Den ultimata vildmarks bilen

Tatra :
CONSUMPTION: 42 L / 100 KM

ehh lagom? ;)

Men jag skulle ändå välja den framför en Saab. Speciellt som dragbil avskyr jag framhjulsdrivet. Sitter det dessutom en halvklen turbo-bensin/etanol motor så är det rena skräcken.

Vilken Subaru som helst (nästan) är mitt val.
 
Hur tänkte du nu?

Saab är nuförtiden en otroligt billig bil att köpa. Dessutom en utmärkt drag-bil.
Saab 9-5 är dessutom otroligt bra att lasta i, rymmer myyycket!

Utmärkt dragbil? Möjligen för att köra fiskedrag med men att köra ett riktigt släpp med är den lika kass till som alla andra framhjulsdrivna bilar. Jag njöt av Saabarna tills jag börja köra släp, då blev the Jeep, the original
 
Trasig

Många förväxlar Defendern med den LR som fanns innan. Från och med Defendern var det en mycket bättre bil och den enda bil som från fabrik var byggd för expeditionsbruk. Det finns nog ingen annan bil som det finns så mycket tillbehör till. Som sagt tänk på max 90 kg taklast utan förstärkt kaross. Annars viker man taket.


Det bästa med LR är att den aldrig går sönder helt och hållet, å andra sidan är den aldrig riktigt hel heller....
 
Chris Scott ("Sahara Overland") och Tom Sheppard ("Vehicle-dependent expedition guide") - båda två auktoriteter på området med många expeditioner och tusentals mil under däcken - sätter Toyotas (kommersiella) Landcruiser-serie mycket högt, fr.a. 70-serien i trooper- och pickuputförande (t.ex. HZJ75).

Defender har haft sin beskärda del av opålitlighet genom åren - bl.a. vad gäller kamremmen mellan 1986 och 1998 (då kamkedjan som kom tillbaka med Td5), LT77S-växellådan m.m. Under många år byttes alla motorer ut till Isuzu 3.9 L för LR som skulle säljas i Australien. Säger en del.

Men rent utseendemässigt är det svårt att slå en Land Rover 109" från 1967 eller -68 (d.v.s. innan designen helt förstördes i och med att man flyttade ut strålkastarna till stänkskärmarna).

Mats
 
Scott/Sheppard är några av de (nu levande) personer som har mest erfarenhet av motorfordonsbaserade expeditioner. Tror Sheppard har klockat runt 16 000 mil, för det mesta soloexpeditioner. De är dessutom extremt generösa med att dela med sig av sina kunskaper i böcker, varav flera är klassiker vid det här laget. Sheppards bok "Vehicle-dependent expedition guide" (600 sidor) är fantastisk läsning inte endast för den motorburne utan för alla som planerar en lite längre tur oavsett färdmedel eftersom tar upp många aspekter som är relevanta för alla typer av expeditioner (generell utrustning, kläder, matlagning, teampsykologi, kartor, navigation, etc.). Scotts "Sahara overland" (700 sidor) är lika minutiös den, fast på ett annats sätt och lite annan ingång. Den har också land-/områdesbeskrivningar, vilket Sheppard inte har.

De har skrivit en hel del bra böcker till:

Sheppard:

http://www.amazon.com/Tom-Sheppard/e/B0056B8L40/ref=sr_ntt_srch_lnk_1?qid=1426276888&sr=1-1

Scott:

http://www.amazon.com/Chris-Scott/e/B0034PSGR2/ref=sr_ntt_srch_lnk_1?qid=1426276995&sr=1-1

Sedan finns en annan bra bok av Simon Glen som tar upp mkt fordonsdiskussioner också:

http://www.amazon.com/Sahara-Handbook-Simon-Glen/dp/1872815200

Annan bra resurs är RGS Expedition Handbook:

http://www.rgs.org/OurWork/Publications/EAC+publications/Expedition+Handbook/Expedition+Handbook.htm

Mats
 
Den ultimata vildmarksbilen behövs numera i de flesta tätorter med stora kraterhål i asfalten och dålig snöröjning.
Kravet på en sådan bil är enligt mig följande;
Hög markfrigång
Gärna fyrhjulsdrift
Gärna diff spärr
Gärna nya dubbade vinterdäck
Gärna en dragkrok att dra upp grannarna som fastnat i diket
Gärna en bra radio med cd spelare under tiden man väntar på att hyvelföraren gör sitt jobb.

Vildmarken är närmare än du tror....
😄
 
Den ultimata vildmarksbilen behövs numera i de flesta tätorter med stora kraterhål i asfalten och dålig snöröjning.
Kravet på en sådan bil är enligt mig följande;
Hög markfrigång
Gärna fyrhjulsdrift
Gärna diff spärr
Gärna nya dubbade vinterdäck
Gärna en dragkrok att dra upp grannarna som fastnat i diket
Gärna en bra radio med cd spelare under tiden man väntar på att hyvelföraren gör sitt jobb.

Vildmarken är närmare än du tror....
😄

Helt fel. Bilarna du nämner har förvisso fyrhjulsdrift men ofta kompromissad markfrigång, ibland ingen lågväxel och gärna flera hundra kilo inredning samt liten lastförmåga. För de lokala äventyren på E4 och storstan duger de dock utmärkt. Förvånad att de fortfarande är så populära. Att ägarna är allmänt obrydda märks i trafiken och på parkeringsplatser då det verkar vara regel att parkera dessa fordon på en eller flera vita linjer.
 
Scott/Sheppard är några av de (nu levande) personer som har mest erfarenhet av motorfordonsbaserade expeditioner. Tror Sheppard har klockat runt 16 000 mil, för det mesta soloexpeditioner. De är dessutom extremt generösa med att dela med sig av sina kunskaper i böcker, varav flera är klassiker vid det här laget. Sheppards bok "Vehicle-dependent expedition guide" (600 sidor) är fantastisk läsning inte endast för den motorburne utan för alla som planerar en lite längre tur oavsett färdmedel eftersom tar upp många aspekter som är relevanta för alla typer av expeditioner (generell utrustning, kläder, matlagning, teampsykologi, kartor, navigation, etc.). Scotts "Sahara overland" (700 sidor) är lika minutiös den, fast på ett annats sätt och lite annan ingång. Den har också land-/områdesbeskrivningar, vilket Sheppard inte har.

De har skrivit en hel del bra böcker till:

Sheppard:

http://www.amazon.com/Tom-Sheppard/e/B0056B8L40/ref=sr_ntt_srch_lnk_1?qid=1426276888&sr=1-1

Scott:

http://www.amazon.com/Chris-Scott/e/B0034PSGR2/ref=sr_ntt_srch_lnk_1?qid=1426276995&sr=1-1

Sedan finns en annan bra bok av Simon Glen som tar upp mkt fordonsdiskussioner också:

http://www.amazon.com/Sahara-Handbook-Simon-Glen/dp/1872815200

Annan bra resurs är RGS Expedition Handbook:

http://www.rgs.org/OurWork/Publications/EAC+publications/Expedition+Handbook/Expedition+Handbook.htm

Mats

Har ett minne av att Vehicle Dependent Expedition guide var ur tryck när jag köpte den från UK. Har läst flera av Sheppards böcker. Har man ovanstående är det ganska onödigt att köpa Off- Roader driving då så gott som hela den sistnämnda är med i den förstnämnda. Har haft stor hjälp att planera mina resor tack vare hans bok.
 
Helt fel. Bilarna du nämner har förvisso fyrhjulsdrift men ofta kompromissad markfrigång, ibland ingen lågväxel och gärna flera hundra kilo inredning samt liten lastförmåga. För de lokala äventyren på E4 och storstan duger de dock utmärkt. Förvånad att de fortfarande är så populära. Att ägarna är allmänt obrydda märks i trafiken och på parkeringsplatser då det verkar vara regel att parkera dessa fordon på en eller flera vita linjer.

Du bor inte i Norrland du😉... men helt rätt att det vimlar av sådana där fordon i våra storstäder. En bra och modern bil behöver inte vara stor som ett slagskepp för att klara av eländig terräng eller undermålig snöröjning och väghållning. Men åter, hög markfrigång, i alla fall högre än att chassit är stax ovan markytan samt en drivlina som håller kraven. Jag ser många yngre som verkar ha problem nuförtiden med att komma loss från parkeringen om det är uppförsbacke och lite halka. Om man föreslår den mjuka äggmetoden så tittar de förbryllat på den galna gubben... Då är det bra med lite modern teknik som ett slags handikapphjälpmedel.
Jag skulle tycka att många "vildmarksbilar" inte behöver vara så stor men med de önskemål jag skrev tidigare.
Jag har haft några japanska pickuper och de plöjde sig fram bra. Idag har jag en mindre kompromiss till personbil och den är inte lika mycket traktor men duger gott ändå då den har dessa krav jag ställer på en bil som ska funka för mig och familjen.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg