Jag håller med om att DN:s sammanfattning är för ytlig, och den citerade frågan, tagen ur sin kontext, för allmänt hållen. Men den frågan var inte den enda som ställdes, och IMHO inte den viktigaste. Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo, vilket förhoppningsvis borgar för någon nivå av professionalitet. Den genomfördes via längre telefonintervjuer där undersökaren inledde med en standardiserad information om lagförslagets innebörd.
Den långt mer angelägna fråga som ställdes var:
"Anser du att det skulle vara bra eller dåligt om strandskyddet förstärktes där exploateringstrycket är högt som till exempel längs kusterna och i närheten av större tätorter?"
...och svaren fördelade sig såhär:
Bra: 75 %
Dåligt: 13 %
Vet ej: 12 %
Undersökningen är för oprecis för att man ska lita på exakta procenttal, men säger ändå något om allmänhetens inställning. Naturskyddsföreningen fokuserar i sin kritik självklart mest på naturskyddsaspekter, men allmänhetens intresse handlar ju främst om tillgänglighet och framkomlighet. Är den fina skogsstigen längs ån fimpad av en privat strandtomt, spelar åns bredd ingen roll.
Men fråga nr 2 är absolut viktigare. Jag har god inblick i hur det går till, när starka ekonomiska intressen utövar sitt "inflytande" på kommunernas planeringsprocesser för att med diverse finter kringgå strandskyddet i områden med högt exploateringstryck. Så jag håller absolut med om att skyddet för i första hand sådana områden bör förstärkas genom skarpare och tydligare lagstiftning.
PS
Mer bakgrundsfakta finns i länkarna i
mitt gamla inlägg.