• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Detta däremot är något man delvis kan belasta skolan för.
Eleverna idag är besatta av quick-fix och de vill bara ha enkla snabba lösningar. Snuttifieringen är genomgående vilket passar demagogiska populistiska och extrema grupper (vänster|höger|religiösa). Skolan jobbar hårt på att försöka lära eleverna mer långsiktigt hållbart tänkande och att lärdom av historien och att det väldigt sällan finns några snabba enkla lösningar på komplexa problem. Men det går trögt, så ett rasistisk parti som sd som basunerar ut en förenklad och snedvriden världsbild har tyvärr lätt att nå ut till vissa elever.

Och som Joanna skriver så skiljer det ganska mycket från skola till skola.

Och sedan när blev snabba lösningar en belastning och ett försvårande av ett problem??

Det är ju just BRISTEN på snabba lösningar som gör att Sverige befinner sig där vi är idag.

Det parti du förespråkar har försökt med problemlösning under de senaste 30 åren och misslyckats, och du klagar på "quick fix"??

Istället anser du att samma partier med samma lösningar ska hålla på med samma sak i 30 år till.
Ofattbart. Totalt ofattbart.

Uppenbarligen hade SD´s "världsbild" som du så fint beskriver den helt rätt då 7 av 8 partier idag håller fullständigt med om den.
Man har t om tävlat i vem som kan stänga gränsen hårdast.

S+MP har sett till att Sverige idag har en av Europas hårdaste asylregler.

Så denna världsbild delas ju av 93% av Sveriges röster idag.

Så vad pratar du för dynga?
Det verkar som att du inte alls hängt med i någonting de senaste 2 åren då ganska mycket i svensk politik har hänt.

Vakna och bege dig ut i verkligheten är mitt råd.

Du borde förresten bege dig ut i skolan så du vet vad du pratar om. En skola som idag raserats fullständigt och vi befinner oss nu på samma skolresultat som en del bananrepubliker.

Knappast värdigt en välfärdsstat som Sverige en gång var.

Invandringen har en del i dessa usla resultat enligt skolverket.
Det behöver man ju egentligen ingen undersökning att förstå.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandring-paverkar-skolresultat/

Du vill ha ett exempel,
Nej, jag ville inte ha ett exempel, jag ville ha några exempel. Ett enda exempel är inget bevis på att det är vanligt förekommande.

SD är öppen att samarbeta med precis alla i specifika frågor där man är överens.
Och däri ligger problemet: Det är ju inte överens med något enskilt parti om alla frågor. Alltså kan de inte samarbeta med något parti utan måste hoppa fram och tillbaka mellan olika partier.

Och bättre blir det efter nästa fördubbling om 2 år.
Du har tydligen inte läst den senaste undersökningen från SCB.

Följer man de senaste dagarnas politiska utspel så har uppenbarligen M öppnat för att regera med passivt stöd från sd.

Det kommer att ge en helt ny politisk karta. Vilket vi iofs redan har.

Grattis alla ni goda! Ni skapade SD med ert högtravande dravel. Nu släpps de in i makten på riktigt.

Nej, SD skapades 1988 av nazister från BSS och Sverigepartiet.

Fram till 2006 var partisymbolen samma som den brittiska nazistgruppen National Front (en brinnande fackla med flaggan i lågorna, skillnaden var bara vilken flagga det var).

Och hela Sverigedemokraternas politik handlar om att alla "problem" beror på att det i Sverige finns folk som "inte är svenskar". Sen jobbar de hårt med att försöka formulera sig så att de inte råkar nämna begreppen "ras" eller "etnicitet", de försöker prata om "nationalitet" istället. Med den skillnaden att de menar att alla svenska medborgare inte har svensk nationalitet. Helst vill de själva kunna bestämma vem som ska få vara svensk och inte.

... Nu släpps de in i makten på riktigt.
Nej, dit kommer dom inte. För det är Sverige alldeles för politiskt korrekt.
Vissa av SD's åsikter kanske, men inte partiet SD.

Ska SD få något reellt och påtagligt partipolitiskt inflytande i riksdagen och/eller i en regering - så måste dom med god marginal själva bli största partigrupp i riksdagen, vilket inte kommer att hända. [Alldeles för många gråsossar och gammelmoderater som lever än!] Och om den risken ens skulle kunna uppstå - så skulle den realpolitiska regering som Sverige behövt sedan många årtionden snabbt uppstå; en koalition bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna. Bägge är varma anhängare av ett lugnt och väl fungerande svenskt näringsliv, iofs från olika utsiktspunkter, men med den gemensamma åsiktsbasen så skulle dom enkelt kunna bygga en stark koalitionsregering, och en säker riksdagsmajoritet. Det funkade bra under WWII, och oron omkring dom/landet är nog inte mindre nu.

Därmed inte sagt att jag inte tycker det är roande intressant med ett oppositionsparti i riksdagen som är stort nog att vara just opposition - mot allt. Det är rätt kul att se det... Kunde man sedan avrunda riksdagsspärren uppåt, vid jämnare (att räkna med) 5 eller 10% så skulle vi svenskar nog slippa en hel del sekteristiskt käbbel i, och strax utanför, riksdagen från smågrupper som KD, V, C, L och Fi. För att inte tala om från alla övervintrande bokstavs-kommunistiska och högerextrema grupper väl utanför densamma...

Nej, dit kommer dom inte. För det är Sverige alldeles för politiskt korrekt.
Vissa av SD's åsikter kanske, men inte partiet SD.

Ska SD få något reellt och påtagligt partipolitiskt inflytande i riksdagen och/eller i en regering - så måste dom med god marginal själva bli största partigrupp i riksdagen, vilket inte kommer att hända. [Alldeles för många gråsossar och gammelmoderater som lever än!] Och om den risken ens skulle kunna uppstå - så skulle den realpolitiska regering som Sverige behövt sedan många årtionden snabbt uppstå; en koalition bestående av Socialdemokraterna och Moderaterna. Bägge är varma anhängare av ett lugnt och väl fungerande svenskt näringsliv, iofs från olika utsiktspunkter, men med den gemensamma åsiktsbasen så skulle dom enkelt kunna bygga en stark koalitionsregering, och en säker riksdagsmajoritet. Det funkade bra under WWII, och oron omkring dom/landet är nog inte mindre nu.

Därmed inte sagt att jag inte tycker det är roande intressant med ett oppositionsparti i riksdagen som är stort nog att vara just opposition - mot allt. Det är rätt kul att se det... Kunde man sedan avrunda riksdagsspärren uppåt, vid jämnare (att räkna med) 5 eller 10% så skulle vi svenskar nog slippa en hel del sekteristiskt käbbel i, och strax utanför, riksdagen från smågrupper som KD, V, C, L och Fi. För att inte tala om från alla övervintrande bokstavs-kommunistiska och högerextrema grupper väl utanför densamma...

Mjo, men om du tänker lite längre kring ditt resonemang så tror jag att en sådan koalition är exakt vad SD vill se. Då blir de den enda oppositionen, de kan fortsätta undvika ansvar för att sedan bli väldigt stora.
Tror det bästa vore att ge dem ansvar, då skulle de antagligen implodera rätt snart.
SD är liksom vinnare vad än de andra gör nu.

... SD är liksom vinnare vad än de andra gör nu.
I dina ögon möjligen, inte i mina. Och jag är övertygad om att det finns tillräckligt med vanliga förnuftiga svenskar, plus alla gråsossar + gammelmoderater, för att i allmänna val hålla de där järnrörsnissarna utanför allt reellt inflytande i riksdagen. Och det oberoende av hur många röster på marginalen som i realiteten kastas bort på de små randpartierna...

Och grabbarna med slips och järnrör kan säkert skrika sig både blåa och gula från riksdagens, och andra, talarstolar - utan att någonsin få ett ord med i det beslutande laget...
Det är liksom vitsen med en representativ demokrati - minoritetsoppositionen har all rätt att skrika sig hesa - men det är till syvende-og-sidst majoriteten som både föreslår, bestämmer och utför det som sker - och majoriteten i Sverige håller alltid minst armlängds avstånd från vad som kommit ut från gamla BSS och Sverigepartiet. Det kallas politisk korrekthet och är, liksom Jantelagen, en svensk dygd...

Nej, jag ville inte ha ett exempel, jag ville ha några exempel. Ett enda exempel är inget bevis på att det är vanligt förekommande.

Och däri ligger problemet: Det är ju inte överens med något enskilt parti om alla frågor. Alltså kan de inte samarbeta med något parti utan måste hoppa fram och tillbaka mellan olika partier.

Du har tydligen inte läst den senaste undersökningen från SCB.

Om du läser artikeln så får du "några" exempel.

Men varför hävdar du då att SD är känt för att inte vilja samarbeta med någon??
När fakta är precis tvärtom. Varför ljög du om detta??

SD är överens om MASSVIS med frågor från vänster ut till höger med alla partier.
Så du ljuger ju även här.

Politik fungerar ju inte riktigt så att du måste vara överens om ALLA frågor med någon för att samarbeta. Du verkar inte förstå hur kommuner och riksdag jobbar.

Och varför skulle det vara ett problem att kunna samarbeta med alla partier? Det hade ju betytt en upplösning av blockpolitiken vilket hade varit bra för Sverige i stort.

I dina ögon möjligen, inte i mina. Och jag är övertygad om att det finns tillräckligt med vanliga förnuftiga svenskar, plus alla gråsossar + gammelmoderater, för att i allmänna val hålla de där järnrörsnissarna utanför allt reellt inflytande i riksdagen. Och det oberoende av hur många röster på marginalen som i realiteten kastas bort på de små randpartierna...

Och grabbarna med slips och järnrör kan säkert skrika sig både blåa och gula från riksdagens, och andra, talarstolar - utan att någonsin få ett ord med i det beslutande laget...
Det är liksom vitsen med en representativ demokrati - minoritetsoppositionen har all rätt att skrika sig hesa - men det är till syvende-og-sidst majoriteten som både föreslår, bestämmer och utför det som sker - och majoriteten i Sverige håller alltid minst armlängds avstånd från vad som kommit ut från gamla BSS och Sverigepartiet. Det kallas politisk korrekthet och är, liksom Jantelagen, en svensk dygd...

Du gör verkligen själ för ditt förnamn...

Maken till förnekelse, skygglappar, brist på problemlösning och viljan att inte vilja förändra är häpnadsväckande.

Du sitter och förespråkar de två partier som styrt det här landet rakt ner i dyngan under 30 års tid.

* Med en av Europas största segregation,

* Med en bostadsbrist som eskalerat under egentligen alla dessa 30 år.

* Med en skola som idag har PISA-resultat i likhet med bananrepubliker,

* Med en invandring som kostar i runda slängar 50 miljarder skattekronor per år,

* Med en brottslighet i våra förorter som idag är bortom all kontroll och där inte blåljuspersonal kan vistas längre,

* Med nyanlända ensamkommande flyktingungdomar som sexuellt trakasserar, tafsar och våldtar på festivaler och där de kommer åt,

* Med en arbetslöshet som man aldrig fått ner osv osv osv.

* Med den näst största andelen IS krigare (I förhållande till capita) som åkt fram och tillbaka helt obehindrat utan att nån bryr sig.

* Med en sjukvård som krackelerat.

Att sitta och förespråka mer av detta efter 30 års nedåtspiral med dessa clowner som styrt Sverige är...ja, jag finner inga ord för det.

Hur många år ytterligare ska vi ge gråsossarna eller Östermalms-moderaterna menar du? 40 år till?? 60 år??

Nångång räcker det. Nångång är det nog. Och det har passerats för länge, länge sedan.

Att M + SD kommer bli verklighet är 100% givet. Så ser det ut i övriga Norden och så blir det såklart även här.

Det är också den enda regeringen som hade fått någonting gjort med en majoritet över 50%.

Alternativet är att M aldrig någonsin mer kommer att ha makten och det kommer de inte att acceptera. KD kommer åka ur och därmed försvinner alla möjligheter att bedriva alliansen som den nu är.

Detta vet M. Och skissar nu på andra alternativ. T ex med stöd av Sverigedemokraterna.

(Mina personliga åsikter är helt åsidosatt detta. Jag har helt tappat hoppet vad gäller svensk politik och egentligen sålunda landets framtid.)

SD kommer att bli gigantiska 2018. Och efter valet kommer de att växa ännu mer när de andra inte kan förhålla sig till deras siffror.

De är vinnarna, eftersom alla andra fortfarande har huvudet i sanden. Men även om de rycker upp sina huvuden är deras trovärdighet borta. SD vinner alltså oavsett.

Tragiskt är ordet.

Du gör verkligen själ för ditt förnamn...
Ja - odd är i fornnordisk svenska ordet för spets, spjutspets för att vara exakt. Vilket jag naturligtvis strävar efter att göra själ för. Tack för att du noterat det...

En liten fråga: Varför envisas du med dubbla radmatningar?
Det blir väldigt jobbigt att läsa, och att få ett sammanhang i, vad du försöker skriva då.
Jag orkar normalt bara med de första fem - sju raderna när det är så disparat skrivet, och då blir din grundmening säkert lidande. Dessutom blir det plats för färre inlägg per sida som Utsidans datorsystem skapar, vilket gör våra diskussioner ännu mindre intressanta för vanliga frilufsande forumbesökare...

Ja - odd är i fornnordisk svenska ordet för spets, spjutspets för att vara exakt. Vilket jag naturligtvis strävar efter att göra själ för. Tack för att du noterat det...

En liten fråga: Varför envisas du med dubbla radmatningar?
Det blir väldigt jobbigt att läsa, och att få ett sammanhang i, vad du försöker skriva då.
Jag orkar normalt bara med de första fem - sju raderna när det är så disparat skrivet, och då blir din grundmening säkert lidande. Dessutom blir det plats för färre inlägg per sida som Utsidans datorsystem skapar, vilket gör våra diskussioner ännu mindre intressanta för vanliga frilufsande forumbesökare...

Odd betyder också "udda" och det är just detta ord du gör anspråk på.
Bara en rostig slö spjutspets förordar gammal skitpolitik som med facit i hand misslyckats under 30 år.

Och det var enklare att klaga på dubbla radmatningar än att besvara idiotin att förespråka nått som gått fel under 30 års tid...

Jag förstår dig och jag är inte förvånad. Det är så det brukar låta.
Odd.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg