Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Erfarenhet ger ändrat synsätt

De som här viftar med paragrafer och samtidigt är på väg ut att cykla i varje inlägg verkar ha någon slags hangup. För mig händer det under fem ggr per år att jag hamnar bakom en cyklistklunga i dubbel- eller enkelled. Vissa år hamnar jag inte bakom någon. Dvs. inget stort problem och det är inga knarkare som bara tillför elände till samhället heller. Faktum är att om de ligger på singelled så uppviglar det till omkörning trots möte och då är det större risk för knä-mot-knä och olyckor, som någon skrev så mig gör det inget att de kör dubbelled.

Jag måste erkänna att jag varit närapå lika rabiat åt andra hållet men nu när jag cyklar jämt, två mil om dan året om på vardagar och sedan i skogen på helgerna, så har ett Liljeholmens tänts upp för mig.

/Niklas, som går och svidar om till cykelbrallor och drar hem från jobbet nu ;-)

Jag har tidigare i denna tråd hävdat att ett inte allt för rundligt tilltaget minimum av cykelkilometer per år kanske vore på sin plats att ha i benen när man trovärdigt skall diskutera cyklisters betende.
Utifrån det citerade inlägget syns det mig, klart och tydligt om min läsförståelse inte är helt ur slag, att jag hade ett visst fog för mitt synsätt.

Bra skrivet inlägg f.ö.

Skulle det vara lika ok om ett gäng på moppe tränade på vägen och körde i klunga? (skit i lagen just nu utan enbart hur det skulle uppfattas) Dessa tar samma bredd och utrymme som en cykel och färdas i ungefär samma hastighet.

Träna och träna, men har du aldrig sett ett hederligt mopperally? :)

https://www.youtube.com/watch?v=XD_zri8JnQ8
https://www.youtube.com/watch?v=c78kzOKc1Js

Och ja, jag tycker moppeklubbarna också får anordna sina körningar och utflykter. Jag har dessutom en känsla att attityderna till mopedisterna är mer överslätande än när det gäller cyklister.

Jag har dessutom en känsla att attityderna till mopedisterna är mer överslätande än när det gäller cyklister.

Jag har missat mopperally du :) Men i min stad tävlar vissa med snabba bilar "dragracing".

Du vet att du enligt klippen inte kan uttala dig så där om mopedister om du inte har några mil moppe i dig. ;)

En grej, som inte riktigt är ämnet men inte helt OT ändå.

Jag stannar vid ett rödljuse och trycker på knappen för att jag vill få grönt som cykel.

Ljuset skiftar till grönt för endast cyklister (oftast blir det så när man trycker på cykelknappen, medan om man trycker på gångknappen ändras båda) det kommer en bil som ska svänga som blir galen och börjar tuta då han bara ser gånglyset som skiner rött.

Blir tokig på det här har allt för många gånger varit nära på att få en stötfångare intryckt i benen på grund att de inte fattar/ser eller förstår att cykelljuset ofta är separat.

Jag stannar vid ett rödljuse och trycker på knappen för att jag vill få grönt som cykel.

Ljuset skiftar till grönt för endast cyklister (oftast blir det så när man trycker på cykelknappen, medan om man trycker på gångknappen ändras båda) det kommer en bil som ska svänga som blir galen och börjar tuta då han bara ser gånglyset som skiner rött.

Blir tokig på det här har allt för många gånger varit nära på att få en stötfångare intryckt i benen på grund att de inte fattar/ser eller förstår att cykelljuset ofta är separat.

Intressant iakttagelse.

Framför allt tycker jag hela systemet med trafikljus och gång/cykel-trafikljus är dumt.
Det är inte alltid bilisten kan se om GC har rött eller grönt, och i kombination med att både GC och bilisterna kan ha grönt blir det lätt onödiga situationer.

Har bara skummat igenom tidigare inlägg, men...att köra bil är NORM i dagens samhälle.
Undrar om man också kan se det som en "klasskamp"; bilisterna har höga positioner i samhället och höga löner medan cyklisterna, generellt sett, har det motsatta, undantag finns förstås. Det är de lågavlönade som "utsätter" sig för faror både i arbetslivet och i trafiken. Mamils= "middle age man in lycra" tävlar för att bli lönsamma för kapitalisterna och för att bli arbetarhjältar. John Lennon sjunger; "En arbetarhjälte är nånting att va".

Cyklister har för lite lobbyister som kan påverka trafikplanering. Det skulle vara möjligt att det i mitten av vägen finns flerfiliga cykelbanor och att det vid sidan av finns en bilfil + bra utbyggt tågnät.
Man måste ha drömmar och visioner, sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna.

När såg ni senast en högavlönad sitta i en tunnelbanevagn eller spårvagn? Bilarna blir bara större och större, en maktdemonstration som heter duga!

Det finns inga förtryckta om ingen låter sig förtryckas! Så.... cyklister, vara rädda om era liv, makthavare är det inte!

Jag är ju liberal och vill nog inte ta cyklande till jobbet som någon slags klasskamp :) Jag tycker att det verkar som att cykling är jäkligt politiskt korrekt just nu så politiker och kommungubbar/gummor tävlar om att vara mest mån om dem/oss. Sen om de själva cyklar vete fasen. Det är nog inte helt lätt att få ihop cyklar, gående, bilar, bussar osv. i samma miljö. På mina sista två km till jobbet är det relativt farligt då cykelbanan växlar mellan att befinna sig i trafiken och på egen GC-bana om vartannat.

Framför allt tycker jag hela systemet med trafikljus och gång/cykel-trafikljus är dumt.
Det är inte alltid bilisten kan se om GC har rött eller grönt, och i kombination med att både GC och bilisterna kan ha grönt blir det lätt onödiga situationer.
Håller fullständigt med, har sett mycket av detta i mitt jobb. Trots all statistik som tyder på motsatsen, omhuldas dessa konfliktalstrande lösningar av trafikplanerare. Arkitekter lyfter oftast fram ett mer helhetsbetonat synsät på problemet - t ex just perceptionspsykologiska aspekter - men står sig slätt gentemot trafiktekniker när det kommer till kritan ;)

Har bara skummat igenom tidigare inlägg, men...att köra bil är NORM i dagens samhälle.
Undrar om man också kan se det som en "klasskamp"; bilisterna har höga positioner i samhället och höga löner medan cyklisterna, generellt sett, har det motsatta, undantag finns förstås. Det är de lågavlönade som "utsätter" sig för faror både i arbetslivet och i trafiken. Mamils= "middle age man in lycra" tävlar för att bli lönsamma för kapitalisterna och för att bli arbetarhjältar. John Lennon sjunger; "En arbetarhjälte är nånting att va".

Cyklister har för lite lobbyister som kan påverka trafikplanering. Det skulle vara möjligt att det i mitten av vägen finns flerfiliga cykelbanor och att det vid sidan av finns en bilfil + bra utbyggt tågnät.
Man måste ha drömmar och visioner, sikta mot stjärnorna för att nå trädtopparna.

När såg ni senast en högavlönad sitta i en tunnelbanevagn eller spårvagn? Bilarna blir bara större och större, en maktdemonstration som heter duga!

Det finns inga förtryckta om ingen låter sig förtryckas! Så.... cyklister, vara rädda om era liv, makthavare är det inte!

Vet inte om din analys stämmer riktigt. Inte när det gäller vågen av landsvägscyklister som cyklar för motions skull i alla fall. Bland de jag cyklar med är nog övervägande delen akademiker; professor, läkare, polis, lärare, reklamfolk, företagsledare, it-folk m.m. Kanske inte överklass, men välutbildad övre medelklass som kan lägga 30-50 kkr på sin kolfiberbebis och Rapha-kläder. Typ.

Vanligare i "min" verklighet är att lågutbildade (men inte nödvändigtvis dålig ekonomi) lägger pengar på bilar, snöskotrar och mc.

När det gäller motion öht så finns en positiv korrelation mellan grad av motion och utbildningsnivå; lågutbildade tenderar att motionera mindre än högutbildade.

Tror inte att TS menade sansade cyklister som pendlar till jobbet eller "kloka" övre medelklassare.
Elitmotionärer eller tävlingscyklister tror jag mera beter sig våghalsigt, dödsföraktande och tillhör en annan kategori. De har mycket att bevisa!

Politikerna börjar väl märka av att det finns en stark väljargrupp som cyklar och att de "röstfiskar" genom att då och då själva cykla.

Jag inser faran med att generalisera. Dom med verklig politisk och ekonomisk makt tror jag inte
behöver kompensera sig med dyra kolfibercyklar. Hög utbildning är inte lika med verklig "makt" i samhället.
Snarare tycker jag att vanmakten breder ut sig och tar sig uttryck i kontroll av den egna kroppen, med bl a hysteriskt motionerade och fasta.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg