Din "farligaste" oförutsedda upplevelse

Fast fakta är att Geocaching existerar även i Sarek. Kan GPSen ge tillräckligt bra precision för att hitta en liten lunchlåda så klarar den nog hitta en stuga också. När GPS finns med på rekommendationslistan över utrustning till 7summits där det årligen dör dussintals människor så klarar den nog av svenska fjäll också.

På grund av problematiken med batterier bör vanlig kompass alltid tas med. Jag som har linser tar alltid med en syftkompass på grund av spegeln.

Mm, visst gps fungerar oftast men undertecknad har haft dålig precision i olika lägen beroende på höga och branta bergsidor. Dålig precision i jämförelse med vad orientering och kartläsning ger.

Det finns också moderna vandrare som saknar orienteringskunskaper, tyvärr vanligare idag än förr som det verkar. Att ersätta solida kunskaper med en manick är en förhöjd risk enligt undertecknad. Gps bör betraktas som reserv och inte huvudregel...

//J

Vad räknar du som fjäll? Vi var upp i Tarradalen (vid Kvikkjokk) och traskade upp längs en bergsida, lagom att vi kom ur skogen och upp på några rasbranter/branta klapperstensfält så fullkomligt kryllade det av huggorm. Då hade vi alltså ganska precis lämnat fjällbjörkskogen, så jag skulle ju kalla det fjäll iaf.

Efter 35 år har jag aldrig sett huggorm i fjällen. Har inte hört talas om någon som sett heller. Din berättelse är den första jag känner till. Alla utbredningskartor undertecknad sett har slutat vid fjällkedjan...

...så ok, jag ska se upp om jag går upp från fjället vid Tarradalen och liknande platser (se ner kanske lämpligare) :).

//J

Bland det farligaste är nog när vi glömmer riskerna och vid "ska bara".

Har läst ngnstans att dom flesta fallolycker händer inom synhåll från fjällstugan. Det är sålite kvar och man tappar fokus på fötterna samtidigt som man kanske är som mest trött.

Har själv gjort en ganska korkad "ska bara", hade satt upp tältet vid vålåstugorna och skulle ringa, vilken man gör uppepå kullen vid stugan. Skippade att gå ner, runt och ta stigen, utan gick rakt upp. Bara det att när jag kommit upp och gått en bit ser det exakt likdant ut i alla riktningar och sikten är ca 20 m i dimman. Hade lämnat karta, kompass, tält och hela rubbet. Hittade tillbaka med lite tur, men hade kunnat irra omkring en bra stund...

/Peter

Vad och glaciärer

Jag vill minnas att Grundsten någonstans skrivit att det bara finns två farliga saker i fjällen, nämligen vad och glaciärer. Till detta får naturligtvis läggas väder- och hälsorelaterade problem, som har beskrivits i tidigare inlägg.

Glaciärer är lätta att undvika om man avstår från toppbestigningar och andra höghöjdsäventyr.

Vad är svårare att slippa, men följer man de större lederna är det inga bekymmer, såvida det inte regnar jättemycket. Vill man däremot gå utanför lederna är det vaden som sätter gränserna och därför måste man planera för dem. Först skaffar man den senaste kartan, som visar vilka broar som finns. Är man ändå osäker på deras dagsform kan man fråga länsstyrelsens naturbevakare. Vidare ska man naturligtvis läsa in den litteratur som finns. Genom att välja en rutt långt upp i vattensystemen kan man också minska riskerna med vad. Slutligen ska man känna till det samiska uttrycket att "när man kommer till ett vad ska man koka kaffe" (förmodligen hämtat ur någon bok av Svante Lundgren!). Vila, dryck, rekognosering, eftertanke och kanske väntan till morgonen därpå är naturligtvis avsikten.

Hälsn Pelle

Bland det farligaste är nog när vi glömmer riskerna och vid "ska bara".

(klipp)

/Peter

Så rätt. Undertecknad har vadat över strida vatten utan incidenter...och både sett och utfört ofrivilliga svanhopp när de små bäckarna passeras.

...att slappna av på rätt tid och plats är också en färdighet...

//J

Otäck

I somras,mellan Nallo och Sälka, ca en timme från Nallo, på högersidan gick vi över ett vattendrag. På motsatta sidan var det en snöfläck, en meter tjock. Man kunde se hur vattnet forsade neråt med hög fart under snön. Vi gick förstås runt snöfläcken . Hade vi kommit från Sälkahållet hade vi kanske gått över snön eftersom det från det hållet såg helt ofarligt ut. Hade man gått genom detta Julisnö, hade man med vattnet, under snön forsat flera tiotals meter ner i floden. Var riktigt otäckt.

Om jag var du skulle jag identifiera risker med stor sannolikhet att inträffa, typ skavsår och myggbett.

Den mest onödiga händelsen som inträffat vid en fjällvandring var när bensin rann ut på mina kläder. Jag hade fyllt på för mycket bensin i kökstanken och mot förmodan hade vi varma dagar. I brist på expansionsutrymme trycktes oringen ut och bensin rann ut i ryggsäcken. Inte roligt att ha bensinstinkande kläder.

vid en riskanalys tar man väl upp alla risker man kan komma på, och sedan funderar över sannolikhet att dom inträffar och vilka konsekvenser det skulle få, samt vad man kan göra för att minimera dessa? det verkar ju dessutom som många här råkat ut för liknande saker, så helt osannolika grejer är det ju inte heller...

vid en riskanalys tar man väl upp alla risker man kan komma på, och sedan funderar över sannolikhet att dom inträffar och vilka konsekvenser det skulle få, samt vad man kan göra för att minimera dessa? det verkar ju dessutom som många här råkat ut för liknande saker, så helt osannolika grejer är det ju inte heller...

Nu börjar vi komma tillbaka till gamla diskussioner: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63573

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg