Det här med vandrare och cyklister...

Kan det utöver det fula slitaget från cyklarna gör ha att göra med att många som fotvandrar i fjäll och skog gör det för att komma ut och få lugn och ro som gör att man blir avig mot cyklister ?

När det sedan kommer någon stressputte i full fart framstudsandes på en MTB som man får hoppa undan för så kommer det att symbolisera just det man gett sig ut för att slippa ?

Det är nog där skon framförallt klämmer, men incitamenten för att vara ute är nog lika många som utövarna. För en del så är det kanske lugn och ro som man vill ha, andra vill ha naturupplevelser, att utmana sig fysiskt under en dag och somna skönt i tältet, att känna adrenalinet när man går längs en smal bergskam, spana efter öringvak på en forsnacke, svettas med stighudar under några timmar för att sen i stora svängar svepa ner, motionera några timmar på cykel, springa på en teknisk stig osv. För min egen del så är fysisk aktivitet stressförlösande, oavsett om jag cyklar, vandrar eller åker skidor men ibland tycker jag det är skönt att bara sitta och spana med kameran. Det finns inte ett sätt som är rätt.

Ofta upplever jag att de som är tristast att möta i fjällvärlden (där jag främst håller till) är fjällkonservativa grupperingar som rynkar åt näsan åt just den aktivitet jag för stunden håller på med; man gör sin resa till "Lappland" en gång om året med en föreställning om hur det ska vara och allt som rubbar den föreställningen blir ett hot. De här mekanismerna är nog väl så viktiga när det gäller hur konflikter mellan olika utövare uppstår. En lösning är ju att man kanaliserar besökare på olika sätt, men ibland är det ju svårt och man behöver samsas.
 
...och han som gett sig ut att cykla av sig lite, undrar säkert vad det är för en vandrare som är ute och slögår i hans motionscykelskog så han måste svänga runt och bromsa för?

Bra om han tänker så, för han ska väl lämna företräde till gående om jag förstått rätt.
Tyvärr verkar ganska många av de cyklister man möter på en stig tycka precis tvärt om.


Vem, utöver skogens ägare, har mest rätt till sin önskan om hur man ska vara och bete sig i skogen?

Polis och Kommun kan bestämma om cykelförbud i viss områden tex.
 
Bra om han tänker så, för han ska väl lämna företräde till gående om jag förstått rätt.
Tyvärr verkar ganska många av de cyklister man möter på en stig tycka precis tvärt om.


Polis och Kommun kan bestämma om cykelförbud i viss områden tex.

Är det juridiskt klart att cyklisten ska väja för vandrare? Ja, efter att ha läst i trafikförordningen (min fetning):

Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare
58 § På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående. Förare har också väjningsplikt mot gående när fordon förs in på en körbana eller en vägren från en fastighetsutfart vid vägen.

I 8 kap. 1 § finns bestämmelser om att förare har väjningsplikt mot gående i gångfartsområden och på gågator.

En förare som möter eller kör om gående skall lämna dessa tillräckligt utrymme och tid att vika åt sidan.

En förare som avser att köra förbi till höger om en spårvagn eller buss som har stannat vid en hållplats utan refug, skall stanna och lämna fri passage åt på- eller avstigande passagerare. Förordning (2007:101).


Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

/Patrik
 
eller att cykling med ganska svepande argument förbjuds över ex en 100 mil lång led. Det känns inte så konstruktivt.
Men om man har cykelförbud på 100 m mitt på den där 100 mil långa leden är det kanske rätt opraktiskt att cyklisterna måste vända mitt på leden?

Det blir väl ofta så att om en led har känsliga partier så måste man förbjuda cykling längst hela leden, för det bli väldigt opraktiskt att ha det bara på vissa bitar av leden. Ska cyklisterna bära cyklarna de bitarna?

Jag tror tyvärr inte efterlevnaden skulle vara så stor om det bara är korta etapper som har cykelförbud. De flesta cyklister verkar ju inte ens orka kliva av och leda cykeln över ett övergångsställe, utan ska prompt cykla där.
 
Men om man har cykelförbud på 100 m mitt på den där 100 mil långa leden är det kanske rätt opraktiskt att cyklisterna måste vända mitt på leden?

Det blir väl ofta så att om en led har känsliga partier så måste man förbjuda cykling längst hela leden, för det bli väldigt opraktiskt att ha det bara på vissa bitar av leden. Ska cyklisterna bära cyklarna de bitarna?

Jag tror tyvärr inte efterlevnaden skulle vara så stor om det bara är korta etapper som har cykelförbud. De flesta cyklister verkar ju inte ens orka kliva av och leda cykeln över ett övergångsställe, utan ska prompt cykla där.
Skillnad på folk som cyklar i stan och stigcyklister. Skulle du fråga folk på tex happyride om dom skulle kunna tänka sig att leda cykeln 100m för att sedan fortsätta cykla skulle säkert majoriteten gå med på det.
 
Men om man har cykelförbud på 100 m mitt på den där 100 mil långa leden är det kanske rätt opraktiskt att cyklisterna måste vända mitt på leden?

Det blir väl ofta så att om en led har känsliga partier så måste man förbjuda cykling längst hela leden, för det bli väldigt opraktiskt att ha det bara på vissa bitar av leden. Ska cyklisterna bära cyklarna de bitarna?

Jag tror tyvärr inte efterlevnaden skulle vara så stor om det bara är korta etapper som har cykelförbud. De flesta cyklister verkar ju inte ens orka kliva av och leda cykeln över ett övergångsställe, utan ska prompt cykla där.

Om man ska va så, så är det väl inte så många "promenanter" som väntar på grön gubbe vid övergångsställen heller. :)

Men som sagt, som Troll ovan påpekar, så kan man ju leda runt. I praktiken är det ju ofta så det funkar också; kommer man till ett blötare parti så får man ju "konvertera" till att bli vandrare eftersom det krävs ganska lite för att det inte ska vara cyklingsbart. En cykel är ingen motorcross så det finns också en självreglerande mekanism i att ett blöthål inte kan bli för djupt pga cykling heller.

Sen är ju inte alla "stigcyklister" heller. Det finns ju en stor kategori som cyklar på samma sätt som man vandrar; flerdagarsturer med tält och packning, barnfamiljer som vill cykla i fin natur med barnen osv. I diskussioner så får man ibland uppfattningen att det bara handlar om "döds-mtb-cyklister" med fulldämpade MTB-cyklar och full fart hela tiden. Det finns ju förstås också, men den kategorin är ju mer intresserade av tekniska stigar och inte lätta vandringsleder.

Jag har själv gjort några turer, bland annat med fatbike uppe nära treriksröset (se länk nedan). Ett fantastiskt sätt att uppleva naturen på. Vissa här menar att det här skulle vara förbjudet, det är för mig extremt märkligt:


Om man har längre partier med cykelförbud längs en led, går det ju oftast att leda runt på exempelvis närliggande grusvägar.
 
Om alla tänker efter så borde det inte vara ett problem att kunna vandra och cykla på den yta som faktiskt finns i Sverige. Det är bara ett litet fåtal ställen där slitaget kan bli för stort. Om alla inblandade parter där visar hänsyn bör det fungera.

Jag både cyklar MTB och vandrar. Jag låter bli att cykla i skogen när det är för blött. Det blir lite för mycket åverkan för att jag ska känna mig nöjd.

MTB-cykling är i viss utsträckning självreglerande. Det är rätt tungt att cykla under dåliga förhållanden. Den utveckling av eldrivna cyklar som vi sett senaste åren är jag personligen inte så nöjd med när de cyklarna används ute i naturen. OK om du ska pendla -- men för att cykla ute i skogen...
 
Men om man har cykelförbud på 100 m mitt på den där 100 mil långa leden är det kanske rätt opraktiskt att cyklisterna måste vända mitt på leden?

Nja, Peter jag vet att du är intelligentare än så.
Det är ju inte så att sörmlandsleden består av 100 mil kontinuerlig stig utan möjlighet till alternativ. Och väldigt få tar alla hundra milen i ett svep, vare sig till forts eller på hjul.
Det finns sträckor som det av olika skäl är olämpligt att cykla på (åtminstone vissa tider). Det finns sträckor som går på landsväg eller markerad cykelbana (!). Men huvudsakligen består leden av sträckor där personer med normalt hyfs samsas alldeles utmärkt.

Det finns tyvärr också personer både i vandringskängor och bakom styren som inte har normalt hyfs.
 
Om alla tänker efter så borde det inte vara ett problem att kunna vandra och cykla på den yta som faktiskt finns i Sverige. Det är bara ett litet fåtal ställen där slitaget kan bli för stort. Om alla inblandade parter där visar hänsyn bör det fungera.

Nej det är inte bara ett litet fåtal ställen, det är snarare dom flesta sällen om vi talar om cykling i natur.

Jag både cyklar MTB och vandrar. Jag låter bli att cykla i skogen när det är för blött. Det blir lite för mycket åverkan för att jag ska känna mig nöjd.

Bra, då är det inte just du och din cykel som är problemet, då måste det vara dom andra.


MTB-cykling är i viss utsträckning självreglerande. Det är rätt tungt att cykla under dåliga förhållanden. Den utveckling av eldrivna cyklar som vi sett senaste åren är jag personligen inte så nöjd med när de cyklarna används ute i naturen. OK om du ska pendla -- men för att cykla ute i skogen...

Nja, om det var så skulle ju cykling i naturen inte vara ett problem.

Vad gäller eldrivna cyklar så borde dom räknas som fordon och gå under terrängkörningslagen å det snaraste.
 
Det är ju inte så att sörmlandsleden består av 100 mil kontinuerlig stig utan möjlighet till alternativ. Och väldigt få tar alla hundra milen i ett svep, vare sig till forts eller på hjul.

Ja, men det finns väldigt många aspekter att fundera över när man beslutar om att begränsa tillgänglighet. Visst, men skulle kunna begränsa cykelförbudet till en sträcka mellan två "korsningar", men då får man istället problemet med att man leder in cykeltrafiken på hela andra stigar/leder, och då kanske man får för hårt slitage där.

Det är betydligt mer komplext än många verkar tro. Precis som du är inne på så är ju de som beslutar detta inte helt dumma i huvet eller cyklisthatare, de har väldigt mycket som måste vägas in i beslutet.
 
Vad gäller eldrivna cyklar så borde dom räknas som fordon och gå under terrängkörningslagen å det snaraste.
Även vanliga cyklar är väl fordon? Jag antar att du menar motorfordon? Men elcyklar faller väl oftast under ett mellanting som heter "motoriserade fordon". Jag tror även elrullstolar faller under det begreppet.
 

Liknande trådar