Det här med vandrare och cyklister...

Då kanske storstäderna bör försöka fixa roligare mtb stigar.

Det borde väl ligga i cyklisternas intresse. Det var vandrare som byggde upp _vandrings_lederna, då kan ju cyklisterna bygga upp _cykel_leder. Då skulle inte de här onödiga konflikterna uppstå. Angående slitagefrågan så har iaf Naturvårdsverket en uppfattning, cykla inte på blöta stigar, jag förmodar att den uppfattningen inte är ogrundad.
 
Vilka är de här studierna MTB-cyklister hela tiden refererar till? Jag har aldrig sett någon länka till en sådan studie. Vilka har gjort den studien?

Det här är väl lite åt det hållet tänker jag:
Möjligen ser man kanske det man själv vill se i denna rapport

(För information så ser jag mig själv mer som vandrare än cyklist och tycker det är rätt trevligt när jag under mina promenader stöter på cyklister i skogen, jag cyklar själv också, ibland)

För övrigt instämmer jag med inlägg #52
 
i min hemmaskog spikar de upp MTB- skyltar på vart och vartannat träd. De brukar jag slita ner på mina kvällsvandringar. Sen kommer det nya och då tar jag dem veckan efter. Ska inte va några illegala skyltar där, som dessutom skadar träden.


Jag hoppas verkligen inte att du bor i Arboga, för här finns det en idiot som river ned MTB-klubbens skyltar stup i kvarten. De nybildade Mtb-klubben har avtal med både markägare och kommunen om att få anlägga MTB-leder i den delen av skogen så det är jäkligt trist att en privatperson förstör för dem.
Fördelen med att inte bo i storstan är att här finns plats för alla. Vi har har leder för vandring, traillöpning, skidor, MTB, enduro och ridning. Alla får plats utan att störa varandra.
 
Vilka är de här studierna MTB-cyklister hela tiden refererar till? Jag har aldrig sett någon länka till en sådan studie. Vilka har gjort den studien?

Nu skulle jag inte identifiera mig som "MTB-cyklist", men eftersom jag nämnde studier så svarar jag. Det finns ganska många; här är några exempel. Den första publicerad i år.

"Our study shows that on-trail use by hikers and mountain bikers have relatively limited overall effects in terms of trail widening and deepening, but that effects depend highly on environmental conditions; enhanced use of trails in wet areas is likely to result in greater trail degradation, and more so if a large proportion of the users are mountain bikers. Management and maintenance of trails, in terms of re-routing or trail surface hardening, could thus be necessary to avoid negative impacts of increased use. For such management actions to be successful, they need to be targeted towards the actual user groups and the natural conditions in the area."

Effects of mountain biking versus hiking on trails under different environmental conditions (utdrag ur abstracts)

"It has not been established in the research done to date, that mountain bikes have greater overall impact on tracks than do walkers. However, it is obvious that mountain bikes do have some different types of impacts. The research to date indicates that it would not be appropriate to state that one is any "worse" than the other. It would appear that the main physical impact implication from the advent of mountain biking really lies in the increase in user numbers they may represent, rather than in the nature of the new activity in itself."

Off-Road impacts of Mountain bikes: A review and discussion s.26

Soil erosion and landuse management in the Swedish mountains have today become a discussed topic. The aim of this study is to give a glimpse of clearness about impact difference between two leisure activities that are conducted in these areas - cycling and walking. Four previously undisturbed sites in two vegetation types, two on subalpine heath and two on bog, with one plane and one sloping sub-surface respectively, were studied concerning differences in impact between cycling and trampling. Changes in vegetation were measured immediately after different impact intensity at one occasion and also after one and two months of recovery. The results show great variation with increasing level of use, but it could not clearly be shown that one of the two activities was responsible for any higher amount of damage on the ground than the other. There were signs of lower tolerance on bog than on heath to both cycling and trampling. There was also a general difference in type of impact, with broader and shallower disturbance after trampling and more narrow and deep impact from cycling. Other differences between the two activities and the necessity for further research are also discussed.

Annica Ideström, Markslitage i fjällmiljö - en jämförelse mellan cykling och vandring, UMU

När man läser igenom de studier som gjorts så verkar det vara svårt att dra tydliga slutsatser; både vandrare, cyklister och ryttare sliter och det verkar snarare vara totala trycket och terrängtyper som avgör omfattningen även om blötare partier verkar vara känsligare för cykling. På leder (som ju som sagt per definition är slitage) och i områden med högt tryck borde man kunna skapa förutsättningar för såväl de som cyklar och de som vandrar att uppleva naturen. Ibland får man uppfattningen av att vandring är en närmast jungfruelig aktivitet utan någon påverkan som helst, men så är det ju inte.
Såväl cykling som vandring är ju aktiviteter som är väldigt hållbara och bidrar till folkhälsan men erfarenhetsmässigt vet man också att det lätt uppstår konflikter mellan olika grupper av friluftsutövare.
 
Det borde väl ligga i cyklisternas intresse. Det var vandrare som byggde upp _vandrings_lederna, då kan ju cyklisterna bygga upp _cykel_leder. Då skulle inte de här onödiga konflikterna uppstå. Angående slitagefrågan så har iaf Naturvårdsverket en uppfattning, cykla inte på blöta stigar, jag förmodar att den uppfattningen inte är ogrundad.
Ursäkta om jag var otydlig ”storstadsborna som cyklar mtb i skogen” menade jag.
jag är faltiskt lite kluven i frågan. Borde det inte vara bäst om folk i större städer kunde samsas ute i naturen slipper man gör en ny stig i onödan. Eller är det bara så att vandrare inte vill ha cykelinvandrare? Ja cykling sliter på naturen, men det kan jag garantera att vandring också gör. Om nu vandrare värnar så otroligt mycket om naturen så att inte mtb cyklister ska få vara där varför ger man sig då ut i skogen och vandrar från första början. Mycket dagisnivå över det hela ”vi var här först ni får inte vara här”. Hur vore det om alla storstadsbor la lite energi på att bråka på alla motorbåtar som tuffar runt i skärgården istället. Där har vi miljöproblem på riktigt.
 
Jag hoppas verkligen inte att du bor i Arboga, för här finns det en idiot som river ned MTB-klubbens skyltar stup i kvarten. De nybildade Mtb-klubben har avtal med både markägare och kommunen om att få anlägga MTB-leder i den delen av skogen så det är jäkligt trist att en privatperson förstör för dem.
Fördelen med att inte bo i storstan är att här finns plats för alla. Vi har har leder för vandring, traillöpning, skidor, MTB, enduro och ridning. Alla får plats utan att störa varandra.
Håller helt med dig, ibland kan man dock lyckas störa en ryttare som inte befinner sig på ridspåren. Men ser man en häst får man vara så försiktig som möjligt oavsett vilken aktivitet man utövar.
 
Nu skulle jag inte identifiera mig som "MTB-cyklist", men eftersom jag nämnde studier så svarar jag. Det finns ganska många; här är några exempel. Den första publicerad i år.

"Our study shows that on-trail use by hikers and mountain bikers have relatively limited overall effects in terms of trail widening and deepening, but that effects depend highly on environmental conditions; enhanced use of trails in wet areas is likely to result in greater trail degradation, and more so if a large proportion of the users are mountain bikers. Management and maintenance of trails, in terms of re-routing or trail surface hardening, could thus be necessary to avoid negative impacts of increased use. For such management actions to be successful, they need to be targeted towards the actual user groups and the natural conditions in the area."

Effects of mountain biking versus hiking on trails under different environmental conditions (utdrag ur abstracts)

"It has not been established in the research done to date, that mountain bikes have greater overall impact on tracks than do walkers. However, it is obvious that mountain bikes do have some different types of impacts. The research to date indicates that it would not be appropriate to state that one is any "worse" than the other. It would appear that the main physical impact implication from the advent of mountain biking really lies in the increase in user numbers they may represent, rather than in the nature of the new activity in itself."

Off-Road impacts of Mountain bikes: A review and discussion s.26

Soil erosion and landuse management in the Swedish mountains have today become a discussed topic. The aim of this study is to give a glimpse of clearness about impact difference between two leisure activities that are conducted in these areas - cycling and walking. Four previously undisturbed sites in two vegetation types, two on subalpine heath and two on bog, with one plane and one sloping sub-surface respectively, were studied concerning differences in impact between cycling and trampling. Changes in vegetation were measured immediately after different impact intensity at one occasion and also after one and two months of recovery. The results show great variation with increasing level of use, but it could not clearly be shown that one of the two activities was responsible for any higher amount of damage on the ground than the other. There were signs of lower tolerance on bog than on heath to both cycling and trampling. There was also a general difference in type of impact, with broader and shallower disturbance after trampling and more narrow and deep impact from cycling. Other differences between the two activities and the necessity for further research are also discussed.

Annica Ideström, Markslitage i fjällmiljö - en jämförelse mellan cykling och vandring, UMU

När man läser igenom de studier som gjorts så verkar det vara svårt att dra tydliga slutsatser; både vandrare, cyklister och ryttare sliter och det verkar snarare vara totala trycket och terrängtyper som avgör omfattningen även om blötare partier verkar vara känsligare för cykling. På leder (som ju som sagt per definition är slitage) och i områden med högt tryck borde man kunna skapa förutsättningar för såväl de som cyklar och de som vandrar att uppleva naturen. Ibland får man uppfattningen av att vandring är en närmast jungfruelig aktivitet utan någon påverkan som helst, men så är det ju inte.
Såväl cykling som vandring är ju aktiviteter som är väldigt hållbara och bidrar till folkhälsan men erfarenhetsmässigt vet man också att det lätt uppstår konflikter mellan olika grupper av friluftsutövare.

Här verkar det skrivas om lite olika saker, dels slitage på naturen, vilket inte skiljer sig nämnvärt, och slitage på stigarna. Det sistnämnda kan ju tolkas en smula subjektivt egentligen. Men med slitage på stig menar iaf jag att den är lerig och uppkörd på ett sätt som gör att den inte blir gångbar igen. Och då tolkar jag det som att cykling sliter mer på _stigen_ (men kanske inte på naturen) när det är blött. Och det är väl ungefär det som de flesta vandrare också hävdar. Om folk gav fan att ge sig ut när regnar/har regnat så skulle det inte vara något problem. Men nu gör ju folk det och då blir stigarna till dypölar. De flesta skiter nog i om cykellederna är leriga, men vandringslederna vill man inte ha sönderkörda.
 
Här verkar det skrivas om lite olika saker, dels slitage på naturen, vilket inte skiljer sig nämnvärt, och slitage på stigarna. Det sistnämnda kan ju tolkas en smula subjektivt egentligen. Men med slitage på stig menar iaf jag att den är lerig och uppkörd på ett sätt som gör att den inte blir gångbar igen. Och då tolkar jag det som att cykling sliter mer på _stigen_ (men kanske inte på naturen) när det är blött. Och det är väl ungefär det som de flesta vandrare också hävdar. Om folk gav fan att ge sig ut när regnar/har regnat så skulle det inte vara något problem. Men nu gör ju folk det och då blir stigarna till dypölar. De flesta skiter nog i om cykellederna är leriga, men vandringslederna vill man inte ha sönderkörda.
[/QU
Här verkar det skrivas om lite olika saker, dels slitage på naturen, vilket inte skiljer sig nämnvärt, och slitage på stigarna. Det sistnämnda kan ju tolkas en smula subjektivt egentligen. Men med slitage på stig menar iaf jag att den är lerig och uppkörd på ett sätt som gör att den inte blir gångbar igen. Och då tolkar jag det som att cykling sliter mer på _stigen_ (men kanske inte på naturen) när det är blött. Och det är väl ungefär det som de flesta vandrare också hävdar. Om folk gav fan att ge sig ut när regnar/har regnat så skulle det inte vara något problem. Men nu gör ju folk det och då blir stigarna till dypölar. De flesta skiter nog i om cykellederna är leriga, men vandringslederna vill man inte ha sönderkörda.

Hur ser en stig som det inte går att gå över ut? Kan inte ens föreställa mig hur några cyklar skulle kunna ställa till det så pass mycket att man till fots inte obehindrat skulle kunna ta sig förbi.
 
Jag väljer att fetmarkera några citat.
"Our study shows that on-trail use by hikers and mountain bikers have relatively limited overall effects in terms of trail widening and deepening, but that effects depend highly on environmental conditions; enhanced use of trails in wet areas is likely to result in greater trail degradation, and more so if a large proportion of the users are mountain bikers. Management and maintenance of trails, in terms of re-routing or trail surface hardening, could thus be necessary to avoid negative impacts of increased use. For such management actions to be successful, they need to be targeted towards the actual user groups and the natural conditions in the area."

Detta kan jag inte tolka annat som än att MTB-cyklisterna sliter mindre bara för att de är få, d.v.s. slitaget "per capita" är högre än från vandrare. Vore de lika många skulle slitaged från MTB vara högre?

"It has not been established in the research done to date, that mountain bikes have greater overall impact on tracks than do walkers. However, it is obvious that mountain bikes do have some different types of impacts. The research to date indicates that it would not be appropriate to state that one is any "worse" than the other. It would appear that the main physical impact implication from the advent of mountain biking really lies in the increase in user numbers they may represent, rather than in the nature of the new activity in itself."

Här pratas det också om antalet, och inte slitaget "per capita".


Man kan ju göra en så enkel jämförelse som att titta på en vanlig gräsmatta. Låt ungarna spela fotboll på gräsmattan en timme. Och låt dem sen cykla MTB på gräsmattan en timme. Blir slitaget lika?
 
Här verkar det skrivas om lite olika saker, dels slitage på naturen, vilket inte skiljer sig nämnvärt, och slitage på stigarna. Det sistnämnda kan ju tolkas en smula subjektivt egentligen. Men med slitage på stig menar iaf jag att den är lerig och uppkörd på ett sätt som gör att den inte blir gångbar igen. Och då tolkar jag det som att cykling sliter mer på _stigen_ (men kanske inte på naturen) när det är blött. Och det är väl ungefär det som de flesta vandrare också hävdar. Om folk gav fan att ge sig ut när regnar/har regnat så skulle det inte vara något problem. Men nu gör ju folk det och då blir stigarna till dypölar. De flesta skiter nog i om cykellederna är leriga, men vandringslederna vill man inte ha sönderkörda.
Eller är det så att cyklister ha
Jag väljer att fetmarkera några citat.


Detta kan jag inte tolka annat som än att MTB-cyklisterna sliter mindre bara för att de är få, d.v.s. slitaget "per capita" är högre än från vandrare. Vore de lika många skulle slitaged från MTB vara högre?



Här pratas det också om antalet, och inte slitaget "per capita".


Man kan ju göra en så enkel jämförelse som att titta på en vanlig gräsmatta. Låt ungarna spela fotboll på gräsmattan en timme. Och låt dem sen cykla MTB på gräsmattan en timme. Blir slitaget lika?
Är det slitaget som är det stora problemet? Eller är det vandrarna som vill ha stigarna för sig själva? Vart på priolistan för miljöproblem skulle du sätta cyklar på stigar i skogen? Förmodligen någonstans längst ner tillsammans med vandring. Vad är det verkliga problemet?
 
Kan vi inte försöka svara på ts frågor istället?
Finns det några sträckor där det är så svårt för vandrare och cyklister att samsas att det leder till verkliga problem? (*)
Om ja, vad kan vi göra åt det?

Finns det sträckor där specifikt stigcykling ställer till problem för markägare?
Om ja, vad kan vi göra åt det?
 
Problemet är att folk är allmänt gnälliga och gärna klagar på allt, och på sånt dom inte gör själva. Så sluta gnäll och prova olika sporter istället. :)
 

Liknande trådar