Din "farligaste" oförutsedda upplevelse

Tåketur mellom Staddajåkkå og Pieskehaure.

Min vanskeligste opplevelse var en tur mellom Staddajåkkå og Pieskehaure. Vi var tre stykker på ski i april, og været var grått men greit da vi startet. Jeg hadde det aller siste utgaven av Fjällkartan for område, og jeg er godt vant med orientering med kart og kompass. På det høyeste punktet i Gailavagge der det tipper nedover ble vi innhentet av 6 stykker på skootere, i flotte rød-orange dresser. Det var Fjällredningen, og de stoppet og pratet med oss. Sammen så vi på kartet og jeg viste dem at vi skulle gå til Varvekstugan og derfra følge skooterleden ned til Pieskehaure. Det syntes de var en grei plan, de selv kunne ikke lage spor til oss da de skulle i retning Vaimok.

De dro videre og vi fortsatte ned, og så kom tåka. Den ble tettere og tettere, men vi hadde en god peiling på retningen og var ved godt mot. Men så begynte problemene. Vi klarte ikke å finne Varvekstugan! Det eneste vi fant var noen stabler med planker som vi antok tilhørte reindriften. Og vi fant heller ikke skooterleden! til tross for at vi mente å vite hvor vi var og gikk på kryss og tvers så var ikke leden å finne. Da begynte vi å følge de gamle skootersporene vi så noen steder i håp om at de skulle lede oss til leden, men når de endte opp i helt feil retning så skjønte vi at det heller ikke gikk. Jeg kunne ikke forstå hvorfor vi ikke fant leden, men til slutt bestemte vi oss for å følge laveste punkt og til slutt komme ned til Pieskehaure.

Problemet var bare at det var så tett tåke at man ikke viste om man gikk ned eller opp. Jeg fikk føling på vertigo flere ganger. Trodde jeg skulle opp , men gled istedet svakt nedover. Sikten var slik at til tider så man bare så vidt tuppen på skiene, og et grått omriss av personen rett foran seg. Vi fikk gå utrolig sakte og fant ved flaks og dyktighet ned til Pieskehaurestugan. Der ble hytteverten svært overrasket over at det kom noen, og at vi kom fra den kanten. Vi kom ned langs Varvektjåkkå og langs leden fra Vaimok.

Han kunne da fortelle at grunnen til at vi ikke hadde funnet Varvekstugan var at den var blitt brent ned, og grunnen til at vi ikkke fant skooterleden var at den var blitt fjernet også! Begge disse opplysningene var han meget kritisk til at ikke Fjällredningen hadde gitt oss, og rent ut forbannet var han over at han ikke hadde fått melding om at vi var på vei. Det kunne jo ha endt med at vi ikke kom fram, og de kunne enkelt ha kontaktet han på nødsambandet. Han syntes de hadde vist dårlig omdømme, og ba oss kontakte politiet i Arjeplog som hadde ansvar for Fjällredningen. Det gjorde vi også, men hørt ingenting etterpå!

Vi hadde nok klart oss uten å finne Pieskehaure-hytta den dagen, for vi hadde vindsekker og soveposer og spade og alt. Så en overnatting ute ville gått greit, men jeg likte dårlig følelsen av ikke å forstå hvor jeg var. Derfor var det ikke lenge før jeg kjøpte min første GPS for derved å kunne se både hvor man er og hvor man skal. Man skal altså ikke stole ubegrenset på selv Fjällredningen og deres opplysninger. Det var ingen opplysninger i Staddajåkkå om at både Varvekstugan og skooterleden var fjernet.

Vad har du varit med om till fjälls som du önskar att du kunnat/försökt förutse?
Vad har du varit med om till fjälls som du är glad över att du hade förberett dig på?
Nu har mina fjällturer varit på en något mer basal nivå än många andras äventyr, men man måste ju börja någonstans.
Under min första ensamvandring så skulle jag också genomföra mitt första riktigt vad, visade det sig. Enligt en (några år för gammal) ledbeskrivning skulle där finnas en bro, men platsen var utmärkt som ett vad på den betydligt nyare fjällkartan. Vet inte riktigt vad jag tänkte, men jag hoppades att den där bron skulle finnas kvar... det gjorde den inte. Förvisso ett relativt okomplicerat vattendrag, men som novis och ensam var det onödigt spännade. Regnet dagarna innan gjorde att det strömmade på ganska bra. Turligt nog fanns en del rester av bron liggandes på brinken så jag fick fatt i en stålprofil att använda som stöd under vadet, och ändå var det med tämligen ostadiga ben jag tog mig genom vattnet.
Därtill kom årets första frostnatt dagen därpå, vilket mitt liggunderlag och sovsäck inte riktigt var dimensionerade för, visade det sig. Jag frös som en hund och försökte gymnastisera mig varm var och varannan halvtimme natten igenom, ensam i mitt tält.
Jag lärde mig massor, men önskar ändå att jag inte satt ribban så högt på en gång utan samlat på mig erfarenhet i mindre steg på vägen.

Vad gäller förberedelser så är jag väldigt glad för de gånger jag rent fysiskt förberett mig för de många timmarnas vandring genom att promenera med full last på hemmaplan. Påföljande turer har då varit betydligt mer njutbara än de gånger jag inte gjort denna förberedelse. Och så är jag förstås glad för att jag genom min orienteringsbakgrund har kännedom om karta och kompass inbankad i ryggmärgen, väldigt användbart och ger en grundtrygghet i allt man företar sig i friluftslivet.

Den plötsliga dimman.
På en tidig Norgetur i mars kom vi fram till pensionatet och ville ta en runtomtur före middagen. Vi skaffade en karta av senaste edition och siktade på en topp som enligt värdfolket hade en flott vy. Snön hade både skare och lite sträv nysnö på sig och det gick snabbt att komma upp ur dalen på väg mot rätt topp, sikten var fin. När vi kom upp på rätt berg började det bli iskristaller i luften och solbrillerna åkte på, några minuter senare kom dimman, vi såg i princip bara skidspetsarna. Tvärstopp.
Vi beslöt att gå tillbaka i våra egna spår. Med viss möda klarade vi det, en bit ner i dalen kom vi under dimman och såg åter utgångspunkten.
Dagen efter i fullt apelsinväder följde vi åter våra spår upp mot utsiktspunkten. Ca 15 m framför från där vi vänt var ett brådstup på ca 100 m. Utsikten var hänförande. Åk bara där du ser terrängen.

Brigas det var i 2002, så Varvekstua og skooterleden ble tatt ned i 2001 tror jeg. Forøvrig ser jeg i min dagbok at det var 25. mars vi gikk denne turen.
Otto

Oj så mycket svar! Har varit upptagen med lite annat och glömt bort tråden, tack för alla svar! :)

Otroligt spännande, ska nog försöka göra en sammanfattning och kolla vilka risker som förekommer oftast. Tack! :)

Hmm, lurig fråga

Vilken är den farligaste oförutsedda händelsen....efter en stunds funderande får jag nog bidra med tre händelser:

1: Flygtur med tält: Detta inträffade nyårsdagen 1992. Jag och en kompis var på väg genom Lapporten då en riktigt rejäl snöstor blåste upp. Eftersom vi hade vinden i ryggen var det på det stora hela ganska lungt till min vän körde in i en uppstickande sten så att pulkan förstördes. Vi gjorde vårt bästa att försöka laga den, men tvingades att ge upp och var därför tvugna att nödtälta mitt i Lapporten. All snö hade blåst bort, så det var i princip omöjligt att förankra tälten och det bar sig inte bättre att precis när vi tryckte in sista bågen så kom en rejäl vindby och tog tag i tältet....jag hängde kvar för glatta livet och fick en 5-10 meter lång luftfärd innan jag och tältet landade med ett brak. Som tur var klarade jag mig helt oskadd och bara en av tältbågarna gick av, men det kunde ha slutat med en bruten arm och ett tält som for iväg över fjället.

2: Sur björmamma: Var vid en trevlig laxälv i Alaska 2003 och hade precis slagit upp tältet en en svartbjörnshona med tre ungar kom utklivande ur videsnåren. Som oftast sker drog sig björnfamiljen tillbaka då de insåg att människor fanns i närheten och efter att ha pustat ut ett tag tog vi vår mat för att gå bort till det björnsäkra matförvaringsplatsen. Halvvägs dit ser jag plötsligt de tre små björungarna kila upp i ett träd kanske 20 meter bort och sen kommer en mycket sur björnmamma utklivande ur buskaget. Fanns bara en sak att göra och det var att gå långsamt bakåt och be en bön att hon inte skulle anfalla. Som tur var gick det bra, troligtvis mest pga av att vi tog det lugnt och inte försökte fly, men man kändes sig allt annat än kaxig.

3: Glatt is på fjället: Var på tur genom Rago förra påsken (dvs 2010) och drabbades av ett riktigt skitväder den första dagen. Det hällregnade och blåste starkt. Var i sig inte farligt, men väl så trist. Två dagar senare fick vi finväder och började gå upp mot högfjällen på väg till Padjelanta. När vi kom upp på en 600-700 möh övergick den fina skaren vi skidat på fram tills dess till ren skridskois. Blev efter ett tag omöjligt att ta sig fram med skidor + stighud, så vi tog av oss skidorna och börjande gå uppför. Var inte allt för brant, så det kändes inte sådär jättefarligt tills jag halkade. Pulkan for iväg rakt ner och hur hårt jag än sparkade var det helt omöjligt att få något som helst grepp med klackarna, gick bara fortare och fortare på väg ner mot en liten stenbrant. Som tur var kom jag till slut in på ett område med tunnare is som jag kunde få hål på och på så vis få stopp, men sablar vad försvarlös man kände sig fram tills dess!!!

/ Stefan

Nu har jag inte lusläst tråden, men den viktigaste regeln enligt mig, är att man ser till att samla på sig kunskap och erfarenhet genom att göra sånt man behärskar och sen öka svårighetsgraden. Se tex killarna som satt i toppstugan på Kebnekaise nyss.

En mer specifik risklista är ju väldigt mycket beroende på vad "användaren" har för tidigare friluftserfarenhet. Därför är tex de norska fjällvettreglerna mer allmänt hållna, typ "gå inte ut på långtur utan träning". Sen gillar jag även "det är ingen skam att snu". Utifrån bara dessa två regler kommer man väldigt långt tycker jag, men dom konkretiserar ju inte faromoment.

När det gäller listan så skulle jag säga att trötthet/överansträngning samt försämrat väder är väldigt väldigt väldigt mycket sannolikare än "farliga djur". Om man inte befinner sig i Dalarna vill säga.

Du har missat vädersituationen 2 dygns regnande övergår i vinter, allt är blött och nu fryser det oxså.

När det gäller att gå rätt i dimma har vi hitintills alltid klarat det med karta, kompass och stegräkning.
Litade man i det läget på GPS så tog nog batteriena slut enligt Murphy.

Vädersituationen isstorm har fått mer än en att kvävas i sitt tält.

Kanske lite väl höga siffror på konsekvenserna. Fundera på följande två situationer om de verkligen är lika farliga:

1. Du är ute och går med din grupp på fjället. Plötsligt blir det dimma och ni stannar och diskuterar hur ni skall fortsätta.

2. Du är ute och går med din grupp på fjället. Plötsligt vacklar en i gruppen till och faller utför ett stup. Du tittar över kanten och hans ben är i en konstig vinkeln, kanske brutet.

Sannolikhet 3, konsekvens 5 och riskvärde 15 på båda dessa?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg