Den ultimata vildmarks bilen

En

Garmin GPS med stor skärm och i Sverige Garmins Friluftskarta och City Navigator vägkarta kommer du långt med. Var skall du köra? Mera tips i gamla trådar på navigationsforumet.

Thure
 
I Sverige torde Garmins Friluftskarta vara den enda lösningen.

F.d. alternativ funkar tyvärr inte längre, t.ex. går det inte längre att ladda ner Eniro-kartan som också är rätt bra.

Andra fria kartor (OpenStreetMap, OpenCycleMap) är för det mesta inte tillräkligt deltaljerade i terrängen.

Ett alternativt tips för terränganvändning är appen 'Soviet Military Maps':
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atlogis.sovietmaps.free&hl=sv
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atlogis.sovietmaps&hl=sv
Efter grundligt övervägande köpte jag den i somras och har inte ångrat mig.
Kartorna är ryska militärkartor från 80-talet, mycket detaljerade och bra, i skalan 1:80:000. Bakom appen står ett tyskt geo-företag som på bäst möjliga sätt har gjort en modern state-of-the-art kart-app av det gamla ryska materialet.
80-talet må verka lite gammaldags, men faktum är att i själva terrängen eller t.o.m. vildmarken inte har förändrats så hemskt mycket sedan dess.
Alla kartor går att ladda ner och spara, man måste alltså inte vara online där ute. Dessutom kan man ladda ner och använda diverse OSM/OCM-kartor.
En sak som kan vara lite påfrestande av historiska, geopolitiska och rent praktiska skäl: Man måste tåla att se namnen på sina ljuva hemtrakter i kyrilliska bokstäver.
 
Tror den där buren var även tänkt som grind-skydd när bilen luta sig mot träd och sten.
Bra för bilen dock trist för naturen då träden ofta går sönder väldigt mkt….

Ni som sover i en kombi,buss och annat. Hur få ni till det med venilationen?
På någon resa försökte jag att sova i min dåvarande Mondeo Kombi. Det var mitt på Sommaren och luften blev dåligt snabbt Stundvis regnade och resten var det mkt mygg och det vart inte så bra att sova med öppen fönster.
Sover jag bara ngn timme för att jag blev för trött för att fortsätta köra funkar det ju med att sova i bilen, dock bli det mkt immigt snabbt.

De som har använd en Niva, hur är det att långköra med en sådan? någon 160mil resa på två dagar längs landsvägar. Jätte jobbigt eller funkar det ändå rätt okej?
Funderar lite på en sådan som nästa bil då den är prisvärd, värdeminskningen kan man struntar i även om man knyckla till den rejält och så bygger den inte allt för högt (måste har en bil under 190cm inkl kajakhållare för att komma in i garaget)
 
Måste göra ett litet tillägg till mitt förra inlägg, eftersom det var lite missförståeligt i en detalj.

Första satsen där borde lyda 'Garmins Friluftskarta torde vara den enda lösningen med vektorkarta.'

De digitaliserade ryska militärkartorna är också en lösning, dessutom en dramatiskt mkt billigare, men de föreligger såklart som rasterkartor. Ändå går det att zooma in och ut, det är bl.a. det som har lösts på ett rätt bra sätt. Men en scannad rasterkarta från 80-talet kan såklart inte riktigt jämföras med en modern vektorkarta. Ändå -- för mig och mina fjällvandringskrav duger det gott.
 
Ni som sover i en kombi,buss och annat. Hur få ni till det med venilationen?
På någon resa försökte jag att sova i min dåvarande Mondeo Kombi. Det var mitt på Sommaren och luften blev dåligt snabbt Stundvis regnade och resten var det mkt mygg och det vart inte så bra att sova med öppen fönster.
Sover jag bara ngn timme för att jag blev för trött för att fortsätta köra funkar det ju med att sova i bilen, dock bli det mkt immigt snabbt.

Jag sover i bilen ibland, har tillverkat en ram (för rutan i bakdörren) med myggnät och skydd för regn. Fungerar kanon
 
Just Defendern är drömbilen min då jag skulle kunna köra överallt där jag vill köra och samtidgt kunna sova i bilen i vissa "nödsituationer", lasta mkt osv
Men alla vänner som jag pratat med som har en sådan rekommendera den inte. Går sönder för mkt, rosta redan som ny och liknande få jag höra hela tiden :(

Rostar? Har inte dom aluminiumkaross?
 
Bågar på utsidan av proffesionellt utrustade Landrovers är oftast till för att förstärka karossen eftersom den annars bara tål vikten av en bra takställning utan last. Källa: Vehichle dependent Expedition Guide skriven av Tom Sheppard.

Burar och bågar är ju också något som besiktningen inte brukar godkänna. Innan man bygger om en bil bör man läsa Fordonskungkörelsen som idag har ett annat namn. Där står i klartext vad man får och inte får göra. Terrängkörningsfolket är ofta kriminella och bryr sig därför inte. Många av försvarets bilar har varit utrustade med trälister på sidorna som fyller samma funktion. Lättare och troligtvis starkare också.
 
Jo men en stålramen som rostar fint

Många som yttrar sig om Defendern utan att veta ett smack. Att stål rostar råder det inget tvivel om men att det stålet skulle rosta mer på en Defender är bara trams. Jag har haft samma SW 110 -08 sedan den kom ut från butiken. Kört över 13.000 mil och har inte haft något mer problem än att jag behövde byta torkarmotor för bakrutan. Vet visserligen att det finns äldre modeller med problem (som på alla äldre bilar) men det här kategoriska, och okunniga, Deffedissandet är väldigt tröttsamt. Bästa bild jag ägt med råge.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg