Dagens aktivitet?

sen 3 x 8 min med en dryg minuts ståvila emellan. Snittpulsen på intervallerna låg 168-167-173 (vilket återigen bevisar min tes att min puls på passen stiger när jag varit ifrån tempolöpningen några dagar
Vilka brutala intervaller, både vad gäller arbetslängden och kvoten vila/arbete. 1/8 vila är inte mycket. 1/1-1/2 är väl mer normalt?

Det är inte konstigt att pulsen är hög med det upplägget.

Som så mycket annat: ett fint namn på nånting enkelt. I detta fall ett 100-meterslopp i kontrollerad men hyfsat hög fart med fartökning mot slutet, där fokus ligger på ett bra steg. Litegrann för att vänja kroppen vid att den faktiskt kan springa snabba steg, och inte måste se ut som en hösäck.

Kolla programmen på
www.marathon.se / träning / Maraton etc

Aha. Jag brukar köra vad jag kallar "teknikträning" ibland när det går tungt eller jag av nån anledning inte vill köra slut på mig. Det känns vettigt att träna på steget. Då är det väl nästan koordinationslopp jag kör :)

Tack för länktipset. Jag borde nog läsa på om träning rent allmänt. Börjar bli så inne i det nu. Har alltid bara sett mig som en glad amatör.

Aha. Jag brukar köra vad jag kallar "teknikträning" ibland när det går tungt eller jag av nån anledning inte vill köra slut på mig. Det känns vettigt att träna på steget. Då är det väl nästan koordinationslopp jag kör :)

Tack för länktipset. Jag borde nog läsa på om träning rent allmänt. Börjar bli så inne i det nu. Har alltid bara sett mig som en glad amatör.
Ja, med tanke på hur många timmar man plågar sig ute i spåren så kanske lite teknik inte skulle skada. Det är som jag; tränar inför en långdistansorientering men tränar typ 3 timmar orienteringsteknik per år...

Teknikträning kan ju även innebära styrkeövningar med fokus på löpning (knälyft, hälspark, utfallssteg mm mm).

Själv ser jag mig också som glad amatör, men lite inspiration för löpningen skadar inte. Bra tips så man slipper harva på i samma spår är inte heller dumt, och ett strukturerat träningsprogram gör att jag slipper tänka så mycket själv (att jag sen inte fascist-följer programmet är en annan femma, lite konstnärlig frihet behöver man ju!)

Aha. Jag brukar köra vad jag kallar "teknikträning" ibland när det går tungt eller jag av nån anledning inte vill köra slut på mig. Det känns vettigt att träna på steget.
Jag kallar det för repetitionsträning :)

Skillnaden mot intervaller är att farten är högre och pauserna mellan arbetsmomenten är längre. Det är mindre stressande för kroppen. Vilan är ungefär dubbelt så lång som arbetsfasen. Fokus ligger som sagt på löpsteg/teknik och man kör dem för att få upp fart och löpekonomi, som gör att man kan utföra en större mängd löparbete med e given mängd syre.

Jag kallar det för repetitionsträning :)

Skillnaden mot intervaller är att farten är högre och pauserna mellan arbetsmomenten är längre. Det är mindre stressande för kroppen. Vilan är ungefär dubbelt så lång som arbetsfasen. Fokus ligger som sagt på löpsteg/teknik och man kör dem för att få upp fart och löpekonomi, som gör att man kan utföra en större mängd löparbete med e given mängd syre.

Hm okej. Det jag kör brukar vara rätt så lugnt, att öva på att springa avslappnat och energieffektivt. Inga pulstoppar eller nåt. Men det kanske är smart att ta det i lite högre fart än jag gör.

Jag märker att jag är lite stel/spänd i baksidan av låren, och det hindrar mig från att springa bekvämt när det går ganska fort. Detta är ju nåt jag måste jobba på. Och stretcha mer.

Men det kanske är smart att ta det i lite högre fart än jag gör.
Eller så tränar man på olika saker. Inte alls säkert att mina övningar kan ersätta dina eller att de är bättre på något sätt. Jag gör det bara enkelt för mig. Det Jack Daniels skriver antar jag är korrekt, även om jag vet att det finns andra metoder. Han skriver att man övar upp farten och löpekonomin på samma sätt, med samma övningar - repetitionsträning. Det räcker för mig. Behöver inte vara den bästa metoden men jag springer hellre än jag läser om löpning. Glad amatör, that's me :)

ett strukturerat träningsprogram gör att jag slipper tänka så mycket
Det är fan i mig mycket värt! Slipper man tänka så ökar sannolikheten för att man verkligen får på sig träningskläderna och kommer ut och springer :)

Repetitionslopp enligt JD är förresten oftast lite längre än 100 m. 2- 400 m är det vanligaste, om jag minns rätt (distanserna varierar beroende på vilken distans man tränar för).

Hmm, ändrade i fel inlägg.

Senast ändrad:
...Och stretcha mer.
Precis som en trend som har florerat bland styrkelyftare under några år, så har jag sett på flera löparforum/ i löpartidningar att stretching kanske inte är så värdefullt som man tidigare trott.

Därför har jag inte stretchat en minut den här säsongen. Har varken upplevt mer eller mindre träningsvärk än tidigare år, och jag känner mig inte stelare när jag springer (möjligen är hö knä lite stelt, men det är en gammal skada som verkar sitta "inuti" knät, och som jag inte tror på att stretcha bort).

Fan, kvällens fisketur uteblir pga Ulrikas övertidsjobb. Får väl kontra genom att själv jobba över.

Precis som en trend som har florerat bland styrkelyftare under några år, så har jag sett på flera löparforum/ i löpartidningar att stretching kanske inte är så värdefullt som man tidigare trott.

Därför har jag inte stretchat en minut den här säsongen. Har varken upplevt mer eller mindre träningsvärk än tidigare år, och jag känner mig inte stelare när jag springer (möjligen är hö knä lite stelt, men det är en gammal skada som verkar sitta "inuti" knät, och som jag inte tror på att stretcha bort).

Fan, kvällens fisketur uteblir pga Ulrikas övertidsjobb. Får väl kontra genom att själv jobba över.

Hm ja detta har jag också hört. Men är tesen att stretching inte gör nån nytta, eller att det t o m är negativt? Jag tycker det är väldigt skönt, så om det inte är skadligt gör jag det gärna, åtminstone ibland.

Men angående skador etc så märker jag på t ex min lite spända hälsena att styrketräning är väldigt effektivt. Stretchingens nytta må vara höljd i dunkel.

Hm ja detta har jag också hört. Men är tesen att stretching inte gör nån nytta, eller att det t o m är negativt? Jag tycker det är väldigt skönt, så om det inte är skadligt gör jag det gärna, åtminstone ibland.

Men angående skador etc så märker jag på t ex min lite spända hälsena att styrketräning är väldigt effektivt. Stretchingens nytta må vara höljd i dunkel.
Om jag fattat det rätt verkar "ståndpunkten" vara att stretching om man inte är uppvärmd innebär risk för skador och att stretching när man är uppvärmd inte gör någon nytta. Reservation för att jag fattat det fel.

Själv började jag stretcha för att komma till rätta med löparknäet. Knäet blev bra. Sen kan man diskutera vad som gjorde det bra, stretchingen eller något annat. Jag har fortsatt med det för att jag tycker att det känns skönt efteråt. Tycker mig notera att rörligheten förbättrats något.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg