I helgen gjorde vi Helags. Det blev inte alls som vi tänkt oss. Redan fredag kväll blåste det hårt (20-25m/s vid fjällstationen), och redan i Kläppen var det svårt att öht ta sig fram på skidor (i skogen gick det hjälplig). Vi bjöd in oss själva (tre liter vin är en bra pant, för vem vill släpa mer vin än nödvändigt upp på fjället?) till fjällrävsforskaren Thomas, som fick berätta om rävforskning medan min vinpackning lättades. Jag tog en knapp timmes skating bara för sakens skull, roligt men lite drygt i vinden. Under kväll och natt ylade det bra i Länsstyrelsestugans fläkttrumma... Note to self: Lägg alltid sovsäckar mm i bilen även om ni ska på stugtur, det är ont om fjällrävsforskare även om Ulrika tycks ha tumme med de få som finns.
Nästa morgon, efter en skön natt och lite morgon-dra sig, snöfall och fortfarande rätt snål vind. Kasta om planen, stryka skateskidor och slimmad klädsel. På med en massa plagg och sedan hasa iväg över isen. En bit upp lugnade det något, och snöfallet spred ut sig till byar. Eftersom hela fjället var täckt av stenhård skare (t o m skatetrugorna, skidstavens svar på den brasilianska bikinin, hade klarat sig från att bryta igenom!) så gick vi kors och tvärs utan leder, fikade lite och drog några svängar i lössnön på läsidan där solen låg på. Med bra underlag är ett par Fischer E109
r med Rottefella BC och låga pjäxor en habil telis-kombination! Sent omsider tog vi oss upp, käkade sen lunch och hade sen en trevlig kväll med gänget från Radio Jämtland som kom upp senare under eftermiddagen. Lite kvällsskidåkning på en flack avblåst sluttning nära stugan blev det visst också.
Under natten tilltog vinden. På morgonen noterades omkring 15m/s i snitt, turligt nog i ryggen för oss. Vi blåste under hyfsat oordnade former ned till Kläppen, med ett litet stopp i solen längs vägen för choklad och kaffe. På platten där det var skare kunde man (bara jag som hade såna böjelser) göra utdragna telissvängar samtidigt som armarna nyttjades som segel för att hålla farten uppe.
Igår körde vi bil t/r till Umeå för att hämta en stk Lapphund, och ha varsitt möte. Miljövänligt och bra, men fan så mycket billigare än tåg för två pers. Och lite mer praktiskt med djuret. Dessutom kapade vi in lite nödvändigheter på Naturkompaniets outlet utanför Ö-vik. Jag har lite svårt att göra riktiga fynd på det stället, outlets i Sverige (30% rea pga överblivna storlekar) är inte riktigt som i USA (80% rea pga färgfel eller bara en ärm påsydd på jackan...) Ulrika hittade iaf en Precipjacka (nu börjar ju monsunperioden), och jag utökade mitt skidförråd med ett par Fischer E99
r, vallningsbara, för en tusenlapp. Sweet.
Dagens första egentliga aktivitet var min jakt på en fotfil. Jag kom på, när jag naken sånär som på tvållöddret, stod grensle över badkaret med en skateskida (Atomic Beta Race 190cm) och fiskade i en springa bakom karet efter en tappad fotfil, att om jag halkar och slår mig och ambulanspersonalen hittar mig, så kommer detta att bli föremål för många märkliga spekulationer.
Dagens andra aktivitet var att valla sju par skidor inför vinterstängningen. Och då är inte utförsskidorna vallade, och inte heller mina klassiska skidor...
Dagens tredje aktivitet var nåt slags löpning i kvällningen, 40min 156BPM (märkligt låg puls trots hyfsad fart stundtals), därefter vadträning mot benhinnorna. Eller för.