Den ultimata vildmarks bilen

Jag citerar Tom Sheppard: "And all these lights. What ever for?" Han har uppenbarligen inte kört på RV45 en regnig höstnatt innan snön kommit.

@Mbatinopio: Jag har bott i Norrland flera gånger. Vet inte vad du menar.
 
Fantastiska fordon (även om mitt egen hjärta klappar lite extra för de excentriska britternas Land Rover...)

Mats

Vi är många som får hjärtklappning när vi bara hör ordet land rover... :) Fick en 130 på jobbet i några år, viken katastrof… Jag tror att jag lyckades få alla fel men kan under tiden jag hade den.

Jag håller dock med Mats om bilarna på blocket. Svårt att hitta något bättre…
 
Vi är många som får hjärtklappning när vi bara hör ordet land rover... :) Fick en 130 på jobbet i några år, viken katastrof… Jag tror att jag lyckades få alla fel men kan under tiden jag hade den.

Några roliga citat från diverse LR-fora:

"Horrible things really, but every journey feels like the start of an adventure. I love them."

"If you want to go into the bush, go in a Land Rover. If you want to come back, take a Toyota."

"Land Rover - turning owners into mechanics since 1948".

"As said by someone else, every journey was an adventure as you never knew what was going to fall off next."

:)

Väl medveten om allt detta tilltalar ändå Land Rovers Meccano-tänkande mig. Hela bilen kan skruvas ned i atomer (nåja, nästan...) och i det närmaste alla delar från SII (= 60-talet) och framåt går att få tag på mycket enkelt (t.ex. Paddock). Kompatibiliteten är en annan fördel - om jag inte minns fel är framrutan i nuvarande Defender fortfarande densamma som i One Ten på 80-talet.

Ur ett rent förnuftsmässigt perspektiv borde ju valet bli någon av Toyorna. Men som jag skrev i en annan tråd: "Rationalism gör oss till sämre människor" ;)

Sedan kan jag personligen tycka att det gick snett efter 300Tdi-motorn - då hamnade även LR i motorelektronikträsket. Men som Chris Scott citerar i "Sahara Overland": "Solihull knows where the biggest 4x4 market lies, and it ain't in the wilderness".

Så sant som det är sagt.

Mats
 
13-bil

Har man en 13-bil som TS så har man nog den ultimata bilen. 11-bil är väl lite mer ekonomisk med tanke på bränsleförbrukning. Det är väl just förbrukningen, säkerheten för föraren vid krock och komforten som är minus på dessa bilar. Skall det kompletteras med utrustning är det väl vinsch som saknas på de flesta TGB:er.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg