Din "farligaste" oförutsedda upplevelse

Mr Murphy älskar GPS batterier???

När det gäller att gå rätt i dimma har vi hitintills alltid klarat det med karta, kompass och stegräkning.
Litade man i det läget på GPS så tog nog batteriena slut enligt Murphy.

Om Murphy är med på turen har kartan blåst bort och kompassen har trampats sönder.
Men Murphy kan enkelt motas i grind med några extra batterier (ta gärna med några till pannlampan också). Då klarar man skivan med GPS:en. ;)

thomas

Jag hörde en obehaglig situation av en tjej som varit stugvärd. Ett par hade tältat mitt i vintern och legat insnöade länge. Plötsligt så brakade en massa snö ned över dem i deras Hilleberg-tält och begravde dem. Hade killen inte hittat kniven så hade de inte tagit sig ut. De tog sig senare till fjällstationen men det blev förfrusna fingrar och tår då de blev av med sitt väderskydd.

Väderomslag i fjällen är vanligt och precis som snöfall kan även underkylt regn komma överraskande året om. Snöklädda mornar i augusti har mer än en utsidanmedlem varit med om men snöstorm i juni är mer ovanligt och därför mycket allvarligare.
Man kan förbereda sig och rigga läger i läigt läge om man är uppmärksam men vädret råder.
Mer än en har överskattat sin förmåga och sägnerna berättar om dem som försvann i en vårstorm.
Hoppas du slipper hitta dem.

Om Murphy är med på turen har kartan blåst bort och kompassen har trampats sönder.
Men Murphy kan enkelt motas i grind med några extra batterier (ta gärna med några till pannlampan också). Då klarar man skivan med GPS:en. ;)

thomas

Tyvärr har jag ännu inte sett några kretskortsbaserade grejor som har varit lika driftsäkra som en karta, stegräknare och kompass...i kombination med erfaren brukare...Murphy verkar mer orienterad åt kretskortshållet att döma av omloppstiden för elektronik...;)...

//J

När det gäller sjukvård skulle jag vilja ha med stukningar/vrickningar. Är nog det vanligaste förutom skavsår och småsår som någon i mitt sällskap råkat ut för.

Tipsar om att ta med en dauerbinda och lära er hur man behandlar stukningar. (denna i kombination med sterila kompresser fungerar även som första förband) Görs det direkt blir skadan mindre och läkningen går fortare. Tveka inte att linda även om det inte känns så mycket i början...

tycker du verkar ha tänkt igenom ordentligt riskerna med vädret, har inte mycket att tillägga där.

tycker din lista ser ganska bra ut överlag, även jag inte heller hade satt riktigt dom siffrorna på sannolikhet/konsekvens...

Hur hög sannolikhet tror du finns för att dessa två skulle inträffa på Kungsleden i slutet av augusti? :S

Har varit med om snöoväder i slutet av juli. På väg från Tarfala till Sälka, vid "svarta sjön"/uppe vid passet. Regn hela vägen upp. Hårda vindar gjorde det svårt att hålla sig upprätt, snöyra gjorde det svårt att se skillnad på snöfält och glaciär. Fortsatte ett tag, tänkte att det skulle bli svagare vind en bit från passet, men brorsan var så kall och blöt att det började bli lite läskigt. Blev tvungen att slå upp tältet och värma upp honom (kroppsvärme och varm vätska). Inte idealiskt men det var den lösningen som fanns just då. Tack Hilleberg! Mitt Niaktält var perfekt då. Litet och nästan självstadgande med tunnelkänsla och rejäla linor.

Var även med om snöblandat regn på Helags i början av juli. Kallt och blött, dålig sikt och branta bergssidor.

Så visst kan det hända om man tar sig upp i höjd eller in i pass...

Tyvärr har jag ännu inte sett några kretskortsbaserade grejor som har varit lika driftsäkra som en karta, stegräknare och kompass...i kombination med erfaren brukare...Murphy verkar mer orienterad åt kretskortshållet att döma av omloppstiden för elektronik...;)...

//J

Vi har haft "kretskortsbaserade grejor" ganska länge nu. Jag tror nog du litar på ganska många applikationer. Varje gång du flyger tex. Jag har rundat (med båt) Godahoppsudden med satellitnavigering redan 1977, det är inte särskilt ny teknik. Inget hindrar någon att ta med karta/kompass/stegräknare, men det är ganska lätt att ta med några extra batterier också. I dimma och mörker är GPS:en bättre än karta/kompass. Omloppstiden för elektronik kanske är mera styrd av utveckling än bristande kvalité. Jag har sett ganska gamla GPS:er som fungerar utan problem.
Däremot ska vi inte ta med kontorskapslad elektronik utomhus, då blir Murphy onödigt upphetsad.

thomas

Vi har haft "kretskortsbaserade grejor" ganska länge nu. Jag tror nog du litar på ganska många applikationer. Varje gång du flyger tex. Jag har rundat (med båt) Godahoppsudden med satellitnavigering redan 1977, det är inte särskilt ny teknik. Inget hindrar någon att ta med karta/kompass/stegräknare, men det är ganska lätt att ta med några extra batterier också. I dimma och mörker är GPS:en bättre än karta/kompass. Omloppstiden för elektronik kanske är mera styrd av utveckling än bristande kvalité. Jag har sett ganska gamla GPS:er som fungerar utan problem.
Däremot ska vi inte ta med kontorskapslad elektronik utomhus, då blir Murphy onödigt upphetsad.

thomas

Visst, om du litar 100% på att din handburna gps alltid fungerar så är du medlem i en liten men säkert växande grupp. Undertecknad har haft problem med två. Det finns också många andra erfarna användare som har varit med om haverier och problem. Men varje brukare får göra sin egen bedömning.

...om flyget använde endast ett enda system, inhandlat på Dustin, samtidigt som piloterna propsade på att manuella flygkunskaper är obehövliga på grund av autopilot, så skulle i vart fall undertecknad dra ner på flygandet...;)

//J

Bra sammanställning o kul att läsa. Först tyckte jag att det verkade att övergöra det lite, men vid närmare eftertanke gjorde jag en likadan till min semester i somras. Jag känner mig mycket tryggare när jag vet ungefär hur det är störst risk att jag kommer att må dåligt på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg