Den mest onödiga frilufts-prylen?

Överlevnadskitt

Konstigt att ingen nämnt överlevnadslådorna som vissa envisas med att släpa med fyllda med metkrokar, signalspegel, räddningsfilt, kaliumpermanganat, skalpeller,vattenreningstabletter,signaldukar...osv...osv... har någon någonsin använt dessa prylar?
(Skvallra inte till forumet för överlevnad, snälla)

Re: Överlevnadskitt

JohnnyL; sa:
Konstigt att ingen nämnt överlevnadslådorna som vissa envisas med att släpa med ... har någon någonsin använt dessa prylar?

Jag har faktiskt använt kaliumpermanganat för att badda en kamrats sårade fot. Men frågan är om jag använde det för att det fanns, eller för att det behövdes...
Nödaskens ståltråd har också kommit till användning.

Problemet med grejerna i en (vettig) nödask är att det blir bökigt om man INTE har dem med den dagen de verkligen behövs. Det är ju också tanken...

Men det är klart... man ska ju inte sätta samman en nödask för flygplanskrasch i Alaska om man ska vandra i de svenska fjällen.
[Ändrat av Nordesjö 2004-08-27 kl 14:08]

Konstigt

Tror inte jag förstå den här tråden...
Tråden handlar om onödiga saker, men jag hittar bara saker jag saknar.
Ser med spänning på utveckling av den här tråden som kommer att öka min packning med ett par kilo minst.

:)
Ola, som genast ska inskaffa:
- Vikbara snapsglas i gummi
- Ätpinnar i titan.
- Leksaksvisp
- Teleskopsgrillpinne

Re: Överlevnadskitt

JohnnyL; sa:
Konstigt att ingen nämnt överlevnadslådorna som vissa envisas med att släpa med fyllda med metkrokar, signalspegel, räddningsfilt, kaliumpermanganat, skalpeller,vattenreningstabletter,signaldukar...osv...osv... har någon någonsin använt dessa prylar?
(Skvallra inte till forumet för överlevnad, snälla)

Jag glömde tändstickorna hemma för någon vecka sedan. Sådan tur att jag alltid har tändstickor i nödasken...
Sedan har jag förlorat kompassen en gång varvid den lilla i nödasken kommit till användning under en tur på Ryssberget.
Går man på leder, kan den undvaras, då är den onödig. Däremot på turer i obanad terräng är den ett måste, förlorar man ryggsäcken i ett vad, kan man inte räkna med att någon kommer förbi med hamburgare och varm säng. Speciellt ensamvandrare har användning av en nödask enligt min mening.
Jag preparerar den själv, inget kaliumpermanganat, men någon metkrok och tändstickor finns med bl.a.

Nágra gamla och nya tips till Ola:

TELESKOPISK GRILLPINNE (Finns även i fempack)
En helt suverän grillpinne att ha med sig i ryggsäcken. Trähandtag, utdragen mäter den 59 cm och ihopskjuten endast 18 cm. Lev med fodral.
74-20-26med.jpg

74-20-26stor.jpg

CAMPINGLAMPA MED FJÄRRKONTROLL
En ny campinglampa med lysrör som ger ett bra ljus. Lampan drivs med 4 st R20 batterier (52-82-20 ingår ej) eller via 12 volt, kabel med ciggplugg ingår. Med följer även en fjärrkontroll som du kan tända och släcka lampan med, räckvidd va 10-15 m.
74-09-73med.jpg

SONCA FLÄKT
74-07-28med.jpg

VIKMUGG
Praktisk mugg som viks ihop.
52-01-54med.jpg

ATENCIÓN:
Efter tvenne veckors alp-semester med fru och dotter, vet nu báde undertecknad samt sonen att násta gáng reser vi inte utan följande tillbehör, vid första anblick onödig, men ack sá viktig:

1/2 Kg. HÁRSNODDAR
74-30-96stor.jpg

mvh, mats

Dyra saker som går sönder

Något av det mer onödiga måste vara (dyra) saker som visar sig vara sönder/går sönder vid första användningen. I somras hade vi en cykelpump från Crank Brothers med tryckmätare för 400 kr som fripassagerare.
Ja, jag vet att vi borde ha provat den hemma, men det blev liksom inte av. Min gamla billiga pump gjorde ett bra jobb hela semestern.
/Stina

Malindo; sa:
VIKMUGG
Praktisk mugg som viks ihop.
52-01-54med.jpg
Nä, varför dissar du den, då? För det första fick man kaffet billigare i Baljan (på Linköpings Universitet) om det dracks i medhavd mugg. Vad bättre då än en vikmugg (som praktiskt nog oxå kunde köpa i Baljan).

Och på fjället är den ju ovärderlig. Perfekt att ha i byxfickan och sen hala fram när det är dags att dricka vatten från nån jåkk.

En riktig måste-pryl helt enkelt.

Malindo; sa:
ATENCIÓN:
Efter tvenne veckors alp-semester med fru och dotter, vet nu báde undertecknad samt sonen att násta gáng reser vi inte utan följande tillbehör, vid första anblick onödig, men ack sá viktig:

1/2 Kg. HÁRSNODDAR
74-30-96stor.jpg
Är det på Clas Ohlson som det finns 1/2 kg:s förpackningar? (Där har du rätt, de där rackarna har ju en tendens att sprida sig över en större zta och sedan plötsligen gå upp i rök)

/Håkan
[Edit: Hobbe, såg jag nu i din länk. Alles klar!]
[Ändrat av Håkan K 2004-08-27 kl 15:16]

Solcells-Ficklampa

solcellslampan.jpg

Känd bland mina vänner som Mr. Gadget anser jag att få prylar är onödiga. Men när jag stötte på denna, solcellsdrivna ficklampa, började jag fundera.

// Joel
Naturvägledare i Västervik

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg