Den dagliga fickkniven.

Det är väl förmodligen lite som man vänjer sig hur mycket nytta man har av en daglig och lättåtkommlig kniv. Själv anser jag den vara oumbärlig.

Jag är uppväxt på 70-talet i glesaste östjämtland och byn hyste sina traditionella invånare. Alla män jobbade i skogen, de flesta av alla gubbarna var pensionerade med sina arbetsrötter i hästtransporterat virke och fällning. Alla var de jägare och fiskare och älskade att kasta sig över nåt husbygge och alla bar de kniv. Eftersom de hade växt upp och levt lite fattigt var det väl nästan uteslutande gamla traditionella moror med träskaft, Rött eller inte var inte längre lätt att se. Alla hade de vassa knivar eftersom de levt liv där man lär sig uppskatta vassa verktyg. Kanske inte konstigt att knivintresset vaknade tidigt.

Boende för barn på landsbyggden mitt i skogen innebär lek med träsvärd och kojbyggen samt små fisketurer till öringbäcken nere i skogen.
Själv fick jag min första kniv när jag var 4 år och nåt år senare efter lite lärande och övervakning var det tillåtet att ha kniv i byxorna när man var hemma.
När jag var 10 år fick jag min första egna fällkniv av användarvänlig storlek, en gulskaftad EKA 38. Efter det följde den kniven med i skolbyxorna och det var nästintill tillåtet, och i alla fall inte förbjudet, att använda den under skoltid i mina gudsförgätna trakter. När jag var 16 blev det till att gå gymnasium på internat och där på orten dök min första Viktorinoxsnurra upp. Det blev en spartanmodell inköpt. Sen hängde den med i fickan till efter lumpen. Vid den tiden startade fällkniven i Voullerim sin verksamhet och mina knivar blev bytta till Gerber och Puma. De gamla hängde ju med, och så hade man då en liten rotation av fällknivar att alltinera med.
Under slutet av 90-talet bodde jag i Stockholm och där fick jag ögonen på svartskaftade enhandsöppnade knivar och hade såna några år. Faktiskt de enda fickknivar jag haft som folk inte riktigt gillat. Jag har alltid använt mina knivar när det behövts men inte viftat med dem i onödan. Det fick mig att gå tillbaka till mer diskreta knivar. Inte direkt mindre eftersom min friluftsanvändning liksom kräver att bladet är en 6-7 cm långt men den smalare profilen på skaft och blad gör att de upplevs som mindre.

Ihopväxt med fickknivar som jag blivit så har jag näst intill daglig användning för dem att skära saker, öppna saker och allmänt peta med dem. Jag skulle nog känna mig lika obekväm utan min kniv som de gamla jämtgubbarna utan sina. Mina kamrater från trakten är nog på ett sätt lika eftersom de bär kniv men det är nog bara jag som samlar på mig fler än jag behöver och som orkar hålla reda på och teoretisera över material.
Förutom det dagliga användandet som i och för sig skulle kunna lösas annorlunda så är jag fortfarande förankrad i knivtraditioner, fast då huvudsakligen med fasta blad, genom att jag jagar, fiskar och älskar att kasta mig över nåt husbygge. Jag märker på mina två pojkar att de har knivintresse och förstår sig på när de kan vara lämpliga att använda.

Nån som vet om hjulet är runt?

Bosse
 
På de flesta ställen i Sverige är knivfobin så utbredd att jag törs inte ha en daglig kniv och använda den. Så fort man drar fram kniven för att öppna något lär alla som ser detta bli livrädda och springa iväg skrikande "KNIVMÖRDARE AAAH" och sen kommer svenska insatsstyrkan med dragna automatvapen. Fler ser faktiskt knivar som vapen än som verktyg idag. På landsbygden är det aningen bättre men även där börjar knivfobierna breda ut sig.
 
Jag har nästan alltid ett multiverktyg sitter i bältet. Det är grymt bra på många sätt. När jag får nån syrlig kommentar så brukar jag alltid svara, "vem är det som behöver låna den?" Eftersom det nästan alltid är någon annan som har behovet just då när de får se att jag har en.

Men jag är ju lantnolla uppvuxen i närhet till skogen och ett visst knivintresse har alltid funnits. Främst ifråga om form och design. Som jag brukar säga: Det är inte dem som bär kniv öppet man ska oroa sig för utan dom andra.

Nån annan fällkniv har jag inte som jag använder. Den med lås är bortslarvad och de utan använder jag inte till annat än att sprätta brev. Jag har annars en fin Victorinox från tidningen Foto.

Fobin är lite jobbig eftersom det ytterst är tecken på irrationell rädsla. Det är liksom inte troligt att snickarna som går genom köpcentret på fullaste allvar utgör ett hot pga att de har en kniv i byxorna. Det är den narkotikaskakande idioten i hörnet som är hotet, och han skaffar sig nog kniv om ändå om han vill.

Som grönklädd tycker jag dock att man för det mesta får vara ifred. Jag har mött poliser och de har aldrig ifrågasatt det faktum att jag haft multiverktyg eller en slidkniv i bältet när jag varit grönklädd. Däremot så tror jag Försvarsmakten har som policy numera att de lägger ur knivarna om de ska vistas bland mycket civila som när de går och handlar efter jobbet och dylikt.

/Fredrik
 
Tror du inte skogstoker att det kan bero på hur kniven ser ut och när den används. Kanske ses jag på mina besök i Stockholm som ett pitoreskt vildmarksinslag och därför tillåts att vara lite egen men jag möter inga konstiga reaktioner annat än på taktiska fällknivar. Jag har ju förstås inte använt den i tunnelbana eller kungsgata. Jag bor i Östersund som ändå är en medelstor stad med ett tvärsnitt av norrlänningar och inflyttade sörlänningar och använder min kniv till vad jag behöver men utan att göra nån affär av det. återigen inga dåliga reaktioner. Händer väl nån gång att nån är nyfiken men det är allt. Nu använder jag ju numera bara någorlunda oförargliga knivar i storleksordningen 8-10 cm ihopfälda och med klassiskt utseende. Scoutkniv, stockman, sodbustermodeller passerar åtminstonde i min hand som ofarliga.

Bosse
 
Jag hade också nästan alltid kniv med mig som barn. På fritiden i alla fall.

Nu är jag glad om jag slipper ha ytterliggare en penal att bära på. Nycklar, plånbok och mobil tar så mycket plats ändå. Har nog aldrig känt ett behov av kniv eller multiverktyg till vardags faktiskt. Peta kan man göra med fingrarna.
 
En leatherman micra har jg ofta hängade vid nycklarna för småpillerill och den är det ingen som höjer på ögonbrynen för så värst.

Sen ligger det ofta en leatherman supertool längst ner i väskan och skramlar, det är inte lika ofta den kommer till nytta men de gänger man behöver den ha det visat sig bra.
 
Jag har i princip gått runt med eggverktyg i fickan från jag var 15. Först en enkel EKA-fällis, sedan Victorinox i olika varianter följt av olika Leatherman multisar. Numera är det bara en Fällkniven U2 i nyckelknippan. Visst har en multi fler "funktioner" men sedan Leatherman slutade med sin PST så känns de nyare modellerna så klumpiga. Vad tillför egentligen zytelsidorna på en LM Fuse?

Att en kniv är ett "vapen" märks väldigt tydligt när man rör sig bland folk som arbetar i barnomsorgen. När det skall öppnas lådor eller paket springer folk oftast efter saxar och andra märkliga verktyg.
När diskussionen uppkommer brukar jag fråga om de vet vart deras sax är någonstans. Ofta tror de att den ligger någonstans på dagisavdelningen någonstans (bland springande barn och annat otyg). Då lägger jag handen på fickan och talar om att jag VET vart min kniv är.

När jag gick i skolan så visste i princip alla att jag hade verktyg, åtminstone kändes det så när alla ville låna hela tiden.

Om man nu vill bära med sig ett eggverktyg så är det viktigt att tänka på hur det ser ut. Det nämns till och med i lagen ".. med hänsyn till föremålets art..". En "normal" Victorinox löser de flesta problem man kan stöta på i ett normalt kontorslandskap. Visst kan man öppna kaffepåsen, skära pakettejp osv. med en Ninja-murder-death-SWAT-kniv som dessutom har fräcka ränder, tantoblad, stealthmålad, sågtandad och öppnar sig med ett swischswosch, men omgivningen blir inte rädda för den lilla röda, men dödschockrasar när du swischswoschar fram din stora svarta.
En normal jaktniv i bältet funkar även på Konsum i Årjäng, om klädseln i övrigt ser "skogsaktig" ut.
Samma kniv i Hötorgshallen är inte bra, eller samma kniv på benet i ett "taktiskt" fodral på Konsum.

Och som sagts tidigare, det är inte killen med en DYR kniv man skall vara rädd för. Vem skaffar en Leatherman Wave för tusenlappen för att använda till "självförsvar"? Killen som går runt med en Morakopia från Classeisjön är farligare.
 
En 39-kronors fällis från turistshoppen, enhandsöppning, bladlås och karbin på ryggen. Ca 5 cm rak egg som går att få ordentligt vass.

Turistshopparna är kanon när man behöver nån "skum" liten pryl.
 
Fällkniven U2

Nu för tiden har jag alltid en Fällkniven U2 i fickan. Jag gillar den eftersom den ser så "snäll" ut, det underlättar eftersom man faktiskt kan använda den utan att bli tagen för en person som går "beväpnad" med kniv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Vad är din dagliga laddning? Utrustning allmänt 273
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43

Liknande trådar