Dagens aktivitet?

Göteborg, here I come!!

Igår blev det en knapp timmes löpning med hunden. Nu har jag tagit beslutet att klara av Göteborgsvarvet till våren, det känns spännande då det blir mitt första lopp sedan ett två kilometer långt terränglopp i fjärde klass, den gången kom jag näst sist, det tänker jag inte bli denna gången.

Månskenspaddling

Månen är väldigt trind i afton, jag har inte kollat i almanackan men det måste nästan vara fullmånenatten inatt.

Jag har paddlat dryga timmen i månsken över Valloxen, fantastiskt vackert var det. Tagvis på väg österut så låg jag på kurs i månstrimman på vattnet och ljuset blänkande mot fördäcket.När jag rundade den östraste holmen så var dess ostsida så pass upplyst att man kunde mer än ana höstfärgerna i de löv som ännu hängde kvar i träden.

Med kurs västerut längs sjöns norra sida så såg man skuggan av reservpaddeln mot fördäck och skuggan av sig själv med för den delen. Starkt månsken är en fin förutsättning för att få en fin tur.

Igår/fredag: sista paddelturen för säsongen med motionskajaken.
Oj, vad skönt det var. Oj, vad bra det gick. Oj, vad fin hon är Lilla Danskan. :)

(Nu ligger hon i ladugården och jag fantiserar stillsamt om att gå med i NPK igen...)

motionspaddling i Göteborg

Som svar på litet frågetecken: npk står för Näsets Paddlarklubb http://www.npk.nu/.

(Där kan man bli medlem och "få tillgång till" mer stillsamma Delsjövattnet än vid Saltholmen, där det finns öppet skärgårdsvatten&vind i och en hel del båtsvall. På Delsjön går det bra att fortsätta köra motionskajak trots att vatten är kallare tänker jag.)

Senaste veckans

Fortfarande mycket jobb i kombination med lägenhetsförsäljning tar tid från Utsidan för min del...

Till slut så fick vi iaf lägenheten såld, det var en tuff match, som inte blev lättare av ett dåligt val av mäklare.... hon tog inte ens ut skylten på gatan när förra visningen var, fel på hemsidor och allmänt lam i sin kommunikation.

Till slut så visade jag lägenheten själv, eftersom hon var upptagen på annat håll... och tur var väl det, för på första försöket så sålde JAG den... suck... och det har man betalat 35000:- för... så jag är minst sagt jävligt sur... sista ordet är inte sagt. Borde ju gå att reklamera.

Nåja... om två veckor blir det flytt, det skall bli jäkligt skönt.

Veckan har inte varit så där jätteaktiv... förra helgen ett riktigt skitpass vid Lida, 7,1:an följt av 4,7:an... otroligt seg i benen och flåset var inte vad det brukade, fick to m gå på några ställen. 11,28km på 1:04.

http://trail.motionbased.com/trail/activity/6957544

I torsdagskväll var det dags för nästa pass... Källbrinks elljusspår föll valet på denna gång, dock med pannlampa eftersom det ofta är slocknade lampor lite här och var i spåren.

Först 2 varv med Malin i c:a 5:50 tempo och sen ett eget varv i 4:13 tempo. Totalt 5,59km på 31:39.

http://trail.motionbased.com/trail/activity/6984645

Idag var det dags för årets Tjurrus... men den aktivitetsrapporten förtjänar en egen post.

Thomas

Senast ändrad:
Tjurruset 2008

Dagen till ära var det dags för årets roligaste lopp www.tjurruset.se som idag gick från Visättra IP, hemmaplan med andra ord.

Dessvärre så kände jag mig lite hängig i morse, och var nära att ställa in... tänkte att jag iaf tar mig dit och värmer upp och kollar vad pulsen säger.

Strålande höstväder och en skön promenad dit, bitvis i tävlingsspåret skulle det visa sig. Vi gick dit med förhoppningar om en lite tuffare/roligare bana än förra årets något tråkiga slinga vid Skavlöten. Dessa förhoppningar skulle infrias med råge ;).

Först ut var Malin, eftersom tjejerna för första gången fick vara med. Hela 550 tjejer kom till start, bra startsiffra för ett premiär lopp.

En timme senare så var det dags för mig... uppvärmingen gick bra kände mig bättre och bättre och pulsen kändes stabil, så jag beslöt mig för att starta och se hur det kändes efter ett tag.Man kan ju alltid bryta, även om jag är ruskigt dålig på att just bryta en löptävling.

Hade först tänkt att starta i första startgruppen som innebär sub 50, men eftersom jag inte kände mig 100% så tog jag sub 60 gruppen, man vill ju inte vara en bromskloss...

Starten gick lugnt och sansat men efter ett tag så drogs fältet ut en del, första 2,8km gick i löpspår eller på gräs, sen vek vi av uppför en backe in på skogsstigarna. Jag kände mig stark och sprang om många. Än så länge inte så farligt blött, utan fina spår över klipphällar och gles tallskog.

Efter c:a 4,3km kom den första riktigt jobbiga passagen som gick genom en myr, och eftersom c:a 1000 personer sprungit där innan mig så var den minst sagt svår att forcera, att springa i lårdjup myrmark är jobbigt... och kallt.

Sen lite softare, även om det var fina stigningar, in mot vätskekontrollen vid start och mål området. Nu var det bara 3km kvar, och jag började känna mig ganska mör. Nu kom ett snöhinder och sicksack över djupa diken med vatten i. Sen lite lättare löpning över gräsheden ner mot Flemingsbergsviken... och där väntade ett rejält dopp... inte skulle vi springa över bron inte... vi skulle givetvis ta oss förbi jämte... bara att hoppa i det iskalla vattnet som, på mig, gick upp till ärmålorna. Killen framför mig fick simma.

Vidare utmed viken i högt gräs där det nu blivit en slingrande stig i... och bort mot spången som går över våtmarken... springa på?... nja en liten bit... sen bar det ner i träsket igen, dock inte lika djupt som tidigare.
Nu återstod bara c:a 1,5km till mål... jag var vid det här laget ännu mörare och pallade inte hela den sista backen som var brant på slutet. Sen så var det nerför hela vägen till mål.

Superkul tävling som i år, efter mycket protester förra året, var MYCKET tuffare än än vid Skavlöten. Så här skall ett riktigt tjurrus vara.

Sett till förutsättningarna så är jag väldigt nöjd. Tog mig i mål på tiden 54:38... ett tempo på 5:28min/km och en 549:e placering av de 2125 som fullföljde.

Malin kom i mål på 1:14:20 och var nöjd med det, rekord på distansen till och med!

Gps filen, som idag blev en lite rolig figur... en pissande gubbe (med lite fantasi):
http://trail.motionbased.com/trail/activity/6994355

Thomas

Bättre sent än aldrig ...

Sex byttor med pärer ur den Uppländska leran på förmiddan, dryga fyra mil cykel strax efter mitt idan.

Därefter matlagning till familjen.

Idag har jag varit lite duktig(tycker jag i alla fall) Började idag på lördagsmorgon med en löprunda på 7,5km(den härligt kuperade grön/vita slingan i Partille) tog sen MTB med kajaken på släp upp till Kåsjön å körde där milen(10km) på ett snitt av 10,4km/h! Så nu sitter jag å njuter med ett glas rött(13%) å lite mörk chocklad(72%) ... :)

/Janne

Löpning på skilda platser

Legat lite i ide efter sommarlöpningen. Ska försöka hitta en lämplig nivå nu, efter allt som hänt.

För snart två veckor sedan drog jag en vända på Bynäset i Östersund. Rådjuren var ute. I skymningsljuset gled jag på lätta fötter utför den långa backen ned mot flygplatsen, och tänkte på att "det här ska bli Hemma, snart", och på hur Oh Lauras ord från i somras fått den betydelse de skulle ha:

I was barely hoping for a kiss
I didn't think that it would come to this
But everything she touches turns to gold
So I just brace myself and grab a hold

I'm out of bounds
I'm off the ground
And I won't come down
Girl you turned my world around

Now I ain't going back to my hotel
I think I lost my key and maybe it's just as well
Cause I'm not gonna turn the offer down
I'm gonna ride with you, I'm gonna leave this old town.

Det är samma musik och samma steg. Visste jag vart jag var på väg?

Östersundsplaceringen avslutades med värdighet iom ett sjukilometerspass på 27 min, dvs sub-40-tempo. Att hålla ut till en mil hade gått bra, och från början sprang jag inte ens mot en tid. Men ovant var det, och sommarens bergslöparlår håller sakta men obönhörligt på att förfettas.

Igår var det dags igen. Samma skor, samma steg, samma musik i mina öron. Gammal bekant mark; Storumans asfalt. Sprang tungt i regnet genom samhället, förbi polisen, vidare där trottoaren blir cykelväg (den mot Stensele, ni vet), förbi det nedlagda huset med flagnad gul färg, under vägen mot Kaskeluokt (just det...), förbi Skelleftekrafts fula anläggning. Teddybears Sthlm pumpade i öronen, jag var inte riktigt på humör, en seg afton efter en seg dag hade lagt sordin på tillställningen. Låren tyngre än på länge, tunga av ovana, träningsvärk och stillasittande.

Såg ljusen i Stensele, passerade ICA och den där vändplanen där den nedlagda pizzerian står mittemot begravningsbyrån. Begravningsbyrån och Sjukstugan är de enda som går bra i byn, Arbetsförmedlingen har ersatt personalen med skyltdockor, och de enda jobben som finns att få är på Försäkringskassan, som måste nyrekrytera för att hinna handlägga alla långtidssjukskrivna under älgjakten (ursäkta raljerandet, man kan också säga att de måste nyanställa för att fort som attan flytta över alla som egentligen behöver sjukersättning till Sociala...)

Minns dofterna i skogen i Stensele. Minns en av distriktarna som sa "Spåret är femton kilometer, men lagt så att man precis hinner in på den avtalade halvtimmen om sökaren piper när man är och springer". Nu bara mörkt och asfalt och regn och bländande helljus och extraljus. Motvinden i tallarna.

Tänkte på alla gånger jag sprungit de här ödsliga inlandsvägarna. Tänkte på isbelagda cykelvägar i Gällivare, hårdfrusna skoterspår mellan Kiruna och Kurravaara, sågen i Hällnäs, isen på Vindelälven (där man hör vattnet porla om man stannar), backen till utkiken i Storuman, på norrsken och halonerad måne. Alla steg, alla tankar, all tystnad och doftande råkall nattluft, eller doftlös vintervind. All musik. Hur saker fått och förlorat sin mening och återfått den igen, och på hur det kan vara samma steg och samma tankar men ändå så olika, varje gång. Tänkte på hur jag tänkte sist jag var här, vad jag tänkte på. Vart var jag på väg då? Det är fyra år sen, men höstluften var lika klar då. Allt var så lika och ändå så olika.

Vände där gatubelysningen tar slut på E12:an. Ingen mening att ge sig in i mörkret, var nästan beredd att ge upp av dålig motivation, långsamt sinne och livsfunderingar. Drog på sommarens tyngsta electro. Sprang som en idiot tillbaka, som i ett vacuum när hastigheten är nästan lika med medvindens. Hemma på prick en timme. Regnet övergick i ösregn.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg