Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Idag var det tydligen cykeltävling, eller en extremt stor träning på väg 56 söderut. Högbron över Hjälmaresund är under reparationsarbetet enkelriktad och ett körfält är avstängt och passagen styrs med hjälp av ljussignaler. Var det grönt körde cyklisterna i klunga, var det RÖTT då drog de sig i räcket framåt, på fråga till en cyklist när jag i bil passerade om varför han körde mot RÖTT var svaret "Skit i det du, jag cyklar inte!" (OBS! Det hade inte slagit om då detta var 50 meter från andra sidan och de hade RÖTT, det var RÖTT när jag kollade i backspegeln också!) . Inte ökar det på min förståelse för dessa idioter!

Idag var det tydligen cykeltävling, eller en extremt stor träning på väg 56 söderut. Högbron över Hjälmaresund är under reparationsarbetet enkelriktad och ett körfält är avstängt och passagen styrs med hjälp av ljussignaler. Var det grönt körde cyklisterna i klunga, var det RÖTT då drog de sig i räcket framåt, på fråga till en cyklist när jag i bil passerade om varför han körde mot RÖTT var svaret "Skit i det du, jag cyklar inte!" (OBS! Det hade inte slagit om då detta var 50 meter från andra sidan och de hade RÖTT, det var RÖTT när jag kollade i backspegeln också!) . Inte ökar det på min förståelse för dessa idioter!
De hade nog läst mitt val av rubrik och var ute på en exkursion. :)

Och det tillför vad i en tråd som gäller cyklister?
My bad. Jag trodde det var en tråd om varför cyklister inte cyklar på cykelbanor. Inte en tråd där bilister idiotförklarar cyklister pga av allt upprörande och chockerande som de gör i trafiken.

På andra forum som t ex flashback så hade detta gett en varning för "0.03. Trams och off-topic"
På andra forum tex happymtb så hade jag kunnat lägga in en bild på en diktator, då vi nått sidan 3.

:)

My bad. Jag trodde det var en tråd om varför cyklister inte cyklar på cykelbanor. Inte en tråd där bilister idiotförklarar cyklister pga av allt upprörande och chockerande som de gör i trafiken.

På andra forum tex happymtb så hade jag kunnat lägga in en bild på en diktator, då vi nått sidan 3.

:)

Nej fel uppfattat. Jag syftade specifikt på landsvägscyklister som riskerar livet bland snabb och tung trafik. Inget om cyklister som pendlar eller cyklister i stan med problem med övergångar. Inget heller om lagrum e d. Helt enkelt om de som tränar el tävlar bredvid eller i körfält.

"[...] ska ha kommit över på fel körfält [...]" - visst, det bara hände... Idag var det cyklister precis överallt på bilvägen trots att det fanns cykelbana precis bredvid...

http://www.unt.se/knivsta/cyklist-i-skandisloppet-i-krock-med-bil-2418611.aspx

Det är säkert en nyhet för vissa men för att anordna cykeltävlingar/-lopp så söker man tillstånd hos länsstyrelse/polismyndighet innan, där man bla anger bansträckning. Så när cyklisterna cyklar på väg, inte cykelbana, under dessa lopp så är det med ordningsmaktens goda minne.

Sök på TSFS 2012:28

Senast ändrad:
Det är säkert en nyhet för vissa men för att anordna cykeltävlingar/-lopp så söker man tillstånd hos länsstyrelse/polismyndighet innan, där man bla anger bansträckning. Så när cyklisterna cyklar på väg, inte cykelbana, under dessa lopp så är det med ordningsmaktens goda minne.

Sök på TSFS 2012:28

Nu var det här varken under det att tävlingen pågick eller längs med bansträckningen. Det var bara en dj***a massa cyklister som ställde till det i trafiken och utsatte både sig själva och andra för fara. Hur svårt ska det vara att använda cykelvägar där sådana finns?

Nu var det här varken under det att tävlingen pågick eller längs med bansträckningen. Det var bara en dj***a massa cyklister som ställde till det i trafiken och utsatte både sig själva och andra för fara. Hur svårt ska det vara att använda cykelvägar där sådana finns?

Inte bara en namne utan även en meningsfrände avseenende frågan om lämpligaste körfält för cyklister. :)

/Patrik T, med nylagad cykel som ska nyttjas till jobbet imorgon, lyckligt lottad då 8,5 av mina 9 km är cykelbana

Jag som är 64 och en vanlig motionär på cykel kör förstås på cykelbana då sådan finns.
Men... ingenting kan sluta så tvärt som en cykelbana!!! Jo, livet kan också sluta så tvärt.

Tänka sig då en cykelklubb som är ute och tränar och kör i säg 35 km/h, hur skulle det se ut på bumpiga cykelbanor och som dessutom kan ta tvärt slut och hur skulle de kunna köra "belgisk kedja" då!?
Hur ska en cykelklubbscyklist förklara den låga medelhastigheten under rundan; Ja, det var cykelbana!

Kamp om revir, de bästa vägarna, med jämn fin asfalt, det vill alla fordonstrafikanter ha.

Nu är det väl så att det är bara motorfordonstrafikanter som betalar vägskatt!? Skulle man även kunna ta ut vägskatt av cyklister (t ex en engångssumma vid köp) för att delfinansiera breda, jämna cykelbanor!? jag är okunnig om detta, det kanske redan är så?

Jag som är 64 och en vanlig motionär på cykel kör förstås på cykelbana då sådan finns.
Men... ingenting kan sluta så tvärt som en cykelbana!!! Jo, livet kan också sluta så tvärt.

Tänka sig då en cykelklubb som är ute och tränar och kör i säg 35 km/h, hur skulle det se ut på bumpiga cykelbanor och som dessutom kan ta tvärt slut och hur skulle de kunna köra "belgisk kedja" då!?
Hur ska en cykelklubbscyklist förklara den låga medelhastigheten under rundan; Ja, det var cykelbana!

Kamp om revir, de bästa vägarna, med jämn fin asfalt, det vill alla fordonstrafikanter ha.

Nu är det väl så att det är bara motorfordonstrafikanter som betalar vägskatt!? Skulle man även kunna ta ut vägskatt av cyklister (t ex en engångssumma vid köp) för att delfinansiera breda, jämna cykelbanor!? jag är okunnig om detta, det kanske redan är så?

Jag cyklar också, dock lagligt...

Vad som diskuteras här är bland annat de cyklister som tycker att allmän väg är lämpligt träningsutrymme med klungkörning, omkörning mm. Det är redan konstaterat att det inte är lagligt att köra i bredd, hänvisningar till lagrum finns i tråden!

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg