Dagens aktivitet?

Själv började jag stretcha för att komma till rätta med löparknäet. Knäet blev bra. Sen kan man diskutera vad som gjorde det bra, stretchingen eller något annat. Jag har fortsatt med det för att jag tycker att det känns skönt efteråt. Tycker mig notera att rörligheten förbättrats något.
Jo, just mot löparknä är väl stretching den enda och mest vedertagna metoden. Och att rörelseomfånget på sikt inskränks kan nog alla som sett släpp-kylskåpet-grabbarna gå runt på stan intyga. Eller de som dansat balett/idkat gymnastik.

Idag (vid 11-snåret) först en 53-minutersrunda där jag gick ut för hårt (h-vete så varmt det var runt berget!). Knäckte mig på uppvägen (höll 4:30-tempo upp till Frösö Zoo), och sen blev det stappligt.

På kvällen sprang jag ca 45 min med Ulrika på Andersön. Sen nakenbad och äta nektariner, ensamma på en stenig strand med sol och fjäll i fonden.

Jo, just mot löparknä är väl stretching den enda och mest vedertagna metoden. Och att rörelseomfånget på sikt inskränks kan nog alla som sett släpp-kylskåpet-grabbarna gå runt på stan intyga. Eller de som dansat balett/idkat gymnastik.

Idag (vid 11-snåret) först en 53-minutersrunda där jag gick ut för hårt (h-vete så varmt det var runt berget!). Knäckte mig på uppvägen (höll 4:30-tempo upp till Frösö Zoo), och sen blev det stappligt.

På kvällen sprang jag ca 45 min med Ulrika på Andersön. Sen nakenbad och äta nektariner, ensamma på en stenig strand med sol och fjäll i fonden.

Ja, att stretching har NÅN effekt kan väl ingen säga emot. Se på balett som sagt.

Igår cyklade jag 15 + 15 km, sprang 5 km på lunchen, och klättrade på kvällen. Åt middag först vid 23:00. Aktiv dag men inte alltför sliten. Kände mig stark.

Idag: en vinare i soliga slottsskogen och så två öl på delirium café. Tokigt härligt!

Imorgon: delsjön och öl. Löptur på kvällen? Får se. We're all done for..

Skogslöpning med asfaltstransport...

Har varit lite slö med träningen senaste veckan... trots semester. Det har varit en del annat som upptagit min tid...:-/

Igår så var det stora röjet hemma... hyrde släp och fyllde det med möbler som inte platsar i nya hemmet, och som ingen vill köpa på blocket :-( ... tungt men mycket befriande att bli av med det.

Idag var det en sväng på stan för gps shopping, och sen IKEA för möbelshopping....

Och så äntligen i kväll kom jag iväg på en löptur, trots kvällstid så var det rejält varmt och svettigt... sprang en vända i Flottsbroskogen som jag inte sprungit i på mycket länge... blev en variant av gamla mtb slingan och lite nya stigar som kom i min väg. Lite velande vid vägvalen drog ner tempot lite... men det kanske var lika bra :)

7,18km
38,25min
5:21 tempo
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=8530353

I morgon bitti är det planerat en racertur med Rickard och Johan, vi får se hur det går, sannolikt så går det undan, Rickard den jäkeln tog VR på 8:41, vilket är sjukt bra.

Thomas

RAcer på Södertörn

Som planerat så blev det en förmiddagstur med Rickard och Johan idag. Det märks att dom har tränat mycket mer... jag har liksom inget att sätta emot när dom gör sina ryck, uppför i långa branta backar så tappade jag varje gån. :-/

Men om man ser till förutsättningarna så är jag ändå nöjd det är ju faktiskt skillnad på mina dryga 20 träningsmil och tex Johans 300 på kolfiberhoj, han ska dominera...

Vi kom iaf iväg strax innan 9 dv s innan dagens tokhetta slog till... Självklart så skulle vi se vem som kom snabbast upp på Tullingeberg, jag vann inte.

Efter den urladdningen så blev tempot mer behagligt för mig och det rullade på ganska bra, hade först tänkt korta ner rundan till max 4 mil, men det var ganska behaglit att ligga och rulla på tre. Så jag hakade på hela rundan.

Distans: 53,9km
Tid: 1:58 varav nästan 10 minuters paus... :)
Snittempo: 29,8km/h

Karta: http://trail.motionbased.com/trail/activity/8533308

Thomas

Sprang min runda tidigt i morse härligt svalt å skönt i skogen då! Sen blev det ännu roligare fick till ca 12km paddling i ett behagligt tempo visserligen.... längtar efter den dan jag kan trycka på igen ;)

/Janne

Racer på Södertörn

Cyklade racer på Södertörn med ett gäng från Happymtb. Vände nere i Torö, söder om Nynäshamn, och sedan tillbaka till Stockholm. Fina böljande vägar och kalasväder. Totalt ca 16 mil och runt 5 timmar, snittempo knappt 33 km/h. Backarna, i kombination med värmen, såg till att suga musten ur benen!

/Krister

5 dagar på sörmlandsleden har gjort mig mör. Bröt innan målet på grund av problem med knä, fötter, hetta, brist på bra vatten, en jävla massa knot, mygg och...... jobbiga familjer/ungdomar som ockuperar varendaste vindskydd.

Man måste vara helt galen som ger sig ut på detta frivilligt.

Bästa löpturen på länge!! Trotsade värmen och for till Skatås vid 20-tiden. Började på åttan, fortsatte rakt fram vid Svarttjärn(?) och upp mot slalombacken, uppför slalombacken, helt otroligt vackert med allt högt gräs, och så solnedgången och utsikten över Göteborg och all skog från toppen! Guldheden, Kortedala, långt långt bort över Hisingen, söderut och österut med oändlig skog innan Borås :) Alla dalar och höjder gör att miljön liknar Sundsvallstrakten väldigt mycket. Blev gråtfärdig!

Fortsatte milen baklänges från bron och ned till Delsjön, tog där sjökanten moturs längs stora Delsjön och kom via Sjölyckan tillbaka till Skatås.

Jag kollade varken puls eller tid. Löpningen var enbart ren glädje! Det här kan jag springa på i flera månader.

Grodan: Ja herrejävlar, det värsta med att vara borta från civilisationen är när civilisationsj-eln ändå tränger sig på. Om en vecka åker jag till ett ställe där ingen bor och ingen kommer på besök, mycket beroende på myggtillgången. Mouahaha!

Millimeter: Kan bara gratulera, de där gångerna är magiska.

Själv har jag haft lite uppehåll, inte sprungit sen i torsdags. Simmade iofs två vändor i Storsjön i lördags, såpass att jag fick träningsvärk (detta dock sagt av en som justsåpass kan simma, jag var näst sist i klassen att lära mig...). Helgen ägnades mycket åt fylla och bakfylla, och en del av detta var Staffan "öringen"s fel. Det var hans sprit.

Idag försökte jag ta igen förlorad tid. Sprang 2:44 med snittpuls 158 (galet högt, som vanligt efter uppehåll). Vattenåtgång nästan 3,5 liter (hade med 2L för stark saft, så jag kompletterade med en PET-flaska light-cola halvvägs). Sprang från hemmet till Konsum i Brunflo och tillbaka, tror det är omkring 32-33 km. Var ganska körd efter 2:15, gick sista biten på gel och dextrosol och bra musik.

Försökte i övrigt lyssna på en föreläsningsserie om kognitionsvetenskap, och intala mig att den dammiga Brunflovägen i solgasset egentligen var Hudson-cykelbanan på Manhattan, som i fjol. Men det är den inte.

Just nu återhämtar jag mig med en pizza, med strips som sideorder. Vad sägs om det? Den lokala pizzerian har f ö höjt sina priser med en tia sen i våras. Jag antar att det är ett modern sätt att "satsa sig ur krisen".

Senast ändrad:
GPS premiär!

Idag har det varit lite finslipning av packning, inhandlade ett Evazote, gas, ullunderställ och en FriPro karta över Svealand... samt en massa mat och grötblandningsingredienser.

Sen så var det dags för inlärning av ny gps... som vanligt så är jag urusel på att läsa instruktionsböcker... jag leker mig fram istället... :)
Gick ut på testpromenad nu i kväll där jag testade att lägga in en rutt i MapSource och sedan följa rutten för att se hur bra stigarna i MS stämde överens med verkligheten... riktigt kul och det stämde förvånansvärt bra.

Dock lyckades jag inte få till det med att se spåret (när jag gick) i nya gps:en :-/ gjorde nåt fel med inställningarna, rutten syntes däremot... som tur var så hade jag GF305:an med som backup... och det gick bra att tanka in den datan i MS, så jag fick till slut som planerat en färglinje för planerad rutt och en för utfall... trevligt.

Efter att ha studerat FriPro kartan idag så öppnades en helt ny värld för mig när det gäller lokala stigar i sthlm, det finns mycket ogjort på stigfronten om man säger så... surt att man inte köpt en handhållen gps tidigare bara...

Totalt så blev det 6,64km, mot kalkylerade 6,8 och det verkar stämma eftersom vi genade på slutet.
1 timme och 33 minuter tog trippen...

Thomas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg