Dagens aktivitet?

Som ett inlägg (eller snarare "supplementary data") i pulsdiskussionen så tänkte jag bifoga mina pulsresultat från förra sommarens intensivläger på 10 dagar. Jag tycker att detta ganska tydligt visar hur min puls påverkas av flera dagars kontinuerlig, hård träning:

Sista fem gångerna innan träningslägret låg jag på 154-155-154-157-156 BPM i puls. Så kommer lägret:
datum / tid / BPM / kommentar
11/7 49 162 Backigt i Ft Tryon
11/7 51 151 Lugnt kvällspass vid Hudson
12/7 150 147 Vätskebrist trots 2,5L vatten
13/7 48 148 Skrevskav
14/7 52 -- 16x70/20-intervaller
15/7 45 134 Lugn morgonlunk
16/7 48 143 Morgonlunk
16/7 54 149 Backpass 28 min i hög fart
17/7 53 145 Morgonlöpning, hyfsat tempo
17/7 66 135 Lugnt lopp m Matt.
19/7 51 155 Backigt i Ft Tryon
20/7 180 143 Sista riktigt långa passet i central Park

Jag tycker att detta ganska tydligt visar hur min puls påverkas av flera dagars kontinuerlig, hård träning
Förvirrande. Det svåra med pulsen är att dra vettiga slutsatser från data. 11/7 har du högre puls under ett lugnt pass än du har under ett snabbt backpass sex dagar senare. Backar driver verkligen upp pulsen. Så vad drar man för för träningen relevanta slutsatser av det?

Polars bok/häfte om pulsträning påstår att man skall träna inom vissa intervaller beroende på vad man vill uppnå. Det hade nog inte funkat så bra under din intensivvecka. Hur hårt hade du fått springa i backarna för att komma upp i "rätt" puls?

Skogslöpning vid Lida

Kvällspass vid Lida.

Startade med att springa utmed Getaren och sen upp mot skidbacken som jag tar via mtb stigen som går på skrå uppför... det blir lite lättare då, men definitivt "tillräckligt" jobbigt.;-)

Skogen ganska sönder körd av några tusen Lida Loop cyklister förra helgen, men ingen fara utan tvärtom så gavs det mer variation då det skapats lite nya stigar bredvid den vanliga. Men det växer snart igen...

Öppnade i ett 4:30 tempo... blev pissnödig precis innan backen började, pissade i 53 sekunder :) och sen uppför... på toppen av backen hade jag sänkt snittet till 5:40 tempo :-(.
Vid 3,6km så började jag känna mig seg och fick dessutom håll :-(... och sen blev jag törstig... ingen logik alls, som tur var så hade jag med mig en liten flaska vatten.

Rundan är lite lömsk... vissa delar går på ganska flack och lättsprungna stigar där man kan dra på lite, men sen följer långa knixiga partier med mycket stökig terräng, lerhål, stenigt och med mycket rötter. Dessutom ganska kuperat. På de flacka partierna vilar man ju inte utan luras att dra på och sen när det stökiga kommer så får man jobba hårdare för att få flow... och det orkar man inte... knepigt... jag är nog en ganska osmart löpare ;-) ... springer mycket på inspiration... och apropå pulsdiskussionerna som varit de senaste dagarna, så har jag t o m slutat med pulsmätare, tycker att pulsbandet stör för mycket...

Kom ikapp Malin (som sprungit 4,7:an) i vid sista utförslöpan på 4,7:an och tog sen ett extra varv runt friluftsgården för att komma upp till 8km. Malin fortsatte med att springa ner till skidbacken för att först gå uppför, och sen springa översta tredjedelen... grymt bra avslut av henne!

Distans: 7:99km
Tid: 43:07min
Tempo: 5:23min/km
Gps: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8425570

/Thomas

I förrgår var det vilodag, med bara en 10-kmvända lätt distans. Igår morgonjogg m hunden (har sovit för lite några dagar = helt groggy!) och sen 27min backträning på kvällen i Östersundsregnet (inalles drygt en timme löpning). "Dra inte på dig mjölksyra" stod det i instruktionen. Nähä, vad är då backen bra för? Så nog fan blev det syra. Lite ovant dock att träna backe som man "ska" göra det, dvs fart uppför och sen jogga ned (164-8 upp och 130-40 ned). För min del brukar det vara jogg/gång upp (pga ryggsäcken) och sen löpa nedför...

Idag skulle jag egentligen redan sprungit första passet, men efter 10 timmars sömn är jag fan inte människa än på ett tag. Istället drar vi ut til en bekants stuga med förväntat fiske!

Senast ändrad:
Eftersom turen runt Skatåsmilen+lilla Delsjön gick så lätt sist, så körde jag samma taktik på enbart milslingan idag, dvs gå ut relativt hårt och hålla tempot, istället för att köra på säkerhet. jag höll 4:40-tempo hela vägen och strax under 4:30 på slutet, så sluttiden blev 45:20, min snabbaste Skatåsmil nånsin tror jag :) Den är ju ett par hundra meter för lång, så den sanna km-tiden blir under 4:30.

Givna milstolpar är ju femman på 20 min, åttan på 36 min och milen på 45 min. De två sista har jag gjort nu, och femman borde jag kunna knäcka i sommar :)

Tråkigt nog så känns det väldigt långt till att göra milen på under 40 eller ens åttan under 30, så milstolparna är inte lika tydliga nu. Jag vill iofs springa milen + lilla delsjön på under en timme, det känns ganska realistiskt.

Tråkigt nog så känns det väldigt långt till att göra milen på under 40 eller ens åttan under 30, så milstolparna är inte lika tydliga nu.

Förstår lite hur du känner dig! Jag lyckades aldrig komma under 40min på Skatåsmilen hur jag än försökte! Bästa tid var 40:20 men den är ju oxå lite lång å mkt backig!
Därimot klarade jag femman på 18:26 å åttan på 29:57 så dom målen är klart enklare så det tror jag du grejar med tiden ;)

/Janne

Skogslöpning vid Lida

Förmiddagspass vid Lida idag... vädergudarna bjöd på 11 grader snålblåst och ösregn. Man kan ju tycka att det är onödig att ge sig ut i sånt skitväder.

Istället för att tycka att det skule blii jobbigt med det planerade passet, så valde jag att tycka att det skulle bli riktigt kul att springa just idag! Det blir lättare då.

Sprang samma runda som förra gången, alltså dryga 8 km... kom inte riktigt upp i samma tempo, men det var mest av försiktighet än av brist på ork. Rejäla vattenansamlingar i skogen och ganska halt... inga problem med klipphällar, däremot så är lersmörjegreppet optimalt med mina pytho :-/ och hala rötter håller man sig i från :).

Riktigt kul och uppfriskande... jag tycker att andningen blir mycket bättre när det regnar och att kroppen reglerar värme mycket bättre då. Dock lite problem med sikten eftersom buffen inte riktigt kan hålla undan vatten från ögonen fullt ut.

Distans: c:a 8km (Malin fick ha gps:en idag eftersom hon skulle mäta sin nya slinga)
Tid: 45:13min
Tempo: 5:39 min/km
Karta: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8425570
(från förra passet)

/Thomas

Det blev 16 km i återhämtningstempo igår. Jobbigaste passet på flera månader. Jag var tvungen att gå flera gånger. Kroppen är trött och sliten. Som lök på laxen fick jag rejäla skavsår på armarna, vid armhålan, från linnet.

Veckodistansen 67 km och 135 för månaden så här långt. Nu blir det lugnare i ett par veckor och sedan skippar jag löpningen nästan helt i 14 dagar. Det är dags för löpvila. Det blir vandring, cykling och styrketräning istället. Ska bli skönt att göra annat ett tag. ser verkligen fram mot det.

Avbrott...

Jag börjar mulna till nu. Har tappat tre dagar i sträck på mitt 10-dagars intensivläger och får nog se det som rätt lost nu. Lördagen var nästan väntad, regn hela dagen och kallväder och bo i tält och ingen dusch. Söndagen ännu värre väder och dessutom satt bilen fast i leran (återkommer om detta :) så vi kom hem sent. Hann ändå med ett stipulerat tempopass (lite inspirerad av era tempolopp gjorde jag 7km med 160BPM i snittpuls med en km-tid på 3.51, trots svår motvind längs Storsjöns strand, med 3km uppvärmning resp nedvarvning.)

Idag blev det jobb. Ryckte in och hjälpte en kompis att isolera en maskinhall, blev väl 10 timmar effektiv tid (åkte 08:00 och kom hem 22:30). Ingen löpning idag heller m a o. Kuken.

Idag måndag tog jag mtb till gymmet körde dom övningarna jag kan(har lite problem med ryggen) sen blev det MC (KTM 950 SM) till GKF där jag klippte gräset! Å tog faktiskt oxå då en lite runda med min långa vita snabba kajak(ca5km) å det verkar som ryggen faktiskt gillade det ;)
Så nu jävlar kör jag så det ryker!

/Janne

gjorde jag 7km med 160BPM i snittpuls med en km-tid på 3.51, trots svår motvind längs Storsjöns strand
I motvind... Du sprang sju km i det tempot i SVÅR MOTVIND!?

Så nu jävlar kör jag så det ryker!
Easy man, easy! Akta så du inte drar upp skadan igen. Kör lungt ett tag och öka belastningen pö om pö.

Själv sprang jag 6 km lugnt med lite fartlek. Lite bättre driv i steget idag. Det blir en mycket lugn vecka. 33 km fördelat på fyra pass.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg