Den ultimata vildmarks bilen

Pålitlighet är just en av de absolut viktigaste saker som jag tycker. Den där resan med Ivecon lät ju kul men jag känner att jag har haft den delen med att mecka under resans gång.
Då jag bara har råd och plats för en bil och behöver något smidigt i vardagen har jag valt en Mini just nu. 2013 blev det 3200mil i denna samt 450mil i en kompis BMW 120i, ca 2000mil av det vart det på resor. Enda problemet som jag hade var en liten pyspunka som lagades med spray.
Det jag stör mig på är den dåliga markfrigången då Mini´n skrapar irätt ofta :p
Sedan skulle ju fyrhjulsdrift inte skadar och lite mera utrymme….Men som sagt det måste funkar även i vardagen.

På bilden är jag någon kilometer ifrån Nordkapp förra sommaren borttagna säten i bak och fullastad upp till fönsterna funkade det rätt hyfsat.

_K__2564 by philipp.klement, on Flickr
 
Pålitlighet är just en av de absolut viktigaste saker som jag tycker. Den där resan med Ivecon lät ju kul men jag känner att jag har haft den delen med att mecka under resans gång.
Då jag bara har råd och plats för en bil och behöver något smidigt i vardagen har jag valt en Mini just nu. 2013 blev det 3200mil i denna samt 450mil i en kompis BMW 120i, ca 2000mil av det vart det på resor. Enda problemet som jag hade var en liten pyspunka som lagades med spray.
Det jag stör mig på är den dåliga markfrigången då Mini´n skrapar irätt ofta :p
Sedan skulle ju fyrhjulsdrift inte skadar och lite mera utrymme….Men som sagt det måste funkar även i vardagen.

På bilden är jag någon kilometer ifrån Nordkapp förra sommaren borttagna säten i bak och fullastad upp till fönsterna funkade det rätt hyfsat.

_K__2564 by philipp.klement, on Flickr

En mini men med hög markfrigång där så behövs;lös den ekvationen så blir det min nästa bil ;(är man inte ens 160cm lång och gillar kajak så ska det inte vara högt att lasta på taket.)
 
N o s t a l g i ! ! !

Hejsan,

Tyvärr kan jag inte tippsa om den ultimata GPS:en med kartor.....men man blir allt lite nostalgisk när man läser om ditt projekt. Jag och två kompisar körde ett liknande projekt för snart 20 år sedan.

Enda "lilla" skillnaden var att vi köpte och byggde om en tgb 11 istället. Anledningen att vi valde 11:an var helt enkelt att den går att köra lite snabbare på vanlig väg, vilket i vårat fall var en inte helt oviktig prioritering. Och terrängegenskaperna hos en tbg 11 med vinsch visade sig vara mer än tillräckliga :)

Det vi gjorde var att först riva ner hela bilen i "molekyler", åtgärda allt som inte var som det skulle (bland annat en jäkla massa rost!!!) och sen byggde vi upp den igen. För att få tillräckligt med utrymme innuti förlängde vi skåpdelen närapå en halvmeter bakåt.

Längst bak i bilen sattde vi in ett gasolkök + dito kylskåp som vi tog från en gammal husvagn som vi köpte (husvagnen byggdes i sin tur om till ett rejält släp...). Sen inredde vi med en rejäl "garderob" och två längsgående britsar med lock som fungerade både som säng och som förvarningsutrymme. Då den skulle fungera som vinterbostad isolerade vi den med byggfrigolit modell tjock på både väggar och tak och så hängde vi en rejäl motorfilt från militären mellan sovutrymmet och förardelen. Sist men inte minst köpte vi en begagnad 250 liters tank från en lastbil som vi byggde in som en fast monterad bensindunk. Vill man något som påminner om räckvidd i tbg 11/13 behövs det rejäla mängder med bränsle.

Själva resan då? Tjaaa, vi skeppade bil + all tänkbar vildmarksutrustning till New York. Därifrån tuffade vi mot nordväst till klippiga bergen i Montana (via bland annat Niagra Falls). Sen följde vi klippiga bergen norrut genom Kanada och spenderade ett par underbara sommarmånader i Alberta, British Columbia, Northwest Territories och inte minst Jukon. Höjdpunkten på vår Kanada-tripp var en 30 dagar lång paddlingstur genom Mackenzie-flodens delta och ut på norra ishavet.

När vi väl kände oss "klara" med Kanada tuffade vi vidare in till Alaska, där vi blev kvar i 6 månader. Fiskade lax....jagade ripa.....drack en och annan pilsner....var med på två Caribo jakter + en Älg jakt och en Björnjakt med olika snubbar som vi träffade uppe i Alaska....och gjorde ett otal olika vildmarksturer. Den mest minnesvärda var en 10-dagars skidtur i Wrangel - St.Elias National Park i Januari. Vi hade en vanlig sprittermometer med oss som "bara" gick ner till -40 och pelaren var bottenfrusen hela turen....en mätstation i "närheten" uppmätte -65 F (dvs ungefär som Svenska köldrekordet -54) en av nätterna. Trots att man åt sjuka mängder med mat (bland annnat typ 300-400 gram smör per pperson och dag) gick jag ner 10 kg och när vi väl kom "hem" till bilen så tog det oss typ 7-8 timmar att värma upp den så att den gick att starta.

Från Alaska tuffade vi sen tillbaka mot sydöst, följde stilla havskusten ända ner till San Fransisco och korsade sen USA en andra gång och avsluade det hela med en vecka nere på Key West längst nere i Florida. Totalt sett var vi ute i 1 år och många mil blev det....men tgb 11 klarade allt med glans!!!

/ Stefan
 
Anledningen till att jag postade en Subaru Outback var:

* pålitlig
* riktig fyrhjulsdrift ( både VDC (elektronik), mekanisk diffbroms bak och fördelningslåda)
* hög markfrigång i kombination med nåbar takbox utan att klättra!
* bra lastutrymme (går lätt att fälla ned till dubbelbädd om det krävs)

Har kört LandCruiser på Frasier Island (bara sand/lera) och de flesta fyrhjulsdrivna bilar, valet styrs mycket av vad just du prioriterar. Outback täcker flest områden för mig då jag även har den till vardags som familjebil/husvagnsdragare.
 
Roliga och tänkvärda inlägg

Finns två skolor för friluftsbilar. Franska lätta bilar som t ex Citroen 2CV eller Renault 4L har varit omtyckta i ökensammanhang.

De är ju hopplösa beträffande krocksäkerhet men tänket kan ha fördelar idag inte minst ur bränslesynpunkt.

Personligen har jag haft en Kangoo men den brann upp, (Det är ett observandum på franska bilar de brinner lite oftare än andra bilar, kanske är det p g a elfel?)

En större bil blir dyrare. Toyota Landcruiser och Hilux är mkt riktigt omtyckta bl a i Afrika och erbjuder både driftsäkerhet och krocksäkerhet. Dessutom är de vanliga modeller långt borta från tättbefolkade områden.

Thure
 
Jag kör Unimog i försvaret. men det krävs C-behörighet.
Den är kanske lite stor men framkomligheten är otrolig.
Hög markfrigång, 4X4 diff med 12 vxl och mjukt chassi så den får bästa möjliga drivning i svår terräng.
För eget bygge skulle den i ett mindre format vara en målbild.
 
Har många och glada minnen med R 4L, en mycket god ting med den förutom relativt låg bränsleförbrukning var det inbyggda fika utrymmet under tak med 5e dörren öppen.
För två och en liten rymmer den mer än nog, men sen har vi ju det där med att bli påkörd av en SUV.
 
Här föreligger nog en missförståelse. :)

Helt rätt att utsidan handlar om icke-motoriserade friluftsaktiviteter. Men den här tråden står under transport-rubriken. Det är nog en nödvändighet för 99% av oss att ta oss ut med hjälp av ett motordrivet fordon. Inte för att sedan köra runt där ute för nöjets skull, utan enbart för att just komma dit vi ska bedriva våra respektive icke-motoriserade friluftsaktiviteter. Det handlar alltså om en praktisk nödvändighet, ingen aktivitet i sig.

T.ex. kan det bli rätt så jobbigt med en kajak på pakethållaren...på E4:an.
 
Visst

står det så i Utsidans målbeskrivning Nermander. Men det finns några trådar om lämpliga friluftsbilar och dessa trådar har inte plockats bort av redaktionen vad jag vet. Och nog platsar en friluftsbil i ett forum med beskrivningen Allt från ryggsäckar till flygplan.

Thure
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg