Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Allt i packningen som inte används varje dag är en onödig friluftspryl. Kanske undantaget första förband. Gadgets skyr jag som pesten, länge leve funktionalismen! Och Lemmy.
Som en kompis uttryckte det: "Det är roligt att dyka men det är prylarna som gör en lycklig."
Annars är jag benägen att hålla med om trangiakaffekannan. Fast i tidernas gryning när man var liten scout fick man ju tillverka en massa oumbärliga pinaler som "lägerbålsfilt" och "hajkbricka".
/H
Den där boken jag alltid släpar med men aldrig läser i under fjällvandringen, fast jag har nog extremt bra tur med vädret....det längsta jag har varit inlåst i tältet pga dåligt väder är en förmiddag i dimma.
Trangiakaffepannan däremot är mycket nödvändig tycker jag, den fixar det mesta av min matlagning!
BrittMarie
Snyggt, nu börjar vi komma framåt på onödiglistan.
Ibland kan man tyvärr missbedömma vad som är onödigt, som att jag tyckte det var onödigt att "släpa" med kameran på årets tur, något som jag bittert fick ångra under turen. Men jag sparade något kilo...
Mini-TV. Hade den på cykelsemestern i Danmark 2003 för att titta på väderleken.
Fungerade inte alls som tänkt. Kommer till campingen. Slår på TV:n. Scannar kanalerna och ??? Vem sänder vädret och när?
Dessutom vill jag ha med Getouts pyttelilla termometer för 30 kronor med på listan för förstoringsglas måste man ha med till den för att läsa temperaturen med den i 2,5 grader uppdelade skalan. Det rymdes inte mer än fyra streck mellan var 10:e grad. Jag hade vänligheten att tappa bort den under cykelsemestern i Tyskland i år (2004).
Har nu köpt Silva ADC Pro. Vi får de var den hamnar i användbarhet nästa år då den ska användas i fält. Den har i alla fall skapat vilda diskussioner på jobbet.
Visp; en nödvändig tingest för en inbiten grötätare som jag. Skummjölkspulver kan användas till mycket, men kräver visp.
Däremot håller jag med dig särskilt om lägerskor. Tillverkade förresten UL lägerskor av sulor, a lá tidigare diskussion här på Utsidan. Tänkte det kunde vara praktiskt i lägret när man bara ska ut och uträtta naturbehoven, hämta vatten eller dylikt. Inte behöva ta på sig blöta kängor, och kunna behålla de torra sockorna på. Helt värdelösa. Sulor är så tunna att en halv cm. blöt mark gör att man sjunker tillräckligt för att lika gärna kunna gå barfota. De är bara bra när marken är platt och hård och/eller helt torr. Men då går man ju lika gärna barfota.
"Outbound Two Cup
Espresso/Cappuccino Maker
Espresso coffee in 90 seconds and
with the turn of a knob you are able to
steam milk to make cappuccino.
Easy to use, lightweight and very
compact-perfect for camping and
hiking
10739 $24.98"
Raskesven (Dan Lindbeck) skrev:
Visp; en nödvändig tingest för en inbiten grötätare som jag. Skummjölkspulver kan användas till mycket, men kräver visp..
Kör grötgrynen i mixern och släng i mjölkpulvret i blandningen så behövs varken kokning eller vispning.
Fast själv skulle jag inte kunna vara utan visp, eftersom god mat är en viktig beståndsdel i mitt friluftsliv. Både bearnaisesåsen och chokladmoussen blir bättre med en leksaksvisp från Ikea.
Däremot håller jag med dig särskilt om lägerskor. Tillverkade förresten UL lägerskor av sulor, a lá tidigare diskussion här på Utsidan. ... Helt värdelösa.
Intressant, jag har varit inne på att testa att bygga UL-flippfloppar. Det blir nog till att bara köra kängor nästa vandring. Är kängorna bra behövs inget ombyte.
Peter,
du använder inte mugg? Inget kaffe eller sånt, alltså?
Däremot håller jag med dig särskilt om lägerskor. (---) Inte behöva ta på sig blöta kängor, och kunna behålla de torra sockorna på. Helt värdelösa.
Raskesven