Tjurruset 2008
Dagen till ära var det dags för årets roligaste lopp
www.tjurruset.se som idag gick från Visättra IP, hemmaplan med andra ord.
Dessvärre så kände jag mig lite hängig i morse, och var nära att ställa in... tänkte att jag iaf tar mig dit och värmer upp och kollar vad pulsen säger.
Strålande höstväder och en skön promenad dit, bitvis i tävlingsspåret skulle det visa sig. Vi gick dit med förhoppningar om en lite tuffare/roligare bana än förra årets något tråkiga slinga vid Skavlöten. Dessa förhoppningar skulle infrias med råge
.
Först ut var Malin, eftersom tjejerna för första gången fick vara med. Hela 550 tjejer kom till start, bra startsiffra för ett premiär lopp.
En timme senare så var det dags för mig... uppvärmingen gick bra kände mig bättre och bättre och pulsen kändes stabil, så jag beslöt mig för att starta och se hur det kändes efter ett tag.Man kan ju alltid bryta, även om jag är ruskigt dålig på att just bryta en löptävling.
Hade först tänkt att starta i första startgruppen som innebär sub 50, men eftersom jag inte kände mig 100% så tog jag sub 60 gruppen, man vill ju inte vara en bromskloss...
Starten gick lugnt och sansat men efter ett tag så drogs fältet ut en del, första 2,8km gick i löpspår eller på gräs, sen vek vi av uppför en backe in på skogsstigarna. Jag kände mig stark och sprang om många. Än så länge inte så farligt blött, utan fina spår över klipphällar och gles tallskog.
Efter c:a 4,3km kom den första riktigt jobbiga passagen som gick genom en myr, och eftersom c:a 1000 personer sprungit där innan mig så var den minst sagt svår att forcera, att springa i lårdjup myrmark är jobbigt... och kallt.
Sen lite softare, även om det var fina stigningar, in mot vätskekontrollen vid start och mål området. Nu var det bara 3km kvar, och jag började känna mig ganska mör. Nu kom ett snöhinder och sicksack över djupa diken med vatten i. Sen lite lättare löpning över gräsheden ner mot Flemingsbergsviken... och där väntade ett rejält dopp... inte skulle vi springa över bron inte... vi skulle givetvis ta oss förbi jämte... bara att hoppa i det iskalla vattnet som, på mig, gick upp till ärmålorna. Killen framför mig fick simma.
Vidare utmed viken i högt gräs där det nu blivit en slingrande stig i... och bort mot spången som går över våtmarken... springa på?... nja en liten bit... sen bar det ner i träsket igen, dock inte lika djupt som tidigare.
Nu återstod bara c:a 1,5km till mål... jag var vid det här laget ännu mörare och pallade inte hela den sista backen som var brant på slutet. Sen så var det nerför hela vägen till mål.
Superkul tävling som i år, efter mycket protester förra året, var MYCKET tuffare än än vid Skavlöten. Så här skall ett riktigt tjurrus vara.
Sett till förutsättningarna så är jag väldigt nöjd. Tog mig i mål på tiden 54:38... ett tempo på 5:28min/km och en 549:e placering av de 2125 som fullföljde.
Malin kom i mål på 1:14:20 och var nöjd med det, rekord på distansen till och med!
Gps filen, som idag blev en lite rolig figur... en pissande gubbe (med lite fantasi):
http://trail.motionbased.com/trail/activity/6994355
Thomas