Dagens aktivitet?

Löptur

Första löpturen efter Lidingö... har varit lite seg i benen i två dagar nu så det var spännande att se hur benen skulle reagera.

Men det gick ju bra, lite känningar i benhinnorna, men inte någon större fara. Det gick inte speciellt fort och det blev inte så långt. Första passet på en vecka för Malin så hon var lite seg.

Det får bli en längre distans på fredag.

Total 3,59km på 23 minuter blankt, 6,24 tempo.

Thomas

Onsdag och lördag

Fick för mig att testa lite gamla spår som jag inte sprungit eller cyklat på ett tag... anledningarna till att jag slutar att springa olika slingor beror oftast på dåliga erfarenheter, som t ex upprepade hund attacker eller dåligt underhållna/användna spår.

I onsdags så var det dags för Flottsbroskogarna som jag tidigare blivit pitbull attackerad flertalet gånger, men klarat mig från att bli biten. Dessutom så var skyltningarna urusla sist jag var där... Samtidigt så är det ju fina skogar och ffa en trevlig liten backe att springa upp för...

Startade vid parkeringen och följde det gröna och röda mtb spåret. Efter ett tag så vek jag av på det gröna eftersom det är lite längre... fina stigar som iofs bitvis är igenvuxna, tror inte att stigarna används så flitigt... inte så konstigt... eftersom skyltningarna är ganska dåliga... sprang fel flera gånger och fick sakta ner och gå för att inte missa någon skylt. När jag tillslut kom ner mot flottsbrostugan så fösrvann spåret helt. Sprang ner mot liften eftersom jag hade för mig att det skulle sitta en spårcentral för mtb där... och det fanns det, men alla information var borta. Sist jag sprang här så fanns det en blå slinga uppför skidbacken och vidare... och mycket riktig så dök det upp en skylt en bit upp i backen, så jag kutade på... när jag närmade mig toppen så tappade jag bort skyltarna igen, bestämde mig för att ta hela backen ändå medans jag ändå höll på och sprang sen tillbaka för att leta reda på nästa skylt.

Nästa del av den blåa slingan var mer använd och därmed lättare att följa, och riktigt kul att springa dessutom med många kluriga passager.

Kom tillslut ut vid backen... och där tog plötsligt alla blåa markeringar slut. Sprang ner för backen och sen tillbaka mot bilen. Inga lösa hundar denna gången.

Den sk spårcentralen vid Flottsbro suger mao ganska rejält.

5,73km på nästan 38 minuter, inkl en del förvirring...

http://trail.motionbased.com/trail/activity/6902117

I dag var det dags att återuppliva lite minnen från områdena kring sjön Gömmaren.

I dessa skogar har jag förut cyklat en hel del mtb... är väl en 7-8 år sen sist...
När vi cyklade där förr så följde vi aldrig någon led utan vi skapade egna...

Läste på www.stigoteket.se om slingorna där och vi beslöt oss för att utforska dem närmare. Dock inte med mtb eller löpning för dagen utan med en långpromenad.
Vi startade vid Långängens spårcentral. Till min stora glädje så märker jag att skyltningen av alla slingorna 3,5,10 och 15 är exemplariska och att stigarna är mycket fina... det syns att de används flitigt av både vandrare, löpare och mtb cyklister.

3 timmar och 20 minuter och 15km blev det i strålande höstväder...

Glömde gps:en men hittade denna bild på slingan... rekommenderas!

http://www.stigoteket.se/stig_karta.php?stig_id=285

I morgon blir det en löptur i på samma slinga... såg fyra löpare under dagens tur och fick kraftig löpabstinens ;-)

Thomas

Gömmarskogens 15km trailslinga

Trots ösregn och kraftig vind så gav vi oss ut idag för att springa slingan vi gick igår.

Malin nöjde sig med att springa 10:an medans jag tog hela rundan. Blött och halt i det ihållande regnet. Riktigt kul.

15,55km på 1 timme och 31 minuter 5,52 tempo, inkl två löshundstopp, en pisspaus och ett mobilsamtal... så jag känner mig nöjd.

Och idag hade jag med mig gps:en...

http://trail.motionbased.com/trail/activity/6911569

Thomas

Lördag: Cyklade till Skatås med MTB för att testa 5.an, det gick hyfsat 21:18 , men gick inte på max!
Så millimeter jag är inte skraj än så länge :)

/Janne

Lördag: Ännu ett besök vid grillplatsen intill mobilmasterna strax utanför Ed. Det är min lilla helgtradition. Förra lördagen släpade jag upp en säck ved att elda med för att få mer mys. Det hade dock regnat så det var lite svårt att få eld, men mysigt var det. Solen sken.
Efter det åkte jag till Brukshundsklubben och GPS-ade in ett promenadspår. tyvärr regnade det hinkvis när vi var mitt ute i skogen.

Söndag: Morgonfika/frukost vid mobilmasterna igen :)
Jag brukar vara där mellan 0930-1300 lördag och söndag om någon vill hälsa på.
Nu på lördag är det marknad, men på söndag är jag där igen.

Sprang en ca 5km lång skogsslinga i mörkret med pannlampa (rätt häftigt) på ca 29 min. Fick tyvärr stanna ett par gånger pga magont (magmunnen) katarr kanske?? Vet inte riktigt om det är så himla käckt att springa vid sådan värk..... :(

//Jocke

Lördag: Cyklade till Skatås med MTB för att testa 5.an, det gick hyfsat 21:18 , men gick inte på max!
Så millimeter jag är inte skraj än så länge :)

/Janne

Hehe nä 21:18 är bra :)

Jag tog mig runt på 23:30 på söndagen, blev trött men inte slutkörd. Andra gången i rad på den tiden nu, och har ändå inte tränat så mycket. Köpte nya skor i fredags, så jag hoppas kunna gå lite hårdare fram nu.

Man sänker ju alltid tiderna rätt fort i början. Frågan är bara om jag nått platån ännu eller hur mycket jag har kvar. Synd att kylan kommer. Om det inte regnar så är väl gruset i permafrost och blir stenhårt. Men vi kör hela vintern. :)

1250 meter simning + ett sendrag under foten ...

Måste säga att simning är väldigt avkopplande men samtidigt väldigt bra träning...

Ja... varför simmar man aldrig? Har tänkt tanken massor med gånger... men kommer aldrig iväg till simhallen.

Blev lite sugen nu... skulle behöva lite skonsam träning för min lite slitna kropp :-(

Skatåsfemman

Sprang idag femman i Skatås på 21:56, personligt rekord faktiskt :)

Gick ut hårt för att testa hur snabbt jag orkade springa upp till högsta punkten. Väl där så var jag relativt pigg och orkade därför hålla rimlig fart hela vägen. Det tar ungefär 12 minuter upp till högsta punkten och 10 därifrån till målet.

Undrar om det är rimligt att kapa 1 minut på vardera halvan, för att få 11+9 = 20 minuter. På kort sikt kanske snarare 30 sek för att nå 21 minuter.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg