Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Trafikförordningen 3 kap 7§ 2 stycket förtjänar att särskilt uppmärksammas:
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Och att ligga två i bredd bör ju per automatik innebär att den vänstra cyklisten inte ligger så nära som möjligt den högra kanten. Öppet för tolkning givetvis så jag lämnar den punkten.

Men till lite mer fakta i brist på svar från Polisen.
Här finns en fin fil från Polisen om brott mot trafikförordningen.

Exempel ur filen:
  • 016B Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon - 1000 kr

Denna punkt är gemensam för alla fordonsgrupper inkl cyklister.
Därmed är all tajt klungkörning förbjuden och att påstå att det är bättre att köra två i bredd för att korta ner omkörningen är att ta lagen i egna händer. Är man inte nöjd med trafiksituationen så får man hitta annat sätt att träna på (enligt lagen åtminstone) eller lobba för förändring. Gillar jag inte skattelagar så lär jag få inrätta mig i ledet oavsett jag vill eller inte.


Edit: Räknade lite. Om en cyklist håller 30km/h färdas denne 8,3m/s. Om vi antar att medelavståndet i en klunga är 2 meter färdas cyklisten dessa 2 meter på 0,24s. Nu stannar nog inte cyklisten framför så tvärt, men säg att en häftig inbromsning ska ske på åtminstone en sekund inklusive reaktionstid. Lämpligt? Problemet ökar ju om det nu är så att avståndet till nästa cyklist är mindre än 2 meter. En halvmeters avstånd ger 0,06s vid 30km/h.



Vidare (för bil):
  • 057A Vid omkörning ej lämnat betryggande avstånd i sidled - 1000 kr
Som cyklist är det bara att anmäla med andra ord. Fler anmälningar kanske leder till uppmärksamhet och förändring? Återigen, bara för att någon annan gör något olagligt rättfärdigar det inte andra brott.

Cykel igen:
  • 062B Försvårande av omkörning - 500 kr

Så det finns onekligen en hel del att tänka på i mötet mellan cyklister och bilister.
 
Senast ändrad:
Misstaget ;-) Vi är nog hemskt oense om fenomenet, eller i ditt fall problemet, med att vi har folk som tränar och tävlar med cykel. Jag tror inte att Polisen kommer att svara dig att det är olagligt att cykla på t.ex. 70-väg även om det finns en GC-bana bredvid. Det är ju upp till cyklisten att välja. Jag tycker att det är bättre att cyklister som cyklar i 30-70, har legat bredvid en cyklist i 72 km/h i alperna, håller sig på vägen och inte på GC-bana. Jag hoppas att du får en sommar utan alltför många stopp bakom tränande eller tävlande cyklister.

Där håller jag som bilist, motorcyklist och cyklist fler år än vad du har kört med dig. Jag har dessutom antagligen fler år med både buss och lastbil med släp än vad du har eftersom du gjorde misstaget att lägga det kortet...Trots det förstår jag inte vad det har att göra med cyklister som envisas med att cykla i bredd på körbanan och därmed störa övrig trafik trots att det både är olagligt och finns cykelbanor... Det hela är enkelt. Finns cykelbana skall denna nyttjas om det inte finns särskilda skäl (cykelträning är inte ett sådant). Om inte så må körbana nyttjas, men då skall cyklisten hålla sig så långt höger det bara går - det är alltså inte acceptabelt att cykla flera i bredd om man stör övrig trafik. Hur svårt ska det behöva vara?Tycker du att det i träningssyfte ska vara ok att köra traktor på motorväg också?
 
Du, och andra, får gärna svara på min tolkning punkt för punkt hur du/ni ser på dem.


Sant, men likväl var det till polisen du mailade, inte till nån domstol. Jag skulle gissa att polisen undviker att svara alltför kategoriskt:)


Framförallt som jag ser det, för att båda sidor ska förstå att man måste visa hänsyn mot andra då de kan tolka lagar o regler på olika sätt - att ens eget förnuft inte är det allenarådande i trafiken.

Jag kan också sammafatta min tolkning av de lagrum vi pratat om:
Cyklister i bredd:
Jag tolkar det som att det är OK då det inte finns annan trafik på vägen. Om annan trafik dyker upp ska cyklister fortast möjligt gå in på ett led.

Cyklisters placering:
Finns cykelbana ska den användas oavsett om den är i dåligt skick - kombinationen fordon och dåligt underhållen väg ger fordonsförare skyldighet att inte hålla högre fart än vad som är säkert.
Undantaget "med hänsyn till färdmål" ser jag som en möjlighet för en cyklist som ska svänga vänster i en korsning med cykelbana höger om vägen att välja vänsterfil avsett för motorfordon strax före korsningen. Kommer inte på något annat konkret exempel just nu men det kan finnas fler jag kan eventuellt kan godta om någon föreslår.
Cyklar ska hålla längst till höger i körfältet och hålla till höger på vägren där sådan finns.

Omkörning:
Får ske endast då körfältet som ska användas för omkörning (dvs höger körfält om cyklister är på vägrenen alterntivt mötande körfält om cyklister finns i ordinarie höger körfält) är (citat lagtext):
på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.
När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet.

I princip : ser man en mötande bil får man inte köra om på tvåfilig väg!

Avstånd (citat igen):
Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

-> Här tycker jag 3sekundersregeln är lämplig även om det inte lagtext.

Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

-> Solklart kör man alltså inte som bilist om cyklister ellee bilister då det finns mötande trafik i körfältet man avser nyttja för omkörningen.


Tror jag fick med det mesta vi diskuterat.

Du har rätt i att jag kanske borde frågat lagstiftare eller domstol men polisen som verkställare bör ju också ha klart för sig vad de ska resp inte ska beivra. De ska ju kunna sitt jobb. Får se om de svarar.

/Patrik, utan tolkningsföreträde
 
Vafan, håller ni fortfarande på och idisslar det här? Börjar likna Vibbes tråd om K-I-K-A-R-E det här, fast utan underhållnings- och undervisningsvärdet. Släpp det nu och ge er ut och cykla - i den mån ni inte redan är ute och cyklar. ;)
 
Misstaget ;-) Vi är nog hemskt oense om fenomenet, eller i ditt fall problemet, med att vi har folk som tränar och tävlar med cykel. Jag tror inte att Polisen kommer att svara dig att det är olagligt att cykla på t.ex. 70-väg även om det finns en GC-bana bredvid. Det är ju upp till cyklisten att välja. Jag tycker att det är bättre att cyklister som cyklar i 30-70, har legat bredvid en cyklist i 72 km/h i alperna, håller sig på vägen och inte på GC-bana. Jag hoppas att du får en sommar utan alltför många stopp bakom tränande eller tävlande cyklister.

Jag förstår inte hur du tänker - du tycker att bilister ska acceptera att långsamma cyklister cyklar i bredd på vägbanan och därmed orsakar störningar i trafiken, men du tycker samtidigt att långsamma fotgängare gör det omöjligt att träningscykla på gång- och cykelbanor varför du måste cykla på bilvägen. Vad är skillnaden?
 
Men käre tango, du fortsätter att jämföra äpplen och päron. När ska du inse det?

Jag gör ett nytt försök i fruktkorgen och ser hur du ser på följande:
Motorsport-intresserad ungdom vill öva "slip-streaming" - dvs ligga så nära bakom framförvarande bil att man åtnjuter lä och således kan skapa sig omkörningstillfälle längre fram (tror detta har stora likheter med klungkörning på cykel förutom att slip-streamande bilracingförare vill förbi fordonet framför). 10 bilintreserade ungdomar ger sig ut i sina bilar och övar på att köra med någon meters lucka och övar omkörning på allmän väg. Ungdomen till trots så kör de omkring i 50 km/h på 70- och 90-vägar.

Går detta att jämställa med klungkörning på cykel?
Vad tycker ni om detta?

Jag tycker det är trafikfarligt, förkastligt, olagligt och bör ske på avlyst racing-bana.

/Patrik, som nu ser att begreppet används inom cykling också enligt
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slipstream
Jag har bara hört det inom motorsport tidigare.
 
Går detta att jämställa med klungkörning på cykel?
Nej.
10 bilar som kör slipstream skulle mäta kanske 70-80 meter i längd? 5 meter bil + 2-3 m lucka.
När har du råkat ut för 80 m långa cykelklungor? Som dessutom är 5 m breda?


Vad tycker ni om detta?
Jag tycker det är trafikfarligt, förkastligt, olagligt och bör ske på avlyst racing-bana.

Jag tycker som du om det gäller bilar. Inte om det gäller cyklar.
:)

Patrik_L: Läs tråden ordentligt så ser du att du redan fått svar varför jag iaf hellre cyklar bland bilar än bland fotgängare - och varför jag tycker mig att ha rätt till det också.
 
Senast ändrad:
GC-banor är sällan sammanhängande som vägar så förutom farligheten med snabba cyklister kontra gående, större delta, så går det rent praktiskt dåligt att träna om man kommer till korsningar osv. hela tiden. Om du fick bestämma skulle vi troligen inte ha någon som cykelsportar i Sverige. Det känns dock som att vi upprepar oss hela tiden. Jag tror tyvärr att du får leva med cyklister på landsvägarna. http://www.svenskcykling.se/category/cykelbranschen/

Jag förstår inte hur du tänker - du tycker att bilister ska acceptera att långsamma cyklister cyklar i bredd på vägbanan och därmed orsakar störningar i trafiken, men du tycker samtidigt att långsamma fotgängare gör det omöjligt att träningscykla på gång- och cykelbanor varför du måste cykla på bilvägen. Vad är skillnaden?
 
Nej.
10 bilar som kör slipstream skulle mäta kanske 70-80 meter i längd? 5 meter bil + 2-3 m lucka.
När har du råkat ut för 80 m långa cykelklungor? Som dessutom är 5 m breda?

Jag tycker som du om det gäller bilar. Inte om det gäller cyklar.
.

Då hoppar jag vidare i fruktskålen och ser om det är OK enligt dig om motorkilarna ovan, tröttnat på bil och köpt racermotorcyklar och tränar slipstreaming. Är det OK om de är jämförtbart många med en trampcykelklunga? De tar ju jämförbart med plats.

Är det skillnad om de kör 50 alternativt 140 på 90-väg?

Om de vill, av någon outgrundlig anledning öva belgisk kedja med motorcykel, är det ok?

Det tror jag inte polisen skulle tycka i alla fall.
Jag tycker som för bilarna: förkastligt, farligt, olagligt och hör hemma på avlyst racerbana.

/Patrik, med A på körkortet men utan MC
 
Inte för att jag förstår vad alla dessa hypotetiska "men om det var så här då!"-scenarion eller "om det skedde mer olyckor så då jäklar skulle svångremmen dras åt"-tyckanden ska bevisa...
Oavsett hur många scenarion du räknar upp, så har vi de där förretliga NÄR:en i paragraferna som jag stöder mig på. De saknas i paragraferna för bil-/mctrafik!

Vi har den trafiksituation vi har, och vi har de lagar som gäller nu.
Det är även konstaterat att polis/domstolar struntar i de här frågorna.

För vem är det här då ett problem? Jo, för vissa bilister som anser att de blir hindrade då de ska fram så fort som möjligt i sina bilar.

Så min nästa fråga blir - hur många minuter totalt per år blir ni hindrade för att det är cyklister på vägen vid olika tillfällen som inte cyklar som ni tycker att de ska?

Jag skulle tro att för min del så rör det sig om ett par minuter - per år! som jag blir hindrad av cyklister som kör i klunga eller som cyklar på vägen fast det finns cykelväg.
Det motsvarar ungefär den tidsförlust andra bilister orsakar mig för att de inte kör som jag kan tycka att de borde, VARJE gång jag åker bil till jobbet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg