Onsdag och lördag
Fick för mig att testa lite gamla spår som jag inte sprungit eller cyklat på ett tag... anledningarna till att jag slutar att springa olika slingor beror oftast på dåliga erfarenheter, som t ex upprepade hund attacker eller dåligt underhållna/användna spår.
I onsdags så var det dags för Flottsbroskogarna som jag tidigare blivit pitbull attackerad flertalet gånger, men klarat mig från att bli biten. Dessutom så var skyltningarna urusla sist jag var där... Samtidigt så är det ju fina skogar och ffa en trevlig liten backe att springa upp för...
Startade vid parkeringen och följde det gröna och röda mtb spåret. Efter ett tag så vek jag av på det gröna eftersom det är lite längre... fina stigar som iofs bitvis är igenvuxna, tror inte att stigarna används så flitigt... inte så konstigt... eftersom skyltningarna är ganska dåliga... sprang fel flera gånger och fick sakta ner och gå för att inte missa någon skylt. När jag tillslut kom ner mot flottsbrostugan så fösrvann spåret helt. Sprang ner mot liften eftersom jag hade för mig att det skulle sitta en spårcentral för mtb där... och det fanns det, men alla information var borta. Sist jag sprang här så fanns det en blå slinga uppför skidbacken och vidare... och mycket riktig så dök det upp en skylt en bit upp i backen, så jag kutade på... när jag närmade mig toppen så tappade jag bort skyltarna igen, bestämde mig för att ta hela backen ändå medans jag ändå höll på och sprang sen tillbaka för att leta reda på nästa skylt.
Nästa del av den blåa slingan var mer använd och därmed lättare att följa, och riktigt kul att springa dessutom med många kluriga passager.
Kom tillslut ut vid backen... och där tog plötsligt alla blåa markeringar slut. Sprang ner för backen och sen tillbaka mot bilen. Inga lösa hundar denna gången.
Den sk spårcentralen vid Flottsbro suger mao ganska rejält.
5,73km på nästan 38 minuter, inkl en del förvirring...
http://trail.motionbased.com/trail/activity/6902117
I dag var det dags att återuppliva lite minnen från områdena kring sjön Gömmaren.
I dessa skogar har jag förut cyklat en hel del mtb... är väl en 7-8 år sen sist...
När vi cyklade där förr så följde vi aldrig någon led utan vi skapade egna...
Läste på
www.stigoteket.se om slingorna där och vi beslöt oss för att utforska dem närmare. Dock inte med mtb eller löpning för dagen utan med en långpromenad.
Vi startade vid Långängens spårcentral. Till min stora glädje så märker jag att skyltningen av alla slingorna 3,5,10 och 15 är exemplariska och att stigarna är mycket fina... det syns att de används flitigt av både vandrare, löpare och mtb cyklister.
3 timmar och 20 minuter och 15km blev det i strålande höstväder...
Glömde gps:en men hittade denna bild på slingan... rekommenderas!
http://www.stigoteket.se/stig_karta.php?stig_id=285
I morgon blir det en löptur i på samma slinga... såg fyra löpare under dagens tur och fick kraftig löpabstinens ;-)
Thomas