Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Nja, det där har du skruvat till lite. Det var ju lite angående olägenhet osv. som man ska ta i beaktande. Polisen kommer troligen inte att sy in en cykelklunga som kör belgisk klunga om de inte skjuter skarpt mot passerande bilar.

Hur ofta händer det dig att du hamnar bakom cykelklungor på ett år?

Det är redan konstaterat att det inte är lagligt att köra i bredd, hänvisningar till lagrum finns i tråden!
 
...Nu är det väl så att det är bara motorfordonstrafikanter som betalar vägskatt!? Skulle man även kunna ta ut vägskatt av cyklister (t ex en engångssumma vid köp) för att delfinansiera breda, jämna cykelbanor!?...
Jag betalar redan vägskatt för två bilar, om jag sen väljer att cykla på vägen = mindre slitage istället för att köra bil, så borde alla enbartbilister tacka mig som jag ser det :) Sen så betalar jag kommunalskatt, det är den som finansierar cykelbanorna.

greendanger sa:
...Det är redan konstaterat att det inte är lagligt att köra i bredd, hänvisningar till lagrum finns i tråden!
Du och nån mer har konstaterat det. Vi andra har konstaterat att det inte är så, alltid. Och jag konstaterar vidare att det inte är din sak att bestämma när nån annan får och inte får cykla i bredd. Det är det bara farbror polisen som kan göra, och han anser bevisligen att om det nu skulle vara olagligt så är det så lite olagligt att han lika gärna kan ta fast gångtrafikanter som går mot rött.
 
Senast ändrad:
Jag betalar redan vägskatt för två bilar, om jag sen väljer att cykla på vägen = mindre slitage, så borde alla enbartbilister tacka mig som jag ser det :) Sen så betalar jag kommunalskatt, det är den som finansierar cykelbanorna.


Du och nån mer har konstaterat det. Vi andra har konstaterat att det inte är så, alltid. Och jag konstaterar vidare att det inte är din sak att bestämma när nån annan får och inte får cykla i bredd. Det är det bara farbror polisen som kan göra, och han anser att om det nu skulle vara olagligt så är det så lite olagligt att han lika gärna kan ta fast gångtrafikanter som går mot rött.

Snälla kvarnträsk, jag ber dig än en gång förklara med vilka paragrafer i Trafikförordningen du som cyklist anser dig
- ha rätt att cykla i bredd då det finns annan trafik på vägen, t ex bilister som vill köra om
- ha rätt att cykla på väg där det finns cykelbana

Jag är kanske dum eller blind men jag finner dem inte i trafikförordningen.
Vilka paragrafer är det som du tolkar annorlunda än jag eller vilka paragrafer är det jag inte ser?

Jag frågar vänligt och ber om ett vänligt och tydligt svar. Jag vill inte kasta paj, så om vi börjar meningarna med "Jag tycker..." så tror jag vi kan diskutera vidare och förstå varandra.

/Patrik, som cyklade till jobbet idag men punka och cykeln på bilkroken hem :-(
 
Alla har fattat att vissa inte tycker att cyklister borde befinna sig på väg och om worst case scenario infinner sig - absolut inte i bredd. Du har väl ratt på bilen. Ta det lugnt bakom och kör om när du har fritt så blir alla glada. Det här måste vara årets största I-landsproblem.

https://www.youtube.com/watch?v=n9q2Y5li_Wg
 
Alla har fattat att vissa inte tycker att cyklister borde befinna sig på väg och om worst case scenario infinner sig - absolut inte i bredd. Du har väl ratt på bilen. Ta det lugnt bakom och kör om när du har fritt så blir alla glada. Det här måste vara årets största I-landsproblem.

https://www.youtube.com/watch?v=n9q2Y5li_Wg

Om detta var riktat till mej (utan citat) så vill jag än en gång fråga vänligt om svar på mina frågor. Jag har inget emot cyklister på väg där det saknas cykelbana och de får gärna cykla i bredd då det inte finns någon annan trafik.
Jag kör inte om då det är olämpligt men jag finner det olämpligt när andra bryter mot regler jag förväntar mig att de ska följa och det påverkar mej.
Hur skulle du reagera om en bilist framför dig på 2-1väg med 100km/h som högsta tillåtna hastighet, 500 m före det går ihopa saktar ner till 60 km/h börjar köra med två hjul i varje fil, i syfta att förhindra omkörningar. Är detta lämpligt?

Jag bor i ett i-land och är glad för att vara så lyckligt lottad och har ynnesten att kunna ägna mig åt i-landsproblem emellanåt. Den som finner diskussionen överflödig får gärna ägna sig åt vad hen själv vill.

/Patrik
 
Det var riktat till fler. Jag tycker att cyklisterna får träna på och vi som kör bil emellanåt får bli lite tjuriga. Om man inte blir arg, gör dumma saker och kör för nära som bilist så blir det knappast livsfarligt att träna lvg-cykel på t.ex. 70-väg.
 
Snälla kvarnträsk, jag ber dig än en gång förklara med vilka paragrafer i Trafikförordningen du som cyklist anser dig
Jag upprepar inte paragraferna än en gång, jag tror att alla här kan de utan och innan vid det här laget:)

- ha rätt att cykla i bredd då det finns annan trafik på vägen, t ex bilister som vill köra om
När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken!
MIN tolkning;
1. Är det bred/rak väg anser jag inte att det är fara eller olägenhet för bilister bakom att köra om. Finns det plats att köra om med utrymme enl trafikförordningen, trots ev möte, så är det bara att köra om, annars väntar man.
2. Är det så pass bred vägren att cyklister får plats på bredd på vägrenen är det definitivt tillåtet, då bilar inte ska använda vägrenen i onödan.
3. Om vägen är smal eller krokig utan bred vägren, då är det definitivt tveksamt om man får/bör cykla i bredd. Frågan då är vem är det som bestämmer om vägen är smal eller krokig? Det är här det sunda förnuftet kommer in...som vi alla har olika av...

- ha rätt att cykla på väg där det finns cykelbana
När det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge!
MIN tolkning;
Den enda som kan avgöra när det är lämpligare är cyklisten. Ingen annan. Det är bara han som vet vart han ska. OM han inte lagförs. Lagförs han måste han redogöra varför han gjorde sitt val. Sen beslutar de som har som jobb att tolka lagen om valet var rätt eller fel. Inte du. Inte jag.
(Men jag personligen tänjer gärna på den här lagen om jag finner att cykelvägens kvalitet är undermålig! Precis som jag kör fort nu och då...)

Men oavsett vad jag tycker och vad du tycker så spelar det ingen roll! Det som spelar roll är vad ordningsmakten tycker. Och ordningsmakten tycker att det här är struntsaker jämfört med övriga trafikproblem, med tanke på de obefintliga straffsatserna och med tanke på hur få som lagförs för de här eventuella brotten. Kan vi vara överens om det iallafall?
 
Senast ändrad:
Något jag personligen stör mig på är att många cyklister, för att inte säga majoriteten, gärna hävdar sin rätt som "fordon" när det passar, för att sedan, t.ex., tvärsvänga upp på trottoaren, passera det röda trafikljuset, och sedan rulla ut i vägbanan igen.

Då tappar åtminstone jag respekten.
Antingen är man ett fordon på vägbanan, eller så är man ett fordon vid sidan av vägen. Inte båda.

-Jag får faktiskt cykla här!
Ja det får du, men om du märker att du är ett hinder kanske du kan underlätta så gott det går, och inte bara hävda din rätt.

Jag har läst i tråden att klungkörning förvaras med : - Vi släpper förbi när någon ligger bakom.
Då måste man göra det också. Inte sällan är det ett gäng med tunnelseende som tuggar fradga av fysisk utmattning och tar god tid på sig att uppmärksamma bilen bakom. Att vara så utmattad i trafiken skulle jag vilja likställa med att köra onykter.


Jag missunnar inte cyklister att vara på vägen, men
vill man vara med i leken får man göra det på samma villkor och med samma regelverk.

Jag blir glad när jag träffar på en cyklist som verkligen beter sig som ett fordon, söker ögonkontakt i korsningar och vid överfarter, ger tecken, etc. Då visar jag respekt tillbaka.
Häromveckan kom jag faktiskt ikapp en klunga. Den gruppen verkade ha utsett siste man att ha koll bakåt, och när jag närmade mig gav han tecken åt resten, vilka snabbt gled in i ett led istället. All heder åt sådant trafikvett!


PS.
Någon som kan berätta för mig om det är lagligt att cykla på 2+1 väg som inte är motortrafikled eller motorväg?
 
Hur skulle du reagera om en bilist framför dig på 2-1väg med 100km/h som högsta tillåtna hastighet, 500 m före det går ihopa saktar ner till 60 km/h börjar köra med två hjul i varje fil, i syfta att förhindra omkörningar. Är detta lämpligt?
Men käre tango, du fortsätter att jämföra äpplen och päron. När ska du inse det?

Det står i trafikförordningen 3 kap
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Det står INTE i trafikförordningen 3 kap
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får man köra med 2 hjul i varje fil.
 
Senast ändrad:
Nja, det där har du skruvat till lite. Det var ju lite angående olägenhet osv. som man ska ta i beaktande. Polisen kommer troligen inte att sy in en cykelklunga som kör belgisk klunga om de inte skjuter skarpt mot passerande bilar.

Hur ofta händer det dig att du hamnar bakom cykelklungor på ett år?

Läs tråden! Det är inte bara att hamna bakom klungor som i helgen över högbron över Hjälmaresund när jag frågade en cykelninja varför den drog sig efter räcket när bron var enkelriktad under reparation..
 
Något jag personligen stör mig på är att många cyklister, för att inte säga majoriteten, gärna hävdar sin rätt som "fordon" när det passar, för att sedan, t.ex., tvärsvänga upp på trottoaren, passera det röda trafikljuset, och sedan rulla ut i vägbanan igen.

Då tappar åtminstone jag respekten.
Antingen är man ett fordon på vägbanan, eller så är man ett fordon vid sidan av vägen. Inte båda.

-Jag får faktiskt cykla här!
Ja det får du, men om du märker att du är ett hinder kanske du kan underlätta så gott det går, och inte bara hävda din rätt.

Jag har läst i tråden att klungkörning förvaras med : - Vi släpper förbi när någon ligger bakom.
Då måste man göra det också. Inte sällan är det ett gäng med tunnelseende som tuggar fradga av fysisk utmattning och tar god tid på sig att uppmärksamma bilen bakom. Att vara så utmattad i trafiken skulle jag vilja likställa med att köra onykter.

Jag missunnar inte cyklister att vara på vägen, men
vill man vara med i leken får man göra det på samma villkor och med samma regelverk.

Jag blir glad när jag träffar på en cyklist som verkligen beter sig som ett fordon, söker ögonkontakt i korsningar och vid överfarter, ger tecken, etc. Då visar jag respekt tillbaka.
Häromveckan kom jag faktiskt ikapp en klunga. Den gruppen verkade ha utsett siste man att ha koll bakåt, och när jag närmade mig gav han tecken åt resten, vilka snabbt gled in i ett led istället. All heder åt sådant trafikvett!

Jag håller med dig på alla punkter.
 
Senast ändrad:
Har råkat ut för att på trafikintensiv 90 väg med mycket mötande trafik så det är begränsade omkörningsmöjligheter så ligger de inte bara 2 i brädd utan det körs om så de blockerar hela högersidan av vägen, jag bara tryckte in tutan och höll den inne tills de körde åt sidan.

Var det helt enligt 3 kap 64 § ?
När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Signaler får inte ges längre än nödvändigt.


Är att inte kunna köra om likvärdigt med att förebygga eller avvärja fara?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg