Den dagliga fickkniven.

Kom på en vits som jag hörde i samband med kylan som vi haft här i Gbg i ca 3 månader i vintras.

När läget var som allvarligast så var hela Avenyn en enda isgata och gammgubbarna och gammkäringarna bröt höftleder till vänster och höger. Avenyen fick därför snabbt ett nytt namn: Broddway

~Paul~
 
Jag har en teori om det där med att alltid bära runt på diverse braohagrejor.

Det kan vara en vilja att vara självständig, att inte behöva vara beroende av andras välvilja och verktygslåda. En annan egenskap hos en beverktygad person är otålighet. Han, det är oftast en han, anser att det bästa, och enda, sättet att få något RÄTT gjort är att göra det själv.
"Förtroende är bra, kontroll är bättre, göra själv är bäst". Därför alla verktyg.

Det kan också vara ett resultat av någon annans obefintliga verktygsklåda. Att ha blivit irriterad mer än en gång över att vaktis, som skall ha verktyg, inte har det man letar efter. Därför bär man alltid med sig egna. Det är också lite stolthet att kunna slänga fram en lampa som lyser bättre NU, än den som vaktis kommer med om tre minuter.

Det kan i viss mån vara någon sorts önskan och hopp om beröm och bekräftelse. Om jag kan fixa detta så tycker folk om mig, de uppskattar att jag finns. Detta är dock bara en myt. Prylnissen är bara "intressant" tills den trasiga prylen är fixad, sedan är han bortglömd tills något annat går sönder.

Det kan vara en sorts snuttefilt, en trygghet i den röriga vardagen. En prylnisse skulle aldrig använda sin lilla fällis eller vikihoptång till "självförsvar". Om det behovet funnits hade han också burit på en Fairbairn-Sykes.

Den lilla fällkniven eller vikihoptången är en mental symbol på att "jag kan".


Håller med!
I min jacka ligger en victorinox jag köpt av en vän i flygvapnet samt en liten ficklampa. Bra-att-ha-grejer är ju som ordet antyder; bra att ha. :)

Michael
 
Vet inte om jag är yngst som kommenterar ämnet (21 bast) Men ta mig tusan så tycker jag att min fickkniv är grym. Fick min Wenger/Eka wood major, av morfar och använder den till mycket dagligen!

// Martin
 
Vet inte om jag är yngst som kommenterar ämnet (21 bast) Men ta mig tusan så tycker jag att min fickkniv är grym. Fick min Wenger/Eka wood major, av morfar och använder den till mycket dagligen!

// Martin
Jag skulle bli förvånad om du var yngst ;). Fin kniv dock. Har också en sådan plus några andra i samma serie. Mina två reservationer gäller själva bladet. Det är som vanligt lite för kort för den optimala dagliga fickkniven och det går dessutom inte att låsa bladet.

Av denna anledning föredrar jag min Vic Outrider :).

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dePaul Vad är din dagliga laddning? Utrustning allmänt 273
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43

Liknande trådar