Den ultimata vildmarks bilen

Nej tyvärr inte

Hejsan

Kul att man kan inspirera :)

Tyvärr finns det så vitt jag vet inga "spår" kvar efter oss.

Den första trippen (ett år i Nordamerika med tgb11) genomfördes redan 1995-1996 och då var ju www "knappt" uppfunnet. Det var i alla fall väldigt mycket mindre och krångligare än vad det är idag...

Under den andra resan (Jorden runt 2003) lade vi ut en fortlöpande reseberättelse på nätet för kompisar då vi var ute och reste, men jag minns inte var....dessutom lär det nog ha försvunnit - ingen har varit inne på den på minst 9-10 år så vitt jag vet.

Dessutom var det enda som vi lade ut bara i form av text....jag körde fortfarande med dia-bilder på den tiden....

/ Stefan
 
Funderat på att bygga nån sorts bur i din Tgb13? Vad jag minns från diskussionerna i lumpen så är krocksäkerheten lika med noll i standardutförande. Nått att fundera på när man med full last hasar nerför slänten på väg mot tvärstoppet i motstående dikesren. Enn ordentlig bull-bar som ansluter i buren genom karossen kanske.
Kul bil annars. Minns dem med värme (ja inte tempertatur då såklart)
 
Funderat på att bygga nån sorts bur i din Tgb13? Vad jag minns från diskussionerna i lumpen så är krocksäkerheten lika med noll i standardutförande. Nått att fundera på när man med full last hasar nerför slänten på väg mot tvärstoppet i motstående dikesren. Enn ordentlig bull-bar som ansluter i buren genom karossen kanske.
Kul bil annars. Minns dem med värme (ja inte tempertatur då såklart)

Deformationszonen på tgb11/13 är ju infinitesimal (försummbar på vetenskapliska) och i kombination med ratt och rattstång så bör man vekrligen fundera på var man ska och var man inte ska köra så fort bilen går.
I försvarsmakten är numera om jag minns rätt högsta tillåtna hastighet 50km/h där det finns mötande trafik och på mötesfria vägar (motorväg/wire motsv) 70 km/h med tgb 11/13/20 just pga detta. Tidningen Värnpliktsnytt fick låna en tgb 11 och släpte den med kran från höjd som motsvarade 50 km/h och sedan justerades hastighetsreglerna. Skulle inte vilja krocka i i gammal tgb men visst tuggar de sig fram nästan överallt. Bra tipvinkel pga hyfsat låg tyngdpunkt också.

/Patrik
 
Mycket svårt.....för att uttrycka det milt

Funderat på att bygga nån sorts bur i din Tgb13? Vad jag minns från diskussionerna i lumpen så är krocksäkerheten lika med noll i standardutförande.

Hejsan,

Nu är det iofs kanske min plats att svara, då det inte är jag som bygger om bilen. Men då jag jobbat både på Saab och på Volvo med bland annat krockprestanda så vill jag ändå som slänga in en liten kommentar och varning.

1: Generellt sett är det mycket svårt att förbättra krockprestandan hos ett fordon. Då man krockar måste den kinetiska energin ta vägen någon stans, så om man utan kunskap bygger in krockburar eller liknande finns alltid risken att man försämrar läget. För att ta ett extremé-exempel. Låt oss anta att bilen blir "oändligt styv". Då man i detta läge kör in i något stort och hårt kommer bilen bara att studsa och allt och alla innuti kommer utsättas för så höga accelerationsnivåer att changsen att överleva är mycket låg. Man bör alltså i princip alltid undvika att försöka med egna hemmmasnickrade lösningar, det finns sina skäl varför man lägger 10-tusentals timmar och mängder med prov då man utvecklar krockprestandan hos en bil....

2: Om man istället diskuterar tgb 11+13 mer specifikt finns det åter igen sina skäl varför försvaret inte försökt förbättra krockprestandan, trots att detta blivit upppmärksammat i media vid ett antal olika tillfällen. Grundproblemet är att krockzoonen i princip är obefintlig. När man kör har man fötterna bara ett par cm bakom stötfångaren. Detta medför att om man kör in i något stort och hårt i något som påminner om vanliga hastigheter på väg, som en bergvägg, kommer bilen tryckas ihop så mycket att både fötter och underbenet krossas.

Ok, men vad händer om man bygger in en tokstark krockbur. Tjaaa, för det första måste buren vara mycket styvare än ramen då den trycks ihop utan vidare i krock, vilket milt uttyckt är en utmaning. Och även om det gick skulle det bara flytta problemet från krossad pga för stora inträngningar till den ovan beskrivna sönderslagen pga för höga accelerationer.

Enda sättet att verkligen förbättra krockprestandan skulle vara att bygga in en stor mjuk stötabsorbent framför den existerande krockskenan. Men att få något sådan att fungera tillfredställande ligger med stor sannorlikhet bra nära det omöjliga. Kort sagt, det är inte lätt att rädda upp ett så hopplöst fordon som tgb11/13 ur krocksäkerhetssynvinkel.

Så mitt tipps är skit i krocksäkerheten, kör försiktigt och hoppas på det bästa.

/ Stefan
 
Funderat på att bygga nån sorts bur i din Tgb13? Vad jag minns från diskussionerna i lumpen så är krocksäkerheten lika med noll i standardutförande. Nått att fundera på när man med full last hasar nerför slänten på väg mot tvärstoppet i motstående dikesren. Enn ordentlig bull-bar som ansluter i buren genom karossen kanske.
Kul bil annars. Minns dem med värme (ja inte tempertatur då såklart)

En sån här kanske?
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=18774&start=225
Borde gå att kombinera med ett rejält takräcke.

/M
 
Tysk småbarnsfamilj på semester (Lom camping, Norge sommaren 2012)
 

Bilagor

  • unimog.jpg
    unimog.jpg
    69.4 KB · Visningar: 1,074
Dylika bågar har jag sett i USA och de skyddar väl lack och hörn mest.
Det gjordes av Renault/Peugout en fin instruktionsfilm om problem vid krocktester och om desamma. Vi lånade den då via Franska ambassaden.
Någonstans måste krafterna ta vägen och bromsas. En god start är alltid låg ingångskraft.
 
Jo den "buren" gör väl ungefär lika mycket nytta ut krocksäkerhetsperspektiv som att tejpa fast 10 dunkuddar med silvertejp på stötfångaren....

/ Stefan

Med två dm kompressionszon får man bygga bur och sedan sätta en nos baserad på en aluminiumhoneycomb structur - dom används ju för att simulera en annan bil i krocktester.
 

Bilagor

  • Honey1.jpeg
    Honey1.jpeg
    9.1 KB · Visningar: 1,021
  • Honey2.jpeg
    Honey2.jpeg
    5.7 KB · Visningar: 1,006
Några randvillkor

Med två dm kompressionszon får man bygga bur och sedan sätta en nos baserad på en aluminiumhoneycomb structur - dom används ju för att simulera en annan bil i krocktester.

Jo detta skulle, till skillnad mot "buren", kunna funka. MEN, ett absolut måste är att aluminiumhoneycombstukturen är vekare än de primära lastvägarna genom fordonet, annars kommer bilen deformeras före alu-nosen. Vidare måste alu-nosen vara utformad och fastsatt på sådant sätt att den fungerar vid olika träffar/vinklar. I verkliga krocksituationer är det ju inte så vanligt att man kör rakt in i en plan vägg.

Listan kan göras låååång.

....och sen ska ju den nya ombyggda designen troligtvis även godkännas av besiktingen...då det är ett ganska avsevärt ombygge som vi talar om.....
 
Jo den "buren" gör väl ungefär lika mycket nytta ut krocksäkerhetsperspektiv som att tejpa fast 10 dunkuddar med silvertejp på stötfångaren....

/ Stefan

SOm skydd vid frontalkrock är marginalnyttan nog ungefär noll men vid om bilen tippar/välter på sidan elle rupp&ner så tror jag absolut att nyttan är mätba, givet att ytan är plan nog att ramen tar bilens tyngd. Så vid påkörning från sidan med vältning som resultat kanske den gör nytta - eller inte om den är för styv så acceleratiosnkrfterna blir för stora inne i buren/bilen.

/Patrik,
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg