha koll bakåt, och när jag närmade mig gav han tecken åt resten, vilka snabbt gled in i ett led istället. All heder åt sådant trafikvett!