Det gamla Sarek

Oftast så bildas färdvägar efter hur smältvatten efter vintern drar ner för backen. Man försöker skapa de bästa genvägar. Även djuren följer dessa spår. Man vill helst inte gå upp och ner för sluttningar så där. Klart att när glaciärerna smälter då kanske man kan gå högre upp, då slipper man gå upp och ner för mycket. Men först är det nog smältvatten som hittar de bästa vägarna och bestämmer hur djuren och människorna ska gå. Jag brukar fundera på sånt också när jag vandrar i fjällen.
Ja glaciärer och smältvatten skapar ju förutsättnignarna för färdsel. På det ena stället karvar de ut en lättvandrad dal, på det andra skapar de en djup, brant ravin med en rasande jokk i botten.
Den processen är dock oerhört långsam med mänskliga mått mätt, även om glaciärerna nu krymper snabbt (och låt oss inte börja gräla om varför de krymper. ATT de gör det är otvetydigt)

Men något som ändrar färdvägar snabbare är ju vart färden går. Var är betet bra? Vilka människor vill man samarbeta med och vilka vill man helst undvika? Var finns "infrastruktur"?
 
Hans Fowelin och jag har försökt få klarhet i om stigen som går söder om Sähkok har använts i senare tid eller någonsin. Allt tyder på att det är dagens led uppe uppe Sähkok som har gällt åtminstone de senaste 100 åren. Jan-Erik Länta skriver:

”Nedre Njåtjosvagge är viktigt höst och vårland för renen. När senhösten kommer går renen ner i björkskogen och äter svamp. Senare när första snön kommer och det blir svårare att beta på fjället släpper renarna ner i skogen för att beta. När sedan snötäcket blir högre så kommer de upp på fjället igen. Ibland får vi hämta renar ända in i december som har blivit kvar i nedre Njåtjosvagge men det är mera sällan.”

Det finns en annan led i som finns utritad i generalstabskartan, den som går alldeles öster om Ähpar upp mot Liehtjitjávrre. Axel Hamberg skriver om denna led i hans bok om Sarekfjällen på sidan 87:

”Efter vadning av Pastajokk (sid.16) följer man flyttningsvägen i kanten av Ruopsok-Äparmassivet och övergår Perikjokk vid Vuoinesvadstället nära inflödet i Letsisjaure eller på någor vadställe högre upp. Sistnämnda väg är kortare och bekvämare, samt lättare än den förstnämnda, om vattenständet i bäckarna är lågt.”

Nils Kallok och jag har skrivit om detta i vår blogg om sommarflyttningen 1945. Den led som användes då, tidigare och senare, var den som gick längs Sijddoädnos östra sida, Denna led finns också utritad i generalstabskartan.
 
Hans Fowelin och jag har försökt få klarhet i om stigen som går söder om Sähkok har använts i senare tid eller någonsin. Allt tyder på att det är dagens led uppe på Sähkok som har gällt åtminstone de senaste 100 åren.
En sak som slog mig när jag ritade av den stigen var att de inte har ritat in Pårek och att ingen stig finns ritad där på generalstabskartan. Jag trodde Pårek var ett gammalt ställe, det finns många fornlämningar där enligt Fornsök.

Här är Pårek markerad med en röd cirkel på generalstabskartan och nuvarande stig inlagd.

Pårek eller Boarek ligger 16 km norr om Kvikkjokk.

Pårek + generalstaben.jpg
 
En sak som slog mig när jag ritade av den stigen var att de inte har ritat in Pårek och att ingen stig finns ritad där på generalstabskartan. Jag trodde Pårek var ett gammalt ställe, det finns många fornlämningar där enligt Fornsök.

Här är Pårek markerad med en röd cirkel på generalstabskartan och nuvarande stig inlagd.

Pårek eller Boarek ligger 16 km norr om Kvikkjokk.

Visa bilaga 45424
Det finns nog inga samevisten utsatta i generalstabskartan.
 
Det finns nog inga samevisten utsatta i generalstabskartan.

Ok, det förklarar saken.


Det finns en annan led i som finns utritad i generalstabskartan, den som går alldeles öster om Ähpar upp mot Liehtjitjávrre. Axel Hamberg skriver om denna led i hans bok om Sarekfjällen på sidan 87:

”Efter vadning av Pastajokk (sid.16) följer man flyttningsvägen i kanten av Ruopsok-Äparmassivet och övergår Perikjokk vid Vuoinesvadstället nära inflödet i Letsisjaure eller på någor vadställe högre upp. Sistnämnda väg är kortare och bekvämare, samt lättare än den förstnämnda, om vattenständet i bäckarna är lågt.”

Nils Kallok och jag har skrivit om detta i vår blogg om sommarflyttningen 1945. Den led som användes då, tidigare och senare, var den som gick längs Sijddoädnos östra sida, Denna led finns också utritad i generalstabskartan.

Det tog en liten stund att hitta ortnamnen. Här är de markerade på gamla kartan om det kan vara till hjälp för någon. Sjön Sitojaure syns nere till höger. Kartbladet heter St. Sjöfallet. Stigarna finns inte på nutida karta.

fd leder Ähpar.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Kebnekaises gamla toppstuga nedbränd Fjällvandring 0
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
Bandersson Gamla broar, jåkkar och "ömdöme" Fjällvandring 22
Cocido Hitta gamla stigen från Staloluokta mot Alkavagge Fjällvandring 1
rodluvan76 Det gamla vanliga: Blåbär. Fjällvandring 26
Onesport Ruttförslag ensamvandring Sarek Fjällvandring 18
GenomsnittligSarekLängtare Vandring på Bårddejiegna/Pårtejekna? Fjällvandring 15
GenomsnittligSarekLängtare Suorva-Stora toppen Sarek-Suorva Fjällvandring 8
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
olably Sarek Fjällvandring 2
Materialaren Sökinsats i Sarek efter försvunnet par Fjällvandring 194
GenomsnittligSarekLängtare Kvikkjokk-Bårddetjåhkå-Kvikkjokk 2025 Fjällvandring 23
Merckx Pass 1425 i Sarek Fjällvandring 5
Elvah Standárjåhkå mellan Alep och Lulep Várddo Fjällvandring 0
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Materialaren Den Stora tråden om Tielmavadet Fjällvandring 21
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
LejonetFrånNorden 100 km, 20 tim - Kvikkjokk, Taraluoppal, Pårte, Kvikkjokk - 28/6 Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Mapalon Sarek antal reservdagar. Fjällvandring 18
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg