Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Dryga åtta kilometer rask marsch i "Koskogen" (Kungshamn-Morga naturreservat), sonen kallade det Koskogen när han var liten. En timme och nio minuter.
Såg och hörde närmare tiotalet snokar som låg vid stigen och samlade solvärme för dagens värv, de blev väl skrämda av mina steg och prasslade iväg bland de torra fjolårslöven.
Femman i Skatås på 20:18 idag, nytt personligt rekord Att komma under 20 min är nu endast en liten formsak tycker jag. Har nu förbättrat rekorden på femman, åttan och milen inom en vecka, och allt handlar om psykologi. Skönt!
Om jag säger löparknä, vad säger ni då? Det har inte drabbat mig utan min stackars sambo. Nån som haft det och hur länge har ni vilat/tagit det lugnt? Hon kände av det först för en månad sen, har nu vilat helt i två veckor och testade idag att springa 2,5 km lätt efter 10 min promenad. Cirka 1,5 kilometer in i löpningen kom smärtan i knät.
Du verkar ha fint flyt nu
Hade löparknä för många år sen! Försökte gång på gång att springa men fick alltid avbryta å linka tillbaks!
Började till slut cykla tror det stärkte upp benmuskelaturen kanske ändrade nåt vid knät! Men efter ca ett år kunde jag återuppta löpandet å har aldrig känt av det igen!
Kanske föga uppmuntrande att höra men det kan alltså ta lång tid,tyvärr!
Ps det är faktiskt kul att cykla
Du verkar ha fint flyt nu
Hade löparknä för många år sen! Försökte gång på gång att springa men fick alltid avbryta å linka tillbaks!
Började till slut cykla tror det stärkte upp benmuskelaturen kanske ändrade nåt vid knät! Men efter ca ett år kunde jag återuppta löpandet å har aldrig känt av det igen!
Kanske föga uppmuntrande att höra men det kan alltså ta lång tid,tyvärr!
Ps det är faktiskt kul att cykla
Hehe ja, jag har ju sprungit i ett år nu, så det är kul att jag gått framåt jämfört med i vintras. Sprang femman på 20:40 i december och trodde det skulle bli svårslaget. ICKE SÅ!
Hon gillar inte att cykla Men för ett år sen gillade hon inte att springa heller, och nu är hon beroende. Hon kan nog bli haj på alternativ träning. Men Lidingöloppet i september ser tveksamt ut.
Förmodligen behöver hon styrketräna benmusklerna och stretcha noggrannare.
Tillägg: jag har flyt nu, men alla runtomkring som har skador gör ju att jag funderar lite. Lätt att ta i för mycket. Får vara försiktig.
Igår en eftermiddag vid Gysån med Ulrika. Varsin liten bäcköring och en hel del myggbett, men ack så trevligt!
Idag 3:07 timmar löpning-traskning på Västerfjället (Hovdehögen, Sällsjöfjället) med Ulrika, väldigt tävlingsnära träning! Snittpuls kring 130, men detta är inklusive alla småstopp för att kolla karta, dricka, eller bara ha trevligt. Testade mina Inov-8 Kryss-Klo 212 med neoprensockar, riktigt lovande kombo må jag säga! Kanske blir det dessa och inte Isbaggarna som får försöka ta mig runt BAMM i år.
Fikade efter 2:30 vid Stenhyddan, fantastisk solig kväll med välkokt middag och nåt slags kaffe till. På väg ned från Västerfjället drog vi upp tempot, pressade utförslöpningen. Tyvärr var det omöjligt att få nån hum om hur mycket vi egentligen tagit i, eftersom höjdmätarens ackumulerad höjd-funktion uppenbarligen bröt ihop (ack. höjd på 3 timmar löpning=354 m känns inte värst troligt...). Nå ja, vi tog ett antal småtoppar och åsar i god fart, med packad säck. Och det var en sjukt fin dag. Ibland har man tur, inte bara med vädret utan med sällskapet.
Årets längsta kväll, årets kortaste natt, var ute och paddlade en timme. Stilla och vid midnatt ca dök fladdermössen upp. Ännu hördes näktergal sjunga.
Även om det inte räknas som semester så kan man iofs säga att min fem veckor långa semester började nu till midsommar... som firades i sommarstuga med alla tillbehör, dock med en dansk touch, varje dag startade nämligen med en gammeldansk, för att hedra våra danska släktingar på besök (eller hur det nu var)... men annars klassiskt midsommarfirande, vi dansade t om runt midsommarstången som vi själva knåpat ihop. Det enda som saknades var väl det obligatoriska regnet på midsommarafton, men vi hade strålande väder hela dagen.
Årliga midsommarspelen med grannarna är inte att förglömma, definitivt inte eftersom mitt lag vann!
En hel del fotande blev det också, håller på att gå igenom resultaten, kanske blir det någon bild här på utsidan.
Idag tillbaka till träningsvardagen... Sprang spontant i Brantbrinksskogarna, dv s följde stigar som kom i min väg.... det är kul eftersom man inte riktigt vet vart man hamnar, ganska lättsprunget mestadels, men några etapper var riktigt knixiga och andra stigar halvt igenväxta och knappt synbara... Lida Loop spåret var geggigt och uppkört...
Dessvärre så la glömde jag ladda klockan innan... så batteriet tog slut efter 8,58km och 45:49min... sprang minst en km till så strax över 9km blev det iaf. 5:20 tempo inkl pisspaus och ett stopp med vändning och ändrat vägval pg a två okopplade pitbulls som "lekte".
Jag kan utan tvekan ta till rejäla kraftuttryck om jag skall beskriva vad jag känner för ägare till okopplade hundar i och ikring löpspår, men avstår att lägga ut texten här. :-/
Jag håller på och förbereder mig för helgens halvmara. Förra veckan blev det bara 36 km och den här 18 + loppet. Det känns rätt bra. Pigga ben och bra driv i steget. <1.35 är målet. Idag blev det ltie paddling. Kul som f-n
Har knappt varit utanför dörren idag, utom för att käka lunch med Ulrika (och jag måste motvilligt erkänna att stans innecafé inte bara gör schyssta sallader, utan dessutom har god espresso!)
Anywho. Sprang intervaller på kvällen. Stört omöjligt att hitta någon yta där jag rättvist kunde köra 2-kilometersintervaller, så jag tog pulsklockan istället. Värmde 25 min (ca 5km), sen 3 x 8 min med en dryg minuts ståvila emellan. Snittpulsen på intervallerna låg 168-167-173 (vilket återigen bevisar min tes att min puls på passen stiger när jag varit ifrån tempolöpningen några dagar, för hade jag fått upp pulsen i 173 under t ex 10-dagarsintensiven, då hade det fanimej varit världsrekordtider på g...). Sen varvade jag ned med 13min slölöpning i 5 min-tempo, och några koordinationslopp. Ser fram emot att åka och fiska imorgon!