Jag väljer att fetmarkera några citat.
Detta kan jag inte tolka annat som än att MTB-cyklisterna sliter mindre bara för att de är få, d.v.s. slitaget "per capita" är högre än från vandrare. Vore de lika många skulle slitaged från MTB vara högre?
Här pratas det också om antalet, och inte slitaget "per capita".
Man kan ju göra en så enkel jämförelse som att titta på en vanlig gräsmatta. Låt ungarna spela fotboll på gräsmattan en timme. Och låt dem sen cykla MTB på gräsmattan en timme. Blir slitaget lika?
Saken är ju att tillståndet på stigen inte är "noll" ur markslitagesynpunkt om bara vandrare använder den. Kungsleden kan ju t ex på sina ställen vara 20 meter bred lervälling, alldeles utan att någon MTB-cyklist varit i närheten av den. Cyklar sliter och påverkar förstås underlaget, liksom vandrare gör det. Eller terränglöpare som springer på stenhäll med ståldubb. Så vem är det som ska avgöra vad som är okej slitage och vad som inte är det? Många vandrare verkar mena att det är helt okej med stigslitage om det kommer från gummisulor, men inte från gummidäck men de studier som gjorts visar att det inte är någon stor skillnad, men slitaget är annorlunda och därför är ju den här typen av studier värdefulla när man ex planerar ledsträckningar för såväl cykling som vandring.
På längre leder (t ex Sörmlandsleden som varit uppe) kan det ju finnas delsträckor som inte är lämpliga för cykling, medan det inte är något problem alls på andra delar, men åsikter att cykling ska undantas allemansrätten, eller t o m omfattas av terrängkörningslagen är extremt tondöva och onyanserade. Däremot kan det när besökstrycket blir för stort behöva planeras med kanalisering och restriktioner. Vilket förstås gäller även i skyddade områden om vandringstrycket blir för stort.
Jag kan inte svara på ditt tankeexempel. Jag är uppvuxen med att spela både fotboll och cykla på gräsmattan hemma utan jag åstadkom någon leråker. Det blir ju svårt att diskutera hypotetiska exempel; hur skulle gräsmattan se ut om tio fatbikecyklister snurrade runt på gräsmattan i två timmar, jämfört med tio man från den lokala orienteringsklubben i dobbskor som sprang runt? Det blir ju helt omöjliga diskussioner och det enda man kan göra är ju att gå på de ganska många studier som finns, samt pragmatiskt avgöra från fall till fall.