Din "farligaste" oförutsedda upplevelse

Här kommer några av alla mina "tavlor".
Den första har väl mest med dålig planering att göra - ett vad över Rapaälven.
http://www.utsidan.se/blogs/majjens/10911.htm
Vill du läsa om hela vandringen hittar du den här:
http://www.utsidan.se/cldoc/forsta-sarekturen-1977_14783.htm

Mitt allra största och farligaste misstag gjorde jag under en ensamvandring i Abiskotrakten. Det kan möjligen skyllas på trötthet, men är knappast försvar nog.
http://www.utsidan.se/blogs/majjens/11383.htm
Vill du läsa om hela vandringen hittar du den här:
http://www.utsidan.se/cldoc/tva-vandringar-i-abiskotrakten_972.htm

Vad över besvärliga jokkar kan ställa till det. Detta tillfälle var lång ifrån behagligt.
http://www.utsidan.se/blogs/majjens/11203.htm
Vill man läsa om hela vandringen hittar man den här:
http://www.utsidan.se/cldoc/javligaste-sarekturen.htm

Till sist en väderrelaterad händelse.
Jag och en medvandrare överraskades av dimma uppe på Mårmas topp. Vi stannade och hoppades att det skulle lätta, men det gjorde det inte. efter ett tag var vi helt borta vad gällde riktning. Efter att ha stått där ett bra tag bestämde vi oss för att börja förflytta oss. Vi var båda överens om åt vilket håll vi skulle gå. Som tur var kollade vi med kompassen. Det visade sig att vi var på väg rätt mot stupen. det tog ett tag innan vi faktiskt accepterade att vi hade fel och kompassen rätt.
Om denna vandring kan man läsa här:
http://www.utsidan.se/cldoc/i-snosparvens-rike_13141.htm

HåkanF

Jag kom faktiskt på att det som joru skrev om också hände mig på slutet av 80-talet. Idag hade jag enkelt löst det med GPS vilket är betydligt lättare än att räkna steg. DOCK måste man lära sig använda båda metoder eftersom GPS är beroende av batteri som kanske tar slut.

Men skall man skriva en modern riskanalys så är det helt klart så att en GPS kan underlätta i många situationer. Om det skiter sig riktigt och man behöver ringa 112 så kan ju GPS-koordinater klart underlätta räddningsaktionen.

Undertecknad har flera ggr upplevt att gps ger väldigt dålig precision. Branta fjäll är dåliga på att släppa igenom signaler...min uppfattning är att man inte ska räkna med att det fungerar. Stegräkning är jämförelsevis enkelt och tillsammans med kompass fungerar det så länge brukaren fungerar.

Tar gärna hjälp av gps men räknar inte med det...

//J

Jag ingen erfarenhet av vandring men...

.... detta kanske är allmängiltigt.

Se upp för huggorm! Jag är inte speciellt rädd för ormar men ett ormbett kan ändra villkoren för färden direkt. Jag har inom en närmare bekantskapskrets sett och hört talas om två ormbett och det var inte så kul. Om ormen har sprutat in en större mängd gift (det kan variera) så kan man bli rejält dålig. Det lär finnas lämpliga tillbehör att ha i förbandslådan för att hjälpa upp situationen.

Om GPS och mobil.
Idag har dom flesta med sådana saker. Har man elektronik med sig, verkar det korkat att inte ha med sig en omgång reservbatterier, förpackade så att de inte kan komma åt något och kortslutas. Det talas i denna tråd om att ta med tält, det väger inte så mycket. Då tycker jag man kan ta med extra batterier också. GPS och mobil kan rädda ett taskigt läge. Dålig eller ingen mottagning är en sak. Men batteritorsk är helt onödigt.

thomas

.... detta kanske är allmängiltigt.

Se upp för huggorm! Jag är inte speciellt rädd för ormar men ett ormbett kan ändra villkoren för färden direkt. Jag har inom en närmare bekantskapskrets sett och hört talas om två ormbett och det var inte så kul. Om ormen har sprutat in en större mängd gift (det kan variera) så kan man bli rejält dålig. Det lär finnas lämpliga tillbehör att ha i förbandslådan för att hjälpa upp situationen.

Om GPS och mobil.
Idag har dom flesta med sådana saker. Har man elektronik med sig, verkar det korkat att inte ha med sig en omgång reservbatterier, förpackade så att de inte kan komma åt något och kortslutas. Det talas i denna tråd om att ta med tält, det väger inte så mycket. Då tycker jag man kan ta med extra batterier också. GPS och mobil kan rädda ett taskigt läge. Dålig eller ingen mottagning är en sak. Men batteritorsk är helt onödigt.

thomas

Huggorm finns inte i fjällen...

Visst kan man ta med extra batterier, undertecknad skulle inte bry sig om det till telefonen eftersom täckning i stort sett aldrig finns. Telefonen är därför avstängd och extra batteri onödigt.

Med gps är extra batterier nödvändiga om den används dagligdags. Tycker inte att en gps ersätter grundläggande kunskaper i orientering. Gps kan ge dålig eller ingen vägledning i vissa terrängtyper...enligt undertecknads mening är det farligare att ha gps och samtidigt sakna kunskaper i orientering än tvärtom...

...var och en väljer själv sin risknivå...

//J

Gps kan ge dålig eller ingen vägledning i vissa terrängtyper..

Fast fakta är att Geocaching existerar även i Sarek. Kan GPSen ge tillräckligt bra precision för att hitta en liten lunchlåda så klarar den nog hitta en stuga också. När GPS finns med på rekommendationslistan över utrustning till 7summits där det årligen dör dussintals människor så klarar den nog av svenska fjäll också.

På grund av problematiken med batterier bör vanlig kompass alltid tas med. Jag som har linser tar alltid med en syftkompass på grund av spegeln.

Gps kan ge dålig eller ingen vägledning i vissa terrängtyper...enligt undertecknads mening är det farligare att ha gps och samtidigt sakna kunskaper i orientering än tvärtom...

...var och en väljer själv sin risknivå...
//J

Det var ju bra att inte fanns någon huggorm i fjällen. En sak mindre att bekymra sig för.

När det gällde batterier var nog bara budskapet att ta med reservbatterier.
Givetvis till alla batteridrivna prylar som man hade tänkt sig kunna använda.

Jag har inga som helst synpunkter på användande av GPS eller risknivåer.
Annat än att "GPS och mobil kan rädda ett taskigt läge". Med betoning på KAN.
Om man väljer att ta en GPS med på färden så ska man ta med friska reservbatterier till den också, helt oavsett orienteringskunskaper,

Så fort GPS och mobil kommer på tal är risken att batterierna tar slut överhängande, när det gäller pannlampor är batterier tydligen inget problem. Trots midnattssol antar jag det blir mörkt även i fjällen någon gång.

thomas

Fast fakta är att Geocaching existerar även i Sarek. Kan GPSen ge tillräckligt bra precision för att hitta en liten lunchlåda så klarar den nog hitta en stuga också

Det är iallafall ytterst ovanligt att en någorlunda modern mottagare går bet. Fem-sex år gamla chipsets som är rätt okänsliga och dessutom har små antenner (tänk eTrex original) är det en annan sak med, där kan halvtung vegetation ställa till det.

//J

Vad räknar du som fjäll? Vi var upp i Tarradalen (vid Kvikkjokk) och traskade upp längs en bergsida, lagom att vi kom ur skogen och upp på några rasbranter/branta klapperstensfält så fullkomligt kryllade det av huggorm. Då hade vi alltså ganska precis lämnat fjällbjörkskogen, så jag skulle ju kalla det fjäll iaf.

Huggorm

Jaha det verkar vara lite olika bud om det finns huggorm eller inte.
Eller om vad som är fjäll eller inte.

I vilket fall så är det inte alltid man ser dom rackarna ens när man blivit biten.
Kan vara läge att vara lite uppmärksam beroende på vilket område man ska vandra i.
Ormar (i Sverige några snokar och huggorm) "hör" ganska bra när det kommer folk trampande men huggormen har en tendens att inte alltid ge sig iväg när det kommer folk. Men den gör sig beredd och är ganska klar att hugga när man kommer.

thomas

Vi var på ett stort stenfält i söderläge en vårdag, så jag kan ju inte påstå att förekomsten av huggorm var direkt förvånande. Jag skulle vilja bo där med om jag var en huggorm...

• Vad har du varit med om till fjälls som du önskar att du kunnat/försökt förutse?

Ett vad i Sarek, tror det var i Pastavagge. Några kilometer från vårt planerade dagsmål. Vi väljer att vada en ganska strid jokk, och det går till slut bra, men det tar tid, är nära att gå illa ett par gånger, och slutar med att två av oss blir lite väl kalla. Ingen fara i slutändan, men å andra sidan hade vi tjänat både tid och komfort på att vänta till nästa morgon med det vadet (eftersom glaciäravsmältningen som matade jokken lugnar ner sig under natten).

Samma Sarektur, dagen före vadet, topptur på Låddepakte. Vi går under en hög och stenig brant, och funderar över vad det är som smäller ibland. Efter en liten stund inser vi att det faller stenar stora som basketbollar från branten ovanför oss. Lyckligtvis slår de flesta ner en bit längre ner i sluttningen än vår stig, men lite läskigt var det.

En annan tur, Kebnekaise. Topptur med mina föräldrar. Alla verkar pigga och glada, sen verkar pappa lite trött men ok. När vi kommer tillbaka till tältet ligger han och skakar av utmattning. Jag missbedömde helt enkelt hur trött och envis han var, vilket körde hans energireserver i botten på ett sätt som inte var helt bekvämt.

• Vad har du varit med om till fjälls som du är glad över att du hade förberett dig på?

Vadet ovan. Hade vi inte haft vandringsstavar och släpat med oss 20 m rep hade det där vadet slutat med 2 av oss på ena sidan jokken och 3 på den andra.

Första turen, norrifrån till Kebnekaise. Första kvällen, precis ovanför Kaisepakte, ska vi slå upp tälten, men knäcker en tältbåge p.g.a. lite kyla och lite hårdhänthet. Hade vi inte haft med lagningskit för tältbåge hade vi fått avbryta den turen, nu gick allt bra.

Förutse:
Riktigt bus(fjäll)väder, som värst stormbyar men det är något jag mer räknar med kan inträffa när som helst och svårt att förutse även om man kollar prognoser. Vi hade bara någon plusgrad och snöblandat regn andra veckan i juli så långt ned som i Vålådalen i somras.
Svåra vad. Har vänt, senast i somras i Sarek för att det inte är värt risken alla gånger.

Förberett:
Efter att ha varit ut under ett antal år och genom trial-and-error blivit kall, blöt, hungrig, fått skavsår osv. så känner jag ganska bra till hur jag funkar och hur/vad jag bör äta och dricka för att slippa bli grinig och trött. Lyckas fortfarande ibland ta med i gränsfall lite kläder på flerdagarsturer. Har som devis att jag ska kunna ha allt på mig samtidigt för att inte packa med onödigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dania Sveriges 10 farligaste vandringar? Fjällvandring 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg