Den mest onödiga frilufts-prylen?

Re: Re: Re: med risk för att verka humorfri

Nordesjö; sa:
Peter,
du använder inte mugg? Inget kaffe eller sånt, alltså?

Min köksutrustning består av ett antal gasburkar
(ungefär två), en titanbrännare, ett kokkärl
på c:a en liter, sked, tång, svamp (inget diskmedel!).
Det betyder att jag inte kan tillaga och förtära
kaffe och flingor samtidigt, men, än sen?
Det ska vara lätt, men också så enkelt att
jag kan hålla hela packningen i huvet.

Kniv undrade någon. Nej, aldrig använt.

Jag borde i trådens anda försöka komma på
ngt riktigt fånigt jag haft med, men
jag är inte tillräckligt fånig. Tyvärr.

Mitt förslag är: GPS!
Troligtvis den mest överskattade pryl utan reell funktion för friluftsliv förutom att man kan bestämma vart man befinner sig (kan man ändå göra med goda kunskaper).

Hasse

Röksvamp; sa:
Troligtvis den mest överskattade pryl utan reell funktion för friluftsliv förutom att man kan bestämma vart man befinner sig (kan man ändå göra med goda kunskaper).

Mat! Med samma logik är det också onödigt! Hela naturen är full av käk som man kan käka :)

Röksvamp; sa:

Hasse

Det trodde jag med, tills jag i somras befann mig i dimma utan distinkta landmärken inom synhåll.

Det var hopplöst att avgöra vilken av de små smältvattensrännilarna som var den på kartan utmärkta bäcken, eller att gissa vilken liten delvis isbelagd sjö som var vilken, när formen inte kunde urskiljas.
Inte litar jag heller på min förmåga att gå på kompasskurs, om jag inte kan ta riktmärken.

Nu var det ju ingen fara. Det var bara att slå läger och vänta ut dimman, men nog skulle vi haft nytta av en gps i det läget.

GustavOh; sa:
Det var hopplöst att avgöra vilken av de små smältvattensrännilarna som var den på kartan utmärkta bäcken, eller att gissa vilken liten delvis isbelagd sjö som var vilken, när formen inte kunde urskiljas.
Inte litar jag heller på min förmåga att gå på kompasskurs, om jag inte kan ta riktmärken.

Nu var det ju ingen fara. Det var bara att slå läger och vänta ut dimman, men nog skulle vi haft nytta av en gps i det läget.

Dimma och dåligt väder på kalfjället med osäkra möjligheter till att kunna orientera sig säkert är liktydigt stillastående; man stannar m.a.o. i lägret.
Fjället bestämmer hur man beter sig.
I ovanstående exempel är en GPS ännu mer värdelös eftersom man riskerar att göra den bristfälliga kunskapen om området till ett hot mot säkerheten genom falska förespeglingar om att tekniken skall hjälpa en.
Kan man inte kartan, bör man funderar över sina bristande kunskaper. Nu har jag klarat av mina små missstag på kalfjället, i skogslandet, som är betydligt mer svårorienterat, har felbedömningarna varit många. Det har dock rört sig om småsaker av typen: vilken myr man befinner sig på eller vilken tjärn som passerats. Här kunde en GPS ha hjälpt, på bekostnad av en bättre utvecklad erfarenhet och sinne för orientering.
Till syvende och sist är det den egna färdigheten som avgör vilken aktivtet i dåligt väder som lämpar sig.

På sjön eller som teknikintresse tycker jag att GPS fyller sin funktion, men en onödig friluftspryl är det nog!

/Hasse

Röksvamp; sa:
Dimma och dåligt väder på kalfjället med osäkra möjligheter till att kunna orientera sig säkert är liktydigt stillastående; man stannar m.a.o. i lägret.
Fjället bestämmer hur man beter sig.
I ovanstående exempel är en GPS ännu mer värdelös eftersom man riskerar att göra den bristfälliga kunskapen om området till ett hot mot säkerheten genom falska förespeglingar om att tekniken skall hjälpa en.
Kan man inte kartan, bör man funderar över sina bristande kunskaper.

...

På sjön eller som teknikintresse tycker jag att GPS fyller sin funktion, men en onödig friluftspryl är det nog!
Som sagt var: Vi slog läger och väntade ut dimman.
Vädret var för övrigt bra. Sikten var tillräcklig för att färdas säkert, men inte tillräcklig för att navigera hundraprocentigt.

Så: Vi klarade oss utan problem utan gps.
Gör det gps till en onödig pryl?
Nja...
Snarare ett hjälpmedel som (rätt använt) gör att man kan färdas under svårare förhållanden än annars.
Med samma resonemang skulle ju regnkläder vara onödiga. Det är ju bara att slå läger om det regnar.
[Ändrat av GustavOh 2004-08-26 kl 16:33]

Camelback

Skulle också vilja slå ett slag för GPS:en, som en onödig pryl vill säga. Då den inte kan ersätta karta och kompass fullt ut och dessutom inte klarar något som man inte kan klara med karta och kompass så är den fullständigt överflödig. Hmm, man kanske skulle köpa sig en GPS då...

Annars skulle ju en Camelback på fjället kunna klassas som rätt onödig. Vem i h-vete bär omkring vatten på fjället. Det är i och för sig rätt vanligt att man ser folk som går omkring med vattenflaskor på ryggsäckarna, men jag kan inte förstå det.
/R

Re: Camelback

Surjamten; sa:
Annars skulle ju en Camelback på fjället kunna klassas som rätt onödig. Vem i h-vete bär omkring vatten på fjället. Det är i och för sig rätt vanligt att man ser folk som går omkring med vattenflaskor på ryggsäckarna, men jag kan inte förstå det.
/R

Gör du aldrig dessa långa, höga övergångar där man
inte ser skymten av vatten i timmar?
(Förvisso vanligare
i Alperna där en liter kan vara i minsta laget.
Korsika ska vi inte tala om.)

I fjällen är dock den viktigaste funktionen att
härbärgera den liter vatten som går åt till morgononens
matlagning.

Vad jag definitivt inte begriper är hur man kan bära
vatten på ryggen, eller nedpackat i ryggsäcken.
När jag köpte min nuvarande ryggsäck bestämde
jag mig inte förrän jag konstaterat att den hade
metallöglor på axelremmarna. Flaskans plats är
fram.

Malindo; sa:
....
(men á andra sidan, hur sjutton kan det komma sig att du har blöta kángor? Trodde de torkade bums)

Mvh, Mats
Även rena läder/cellgummikängor blir naturligtvis blöta om vatten rinner in under ett vad eller annan typ av "plurrning". De ger dock inte alls samma blötkänsla som fodrade kängor när torr sula lagts i vid lägret, och de torkar upp betydligt snabbare än läderkängor med foder. Dock tycker jag kängorna med uttagbart foder verkar bra.

Raskesven

Nordesjö; sa:
Kör grötgrynen i mixern och släng i mjölkpulvret i blandningen så behövs varken kokning eller vispning.

Fast själv skulle jag inte kunna vara utan visp, eftersom god mat är en viktig beståndsdel i mitt friluftsliv. Både bearnaisesåsen och chokladmoussen blir bättre med en leksaksvisp från Ikea.
.....
Jo, ditt tips om finmalda havregryn har jag testat och det fungerar ju bra. Testade efter någon vecka ute i somras när innehållet i havregrynspåsen naturligt blivit finmalt, dvs. behövde inte ens köra det i mixern. Men jag är väl lite konventionell; gillar att hälla på kall mjölk på gröten, och visp är mycket riktigt bra till allt möjligt annat också om man vill Laga mat.

Raskesven

Re: Re: Camelback

marmotta; sa:
Gör du aldrig dessa långa, höga övergångar där man
inte ser skymten av vatten i timmar?
(Förvisso vanligare
i Alperna där en liter kan vara i minsta laget.
Korsika ska vi inte tala om.)

I fjällen är dock den viktigaste funktionen att
härbärgera den liter vatten som går åt till morgononens
matlagning.

Vad jag definitivt inte begriper är hur man kan bära
vatten på ryggen, eller nedpackat i ryggsäcken.
När jag köpte min nuvarande ryggsäck bestämde
jag mig inte förrän jag konstaterat att den hade
metallöglor på axelremmarna. Flaskans plats är
fram.

Jo det händer ju om än inte så ofta, men det var inte detta bärande jag syftade på utan mer det man ser utefter flackare leder där bäckar passeras frekvent. I somras blev det endast en etapp då vi var tvugna att bära vatten. Då kom treliters fryspåsar väl till pass, och vi kunde på så sätt laga mat på toppen. Fast det kan väl erkännas att gör man såna turer ofta så kanske nån annan lösning kan vara bättre.

En enlitersflaska är alltid med, men den är ytterst sällan fylld under vandring.
/R

ätpinnar i titan

Kom just pá att jag fick ett outdoor-bestick-pack till skänks under besök i Taiwan: sked, gaffel samt tvenne pinnar: samtliga i titan.

Enl. Martinos teori torde ju dock onödighets-graden sjunka nágot med tanke pá att kostnaden var noll.(?)

Mvh

Mats

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg