Det här med vandrare och cyklister...

Jag förenklar ytterligare: Man ska inte behöva gå på helspänn på en vandringsled, för att en tung mtb-cyklist kan dyka upp när och var som helst, i vilken hastighet som helst.

Lägger man till barn och hundar i ekvationen, så blir det ännu tydligare. Ett barn som suttit på huk och ätit blåbär rusar plötsligt tillbaka till stigen, t ex. Fotgängare/vandrare rör sig irrationellt, och har rätt att röra sig irrationellt.
Hälsar glatt och tar det alltid lugnt om jag råkar stöta på någon när jag sitter på cykeln i skogen. Speciellt om det råkar vara en häst, hund eller barn.

Håller med om det du säger. Självklart borde Stravagalningarna klara av att visa lite hänsyn. Den värsta typen är dom med hörlurar i öronen och en sån där dator på styret. Full fart med ett ända mål i sinte KOMs! (king of the mountain).
Men visst borde vi väl kunna samsas och visa hänsyn till varandra ute i skogen.
Stigcyklingen kommer att öka i Sverige oavsett om man vill det eller inte. Lösningen på det borde la vara undervisning i folkvett samt utbyggnad av fler specade cykelstigar i tätt befolkade områden.
att fler finner intresse för skogslivet är väl superbra!
Men snälla läs vad ni själva skriver! Har läst igenom nästan hela tråden och många kommentarer låter som SD predikan om invandring. Fast här är det cykelinvandrare det talas om. Nog ska väl alla kunna få plats ute i naturen?
 
Jag förenklar ytterligare: Man ska inte behöva gå på helspänn på en vandringsled, för att en tung mtb-cyklist kan dyka upp när och var som helst, i vilken hastighet som helst.

Lägger man till barn och hundar i ekvationen, så blir det ännu tydligare. Ett barn som suttit på huk och ätit blåbär rusar plötsligt tillbaka till stigen, t ex. Fotgängare/vandrare rör sig irrationellt, och har rätt att röra sig irrationellt.
Vad ger fotgängare/vandrare mer rättigheter än cyklister. Är vi alla inte lika värda?
om en cyklist och fotgängare möts i skogen kanske cyklisten kan sakta ner/stanna och fotgängaren kliva undan lite?
 
Vad ger fotgängare/vandrare mer rättigheter än cyklister. Är vi alla inte lika värda?
om en cyklist och fotgängare möts i skogen kanske cyklisten kan sakta ner/stanna och fotgängaren kliva undan lite?
varför ska fotgängaren kliva undan? detkan lika gärna cyklisten göra. bara att kliva av och lyfta undan cykeln vid möte? "Ur spår" gäller vare sig i skidspåret eller på stigen
 
varför ska fotgängaren kliva undan? detkan lika gärna cyklisten göra. bara att kliva av och lyfta undan cykeln vid möte? "Ur spår" gäller vare sig i skidspåret eller på stigen
Ursäkta om jag var otydlig, min poäng var och är att båda parter kan kliva undan och visa varandra hänsyn och respekt ✊ Framförallt stravagalningar som kommer i full fart.
 
Ursäkta om jag var otydlig, min poäng var och är att båda parter kan kliva undan och visa varandra hänsyn och respekt ✊ Framförallt stravagalningar som kommer i full fart.

Vandraren får såklart kliva åt sidan om hen vill, men tittar vi i lagboken som vi alla måste följa, då är det cyklsiten som ska lämna gående företräde, se mitt inlägg 87 i denna tråden:

/Patrik
 
Hälsar glatt och tar det alltid lugnt om jag råkar stöta på någon när jag sitter på cykeln i skogen. Speciellt om det råkar vara en häst, hund eller barn.

Håller med om det du säger. Självklart borde Stravagalningarna klara av att visa lite hänsyn. Den värsta typen är dom med hörlurar i öronen och en sån där dator på styret. Full fart med ett ända mål i sinte KOMs! (king of the mountain).
Men visst borde vi väl kunna samsas och visa hänsyn till varandra ute i skogen.
Stigcyklingen kommer att öka i Sverige oavsett om man vill det eller inte. Lösningen på det borde la vara undervisning i folkvett samt utbyggnad av fler specade cykelstigar i tätt befolkade områden.
att fler finner intresse för skogslivet är väl superbra!
Men snälla läs vad ni själva skriver! Har läst igenom nästan hela tråden och många kommentarer låter som SD predikan om invandring. Fast här är det cykelinvandrare det talas om. Nog ska väl alla kunna få plats ute i naturen?

Det finns en orsak till att man skiljer på olika trafikslag, med olika hastighet och kraft vid en kollision. Den orsaken är alltså inte "rasism".

Fler dedikerade cykelspår är naturligtvis en utmärkt idé. Det handlar inte om att förbjuda cyklister från att vara i skogen, utan om att det förstör upplevelsen för vandrare, som hela tiden måste vara beredda på att parera snabba cyklister - och att det inbjuder till olyckor. Fler olyckor, ju fler äventyrscyklister som kommer ut på vandringslederna.
 
Det finns en orsak till att man skiljer på olika trafikslag, med olika hastighet och kraft vid en kollision. Den orsaken är alltså inte "rasism".

Fler dedikerade cykelspår är naturligtvis en utmärkt idé. Det handlar inte om att förbjuda cyklister från att vara i skogen, utan om att det förstör upplevelsen för vandrare, som hela tiden måste vara beredda på att parera snabba cyklister - och att det inbjuder till olyckor. Fler olyckor, ju fler äventyrscyklister som kommer ut på vandringslederna.
På vilket sätt har vandrare mer rätt till naturen än cyklister?
Rör jag mig till fots i naturen och en cyklist nästan krockar med mig tycker jag självklart att det förstör. Cyklar jag i skogen och några fotgängare tar upp hela stigen och i protest vägrar flytta på sig för cykelinvandraren förstör det också. Varför inte vara glad åt att fler hittar ut i naturen och visa hänsyn till varandra istället. kan vi inte bara släppa det här ditt och mitt. Och istället se det som vårat.
 
På vilket sätt har vandrare mer rätt till naturen än cyklister?
Rör jag mig till fots i naturen och en cyklist nästan krockar med mig tycker jag självklart att det förstör. Cyklar jag i skogen och några fotgängare tar upp hela stigen och i protest vägrar flytta på sig för cykelinvandraren förstör det också. Varför inte vara glad åt att fler hittar ut i naturen och visa hänsyn till varandra istället. kan vi inte bara släppa det här ditt och mitt. Och istället se det som vårat.

Den som rör sig snabbast eller är störst eller farligast har givetvis ett större ansvar för att visa hänsyn till långsammare oskyddade individer. Att anse sig ha samma rättigheter och skyldigheter när man kommer i ett snabbare, farligare fordon är inte hänsynsfullt alls.

Att röra sig till fots är det äldsta och mest grundläggande sättet att färdas på. Jag tycker det är självklart att andra får anpassa sig till fotgängare.

Sen betyder det inte att det är schysst att blockera vägen på pin kiv eller vara otrevlig oavsett fordon. Men om någon anser sig ha lika stor rätt som fotgängare att ta sig fram i önskad hastighet och på önskat sätt, så kanske det tänket är orsaken till deras protester och blockerande av stigen?

Åtminstone där jag bor visar vi ömsesidig hänsyn till varandra och om någon anser sig ha rätt att trängas eller skrämmas eller blockera stigar så blir det så klart sura miner. Men att en fotgängare blockerar stigen är givetvis mer ok än att en cyklist bränner förbi på ett farligt eller skrämmande sätt. Sunt förnuft och hänsyn tycker jag.
 
På vilket sätt har vandrare mer rätt till naturen än cyklister?
Rör jag mig till fots i naturen och en cyklist nästan krockar med mig tycker jag självklart att det förstör. Cyklar jag i skogen och några fotgängare tar upp hela stigen och i protest vägrar flytta på sig för cykelinvandraren förstör det också. Varför inte vara glad åt att fler hittar ut i naturen och visa hänsyn till varandra istället. kan vi inte bara släppa det här ditt och mitt. Och istället se det som vårat.

Båda vandrare och cyklister har rätt att färdas i naturen men om de är på samma plats samtidigt ska cyklisten (förare) väja för vandraren (gående), enligt Trafikförordningen, som är lag i Sverige (fetningen är inte från källan, det är mitt förtydligande):

Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare
58 § På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående. Förare har också väjningsplikt mot gående när fordon förs in på en körbana eller en vägren från en fastighetsutfart vid vägen.

I 8 kap. 1 § finns bestämmelser om att förare har väjningsplikt mot gående i gångfartsområden och på gågator.

En förare som möter eller kör om gående skall lämna dessa tillräckligt utrymme och tid att vika åt sidan.


Källa: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Detta kan man tolka som att vandraren har lite mer rätt till stigen än cyklisten, om du nu ska samsas på samma plats och tid. Därmed kan en cyklist inte köra så fort på stigen att hen inte hinner upptäcka gående och väja för dem. Cyklisten/föraren ska alltså "lämna dessa (gående) tillräckligt utrymme och tid att vika åt sidan"

/Patrik
 
Fordon ska alltid väja för fotgängare och cykel räknas som fordon.
Tycker det är rätt logiskt att man tar hänsyn till fotgängare om man för fram ett fordon (oavsett typ).
 
Med rätt menar jag rätten att vistas i skogen. Inte vem som ska visa mest hänsyn. Självklart ska den superfarliga stravagalningen anpassa sig efter vandrare. Med sunt förnuft kommer man superlångt utan att vara paragrafryttare. Anser bara det är tråkigt att vi inte kan välkomma cykelinvandrarna istället för att uttrycka att dom på stigar i skogen inte har något att göra.
 
Det vanliga är väl - oavsett vad som skrivs här- att vi umgås på ett trevligt sätt utan problem. En kort pratstund med en cyklist när man är ute och vandrar är precis lika roligt som en pratstund med en vandrare. Att båda grupper tar hänsyn till varandra är ju självklart och likaså att den som rör sig snabbast är den som får visa störst hänsyn.

När man rör sig utanför storstadsområdena så är det många stigar som hålls öppna just på grund av att flera kategorier samsas på lederna.

Låt oss försöka visa litet större tolerans och inte polarisera diskussionerna alltför mycket.
 

Liknande trådar