Tycker du sunt förnuft står i motsats till lagtext? Jag tycker tvärtom. Lagtext ska ju spegla någon form av sunt förnuft, det som är bäst för samhället/bäst för alla, eller åtminstone de flesta.Med rätt menar jag rätten att vistas i skogen. Inte vem som ska visa mest hänsyn. Självklart ska den superfarliga stravagalningen anpassa sig efter vandrare. Med sunt förnuft kommer man superlångt utan att vara paragrafryttare. Anser bara det är tråkigt att vi inte kan välkomma cykelinvandrarna istället för att uttrycka att dom på stigar i skogen inte har något att göra.
Att bara hänvisa till sunt förnuft räcker tyvärr inte enligt min erfarenhet, då det finns så många olika ideer om vad som är normalt och sunt förnuft. För cyklisten är cykling det normala och för vandraren är vandring det normala och för de som gör båda är båda normalt.
Även lagtext kan hänvisa till någon form av allmän respekt och försikighet, i samma trafikförordning kan man läsa:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter
Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
/Patrik