Den dagliga fickkniven.

Allt möjligt från att få upp buntband, dra åt skruvar, bultar, öppna kapsyler och ta sig in i allmänt besvärliga förpackningar.

/Fredrik
 
På de flesta ställen i Sverige är knivfobin så utbredd att jag törs inte ha en daglig kniv och använda den. Så fort man drar fram kniven för att öppna något lär alla som ser detta bli livrädda och springa iväg skrikande "KNIVMÖRDARE AAAH" och sen kommer svenska insatsstyrkan med dragna automatvapen. Fler ser faktiskt knivar som vapen än som verktyg idag. På landsbygden är det aningen bättre men även där börjar knivfobierna breda ut sig.

När jag träffar folk så kan det uppstå konstiga situationer som de inte löser så enkelt fast de ibland är högutbildade människor med livserfarenhet.

Det kan vara så simpelt som att öppna en förpackning, en ihoptejpad kartong, en batteriförpackning, kak-kartong etc.



Den situationen brukar jag ofta få lösa eftersom de ofta säger : finns det någon sax här ? Finns det ingen kniv så att vi kan öppna kartongen ? osv...
Eftersom varken kniv eller sax brukar ligga framme på borden jämt så orkar ingen leta reda på dem.
Uteidiot som man är så hittar jag blixtsnabbt ett vasst föremål nära mig, ofta på bordet framför oss, tex en penna, klockarmbandskanten, en nyckel etc, det vimlar av grejor i vår omgivning som kan ersätta en kniv eller en sax.

Ännu ett exempel men nu utan verktyg, använd bara händerna :

Många trälar med kniv eller sax för att kapa de där starka nylonbanden som sitter surrade runt kartonger nuförtiden och även stora pallar med gods, de lossas lätt genom att vända skarven upponed och dra bandändarna åt varsitt håll, vips så lossnar bandet...och alla tittar storögt på mig, den ultimata problemlösaren från yttre rymden...


Skryt lagom tänker ni nu, men visst känner ni igen tafattheten bland de som aldrig haft kniven som kompis sedan barnsben ?

Utefolk är bättre än andra så är det bara...;)
 
fickkniv

Jag började bära kniv för ett halvår sen. Det är ju hur bra som helst! När man dessutom har skruvmejsel och tång så är det finfint. Idag har jag öppnat en igentorkad färgtub med tången och skurit papper och plast med min Skeletool, som jag alltid har på mig.
 
Leatherman Kick i bälteshölster och/eller en mickra på nyckelknippan, detta på jobb och fritid.
I skogen, på fiske mm hänger mickran (jag måste ju komma in hemma igen...) med samt antingen en Victorinox Spartan eller Hunter.
 
Har också alltid en på mig.

Bra om man ska mecka en holk. Idag hittade jag en limtub där jag inte fick upp locket, jättebra med kniven så man kunde boffa lite lim efter att ha skurit upp tuben.

Igår delade jag en kotte med den. Skitkul, man kan till och med tälja en barkbåt nu när det är så mycket vatten.

Kan också vara bra om man vill skrämma några efterhängsna snorungar.

Förstår inte hur man klarar sig utan en kniv. Hur gör 99 % av sveriges befolkning? De måste vara helt hjärndöda.

Dude, kniven och jag, vi är ett liksom.
 
fördelen med att ha en "arsenal" med knivar, framförallt fällknivar, är att man kan anpassa sitt val efter situation, miljö och umgänge.

jag har alltid ifrån en utili-key upp till gerber gator och har därför aldrig något problem med att välja en kniv som smälter in i sammanhanget.

oavsett knivlagar och vad som är tillåtet eller inte måste man ju tänka till lite, precis som glesbyggdens människor i alla år har raljerat över och hånat noll-åttor som irrat omkring i fjällen i lågskor, gått vilse 500meter från stugknuten eller kört skotern torr på bränsle tycker naturligtvis stadsmänniskan, med all rätt, att det ser lite halv suspekt ut när nån crocodildunde-wanabee snubblar omkring inne i city med en stor slidkniv dinglandes vid sidan.

efter anna lindh attentat och allt annat obehagligt som händer i sammhället är väl folks reaktioner knappast förvånande. att knivar inte hör hemma inne i en stad är för mig helt självklart. är man på väg ut ur den och bara ska in och tanka eller liknande brukar jag lägga kvar kniven i bilen och bara bära slidan. framförallt för att inte hetsa upp folk, men sen, vad har man för användning av en slidkniv inne på ok eller ica?
 
Har också alltid en på mig.

Bra om man ska mecka en holk. Idag hittade jag en limtub där jag inte fick upp locket, jättebra med kniven så man kunde boffa lite lim efter att ha skurit upp tuben.

Igår delade jag en kotte med den. Skitkul, man kan till och med tälja en barkbåt nu när det är så mycket vatten.

Kan också vara bra om man vill skrämma några efterhängsna snorungar.

Förstår inte hur man klarar sig utan en kniv. Hur gör 99 % av sveriges befolkning? De måste vara helt hjärndöda.

Dude, kniven och jag, vi är ett liksom.


Hej! Vad är det här för otrevlig sarkasm? Vad menar du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Vad är din dagliga laddning? Utrustning allmänt 273
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43

Liknande trådar