Den dagliga fickkniven.

Roligt med alla intressanta svar. Tack.
Verkar finnas några till där ute som ser fickkniven som ett trevligt litet verktyg.
Verkligen varierande livsstilar också så vitt jag kan förstå.

Bosse
 
Jag har en teori om det där med att alltid bära runt på diverse braohagrejor.

Det kan vara en vilja att vara självständig, att inte behöva vara beroende av andras välvilja och verktygslåda. En annan egenskap hos en beverktygad person är otålighet. Han, det är oftast en han, anser att det bästa, och enda, sättet att få något RÄTT gjort är att göra det själv.
"Förtroende är bra, kontroll är bättre, göra själv är bäst". Därför alla verktyg.

Det kan också vara ett resultat av någon annans obefintliga verktygsklåda. Att ha blivit irriterad mer än en gång över att vaktis, som skall ha verktyg, inte har det man letar efter. Därför bär man alltid med sig egna. Det är också lite stolthet att kunna slänga fram en lampa som lyser bättre NU, än den som vaktis kommer med om tre minuter.

Det kan i viss mån vara någon sorts önskan och hopp om beröm och bekräftelse. Om jag kan fixa detta så tycker folk om mig, de uppskattar att jag finns. Detta är dock bara en myt. Prylnissen är bara "intressant" tills den trasiga prylen är fixad, sedan är han bortglömd tills något annat går sönder.

Det kan vara en sorts snuttefilt, en trygghet i den röriga vardagen. En prylnisse skulle aldrig använda sin lilla fällis eller vikihoptång till "självförsvar". Om det behovet funnits hade han också burit på en Fairbairn-Sykes.

Den lilla fällkniven eller vikihoptången är en mental symbol på att "jag kan".
 
Den lilla fällkniven eller vikihoptången är en mental symbol på att "jag kan".

Ja, frihetskänsla brukar det väl kallas? Som att ha en bil (man kan åka vartsomhelst när man vill (jag vet hur det är att inte ha en)), eller en karta och kompass (man kan gå rakt in i skogen), att ha fina kläder, (man kan röra sig vartsomhelst och utan att känna sig dum) etcetera.

Visserligen kan det vara mer diffust för en del med med en fickkniv eller en ficklampa. Viljan att alltid ha tillgång till en bil eller cykel fattar vemsomhelst (särskilt ute i Dalsland ;) ) men en kniv är mer abstrakt. Men det är i grunden samma frihetslängtan som ligger bakom. Som blandas upp med prylbegär, samlarlustan, leksakssinnet och så vidare. Men frågar man dem som bär t ex kniv så spelar det i slutänden ingen roll vilken kniv de har. Bara de har en kniv.

p.s.
Idag köpte jag en orange ramryggsäck på Returen på Karls Gärde för 35 spänn. Gissa om jag blev glad när jag hittade en Silva typ 3 kompass i nyskick i en av fickorna! jippii! Har vandrat hela helgen. runt 20 km bl a en bit på Pilgrimsleden. Fan vad fint! och inga knott heller. Gott!
 
Att tagga ner..

Efter att i tjugo år burit på en Victorinox Explorer har jag sen en tid förlitat mig på en Swisstech UTILI-KEY 6-IN-1. Funkar bra till det mesta. Går att kapa saker med, snören och tejp. Passar att skruva i olika skruvar med och att öppna flaskor med. Lätt att ha med sig.
Jag har dock inte vågat ha med den på flyget...

/Uffe
 

Bilagor

  • utilikey_open.gif
    utilikey_open.gif
    8.4 KB · Visningar: 724
Kort hopvikt och rejält skaft utvikt med låsbart, rejält blad blad så vore väl drömfickkniven, men en liten nagel som Spyderco Dragonfly räcker till mycket.....dela frukt och påläggskorv mm mm.
Jodå den har öppnat otrevliga förpackningar och kapat något snöre oxså.
Tyvärr flyger den endast i inchekat bagage numera....
 
Jag tror föresten inte på det där om att 99% av alla svenskar klarar sig utan en kniv.

Tittar jag lite omkring mig så har min fru en letherman micra på nycklarna, min mor en liten opinel i väskan, min syster en Vic classic på nycklarna, min farbror en EKA i bilen, min morbror som är bonde en Vic i arbetsoverallen, osv. På sjukhuset där jag jobbar verkar nog bortåt en 1/4 av kvinnorna ha en vic classic på nycklarna och av männen bär nog bortåt hälften en liten kniv, oftast på nycklarna och mestadels en Vic classic. Jakt och friluftsvänner har ofta kniv men ärligen skall ju också sägas att jag träffar dem i sammanhang där knivar faller in naturligt i aktiviteten.

Jag tror helt enkelt att det inte är helt ovanligt med små fickknivar men folk gör liksom ingen reklam om att de har en kniv utan använder den ibland och där i mellan gör de inget väsen av den.

Bosse
 
Precis brukarna har en kvalitets, liten, diskret sak och de som viftar och skär har snott en mora i boden....Ytterligare en lag som kanske borde synas kritiskt av 3e statsmakten.
 
Jag har alltid en fällkniv i fickan. Inget som jag skyltar med men när det behövs är det praktiskt att ha en till hands.
Som flera redan har sagt så är det nog en kombination av många saker som gör att någon väljer att ha en fickkniv eller multiverktyg på sin person. I mitt fall är det iallafall en stor del pryltokighet och lite annat som spelar in.

//PW
 
Bara det att den kan brukas efter "behov" gör att den stinker....som bekannt genom historien är odefinerade lagar olyckligt och ovärdigt en s k rättsstat, likaledes avsaknaden av juridiskt och inte politiskt inrättade domstolar.......
 
Bara det att den kan brukas efter "behov" gör att den stinker....som bekannt genom historien är odefinerade lagar olyckligt och ovärdigt en s k rättsstat, likaledes avsaknaden av juridiskt och inte politiskt inrättade domstolar.......

Nu tycker jag du tar i. Visa istället på när den lagen använts på fel sätt. Alla lagar brukas efter behov.
 
jag tycker den svenska knivlagen är ganska bra. alternativet är: 'alla får bära alla knivar överallt alltid' eller 'ingen får bära någon kniv någonstans'. (obs förenklat) Ingen av dem tycker jag är särskilt tilltalande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Vad är din dagliga laddning? Utrustning allmänt 273
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43

Liknande trådar