Dagens aktivitet?

I motvind... Du sprang sju km i det tempot i SVÅR MOTVIND!?

Easy man, easy! Akta så du inte drar upp skadan igen. Kör lungt ett tag och öka belastningen pö om pö.
Hi hi, nä, motvinden varade bara i 2-3 km, sen kom jag upp i skogen. Men det är lite roligt det där, när man tänkt träna och en bit in i passet upptäcker att man tävlar istället...
Men det är roligt att se att ni kollar tider på 5/10km. När sommarens maratonvansinne är över så tänkte jag inte träna på längre distans än 10, ffa för att få tid över till annat (t ex ett Riktigt Jobb...)

Hi hi, nä, motvinden varade bara i 2-3 km, sen kom jag upp i skogen. Men det är lite roligt det där, när man tänkt träna och en bit in i passet upptäcker att man tävlar istället...
Men det är roligt att se att ni kollar tider på 5/10km. När sommarens maratonvansinne är över så tänkte jag inte träna på längre distans än 10, ffa för att få tid över till annat (t ex ett Riktigt Jobb...)

Detta känns som den största nackdelen med att träna för långa lopp (typ halvmara eller mer). Träningen tar en sån jäkla tid om man ska vara ute i två-tre timmar titt som tätt.

Kortare distanser är roligare. Det går att pusha sig själv på ett helt annat sätt i fem eller tio km än i 21. jag skall köra ett 800-1500 m-program från mitten av juli 24 veckor framåt. Måste få upp farten och klippet i steget. Uthålligheten är det minsta problemet.

Detta känns som den största nackdelen med att träna för långa lopp (typ halvmara eller mer). Träningen tar en sån jäkla tid om man ska vara ute i två-tre timmar titt som tätt.
Precis. när passet är över orkar är man dessutiom så tom att man inte orkar ta sig för något annat.

En seg dag i backen...

Jaha, genomförde ett jobbigt backpass idag. Motivationen var verkligen inte på topp, kände mig helt körd redan vid andra vändan upp. Den där domedagshelikoptern från Apocalypse Now hovrade snett upp till höger om mig, tills pulsen gått ned något och helikopterljudet försvann igen. Såg konstiga saker; vita fjärilar, en tant med två svarta hundar, och sånt. Blomdoften var bedövande. Backen var iaf nästan torr, bara ett lerigt parti.

Körde inalles 6 turer upp och ned för berget (två serier om tre turer), som ger 95 höjdmeter per vända (enkel väg). Min höjdmätare är mysko när den räknar ackumulerad höjd, den fick 6x95 till 990 (jag antar att den räknar ihop upp- och nedväg, och sen helt enkelt räknar rätt risigt...)

X-talonskorna var bra, viss tendens till att slå i tårna nedför (men det är en brant backe, inte en suck att försöka springa upp, ibland var det vääääldigt långsam gång som gällde!). Bra grepp iaf. Konsums billigaste energidryck var också skiten, den livade upp i halvtid. Skitmusiken på mp3-spelaren gjorde också sitt. System of a down, perfekt uppför.

De har börjat att fråga.

Mina arbetskamrater har börjat fråga om jag inte snart skall cykla hem från jobbet. Men det har varit regningt och kallt och mina turer har inte passat.

Men idag passade det, slutade 13.00, solen sken temperaturen var OK och den lilla vind som var tog i ryggen.

Tierp-Vassunda, 96 km 3 timmar 41 minuter och 32 sekunder. Bränsleåtgång två bananer och två cykelflaskor utspädd blåbärssoppa.

Låter roligt, vad tycker du om dem?

Själv har jag sprungit 2x lätt distans idag. Först med hund och ryggsäck i jävlig vind, sen med Ulrika runt Frösöberget (det senare var väldigt roligt, bra tempo ikväll!)

Jag är ju nybörjare avseende fristil/skate även på snö, men skaterullisar känns mer skidlikt än klassiska rullisar...

Det är kul, kul, kul :)! Jag tycker att fristil har mer driv än klassisk åkning och rullskidorna uppför sig väldigt skidlikt, alla traditionella växlar går att göra precis som på snö.

Så om du behärskar fristil på snö redan eller är som jag, nyfiken och vill lära mer, är det nog bara att börja köra :).

//J

Ja fyfan... Idag skulle tiodagarslgret (ja ja, avbrutet av en regnig helg i tält javisst) storstilat ha avslutats med ett långpass med fartökning. Men det bidde inget sånt, pga bristande motivation, värkande lår, hiphop och bequerel. Nä men seriöst, regnet hänger i luften och motivationen draggar bottnen av en dyig skogstjärn nära dig. Tog ut en vilodag idag, och förklarar samtidigt lägret avslutat, aningen tidigt som sist.

Så vad har jag lärt mig? Jo:
1. Det är tungt att köra hårt i tio dagar. Kanske så hårt att det inte passar mig. Med ett vanligt 8-17-jobb kanske det kan genomföras (vakna-springa-frukost-jobba-springa-sittatystochintepratamedsinpartner-sova), men fan inte med ett någorlunda fritt flumjobb som det jag har. Självdisciplin.nu alltså.
2. Tio dagar kanske är i längsta laget. Måhända är sju hårda dagar bättre än tio halvhårda dagar, eftersom varje dag utöver en vanlig vecka (man börjar hårdköra på en helg och sen kör man hela arbetsveckan) blir svår att få in i "livspusslet" (OCH: då är jag varken småbarnsmamma, karriärstok, civilekonom, festprisse eller ens särskilt kul att umgås med).
3. Jag kör för hårt. Bevisligen är mina pass redan rätt tunga. Kanske ska jag satsa på få och tunga pass snarare än en massa halvmesyrpass, sk "lätt distans". Min snittpuls ligger över rek. på nästan samtliga pass.

Så, det är bara att bryta ihop och komma igen, sparka huvudet i väggen liksom. Nån som vet var man kan köpa gel:s i bulkpack?

Imorgon väntar nåt slags terränglöpning med Ulrika och Ulrikas nya Icebugs. Kanske på Andersön. Jag längtar redan till hösten då jag genom mer allmän träning ska bli nåt mer än bara ett par jättelår med bulimisk hunger.

Regn och skurar

Igår förmiddags paddlade jag en dryg timma på Valloxen i midsommaraftonsregnet cirka kring 8 km, idag har jag cyklat 66 km på två och en halv timme.

Fikat i Marielund uteblev tyvärr, verkar inte som om det var nå'n museitrafik på smalspåret från Uppsala idag. Mest sol laber vin och två regnskurar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg