Lidingöloppet MK15
Då jag fokuserat en del på skogslöpning de närmsta månaderna och dessförinnan en tokfokusering på Vätternrundan så var inte förhoppningarna så stora om något superresultat i dagens lopp... ställde mest upp för att det är en mycket trevligt tävling.
Förutsättningarna idag var nästan optimala, kanske lite varmt, men vi slapp solen och regnet... mycket folk i spåret när man kom ifatt startgrupperna innan, så det blev mycket inbromsningar och löpning bredvid...
Förstår inte de som tävlar med ipodlurarna i bägge örona och samtidigt ligger i vänster fil och lunkar fram... lite knepigt att ta sig förbi då dom inte hör alls att man kommer ... lite fortare... nåja, trängslen ingår väl... nästa år skall jag seeda mig istället.
I starten var min tanke att få en bra position långt fram och startade således i ett, för mig ganska högt tempo som inte var aktuellt någon längre sträcka... låg nog bland de 15-20 första i min grupp efter 3km, hade länge ett 4 tempo, men sen så saktade jag ner lite för att inte ta ut mig för fort... stabiliserade mig runt 4:30.
Sen så kom backarna... som jag märkte var min svaga punkt idag... om någon sprang om mig så var det just i eller precis efter backpartierna. Kroknade till runt 11km och tog lite gel... för att få lite energi i de sista backarna.
Tog rygg på en kille som verkade ha bra flyt, han manade på mig och försökte få med mig, det värmde... hängde på i drygt 6km, men i sista backen så släppte jag.
Målet var att komma under 5min/km, och jag låg som sämst på 4:53 och svor över min svaghet i backarna. Tog mig dock samman
och spurtade in på tiden 01:11:54, som gav ett 4:48 tempo.
Tiden gav en placering som 209:a av 3379 deltagare i MK15 klassen.
Gps:en mätte banan något kortare, och något längre förra året, inte riktigt nöjd med felmarginalerna... -290m enl trainingcenter och hela -810m enl motionbased.
Här är gps filen:
http://trail.motionbased.com/trail/activity/6856487
Nästa år blir det backträning och ett sikte inställt på topp 100... som i år betydde sub 1:08.
Tjurruset nästa...
/Thomas