Dagens aktivitet?

Jo Staffan, nu är det folkvandringarnas tid. Jag tar med mig Pälsen och drar söderut. Trodde aldrig jag skulle bli varken sörlänning eller surjämte, men jag har hört att förutsättningarna för att få EU-bidrag till min loppcirkus är störst i Jämtland... Som god entreprenör tänkte jag mig även att landstinget kan vara intresserat av att köpa mina rehabtjänster, där loppcirkusen hyrs ut för att sätta fart på gamla, multisjuka och långtidsarbetslösa.

När isen river får du väl sätta mig in i vilka de lokala sjunknymferna är! Behöver du sparring inför Vasan så säg till, även om jag inte är någon skidfantom precis...

Höstdepression?? Inte i år.

I förra veckan tog jag mig i kragen, gick ner till löplabbet och köpte mig ett par terrängskor/trailskor?? Vad säger man egentligen?

Efter att ha provat bla Puma och Mizuno föll valet på ett par Salomon XA PRO 3D ULTRA GTX, 403 gram GoreTex-sko som passade min fot som handen i handsken, jag tittade även på Salomons XT Wings S-LAB men skillnaden på dem och vanliga asfaltsskor skulle inte vara nämnvärd och då faller hela ideen med en terrängsko tycker jag.
Efter två turer med de nya skorna kan jag konstatera att känslan är väldigt annorlunda, min träningsvärk bevisar också att löpstilen blir annorlunda. Jag känner mig mycket nöjd än så länge.

Nu är målbilden Göteborgsvarvet i maj på under två timmar, det känns overkligt eftersom målet för ett år sedan var att kunna ta sig runt 10km-slingan öht. Kroppen känns bra, syreupptagningen har ökat markant, rökningskapitlet är avslutat och livet är ovanligt roligt så här ibland höstlöven.

I förra veckan tog jag mig i kragen, gick ner till löplabbet och köpte mig ett par terrängskor/trailskor?? Vad säger man egentligen?

Efter att ha provat bla Puma och Mizuno föll valet på ett par Salomon XA PRO 3D ULTRA GTX.

Grattis till trailskorna!

För jag antar att det är i skogen du skall springa. Om du inte gjort det mycket förut så kommer du att märka att det är en riktigt bra träningsform, mångsidigt, kul och skonsamt.

Kikade nu i helgen på ett par trailskor från just Salomon och dom såg riktigt fina ut. Så du får återkomma med en review om ett tag.

Ja... vad kallar man det? Tycker att "trailskor" är de skor man använder i obanad terräng, opreparerade stigar eller bergslöpning...

Terrängskor är för preparerade elljusspår... som Lidingöloppet ungefär, funkar oftast bra på asfalt också.

Thomas

tisdags: yoga
onsdags: simning
idag/torsdag: squash

till helgen blir det nog att ta sig ut och smaka lera från cykelsadeln. den planerade paddlingen verkar blåsa inne. det känns dock rätt gött att den mörka tidens aktiviteter kommit igång så bra. då ser man ljuset! :)

Ja... vad kallar man det? Tycker att "trailskor" är de skor man använder i obanad terräng, opreparerade stigar eller bergslöpning...

Terrängskor är för preparerade elljusspår... som Lidingöloppet ungefär, funkar oftast bra på asfalt också.
Stigskor.

Nä, men jag har också motvilligt tvingats acceptera att "terräng" är välansade elljusspår. Det känns bakfram. Sprang igår både terräng och "terräng", men fick ge mig efter en dryg halvtimme och gå hem, pga bristande motivation. Vete hålen varför. Sprang omväxlande på elljus och på frusen stig, stuka-risken var omfattande. Började dock lyssna på Lagerkvists "Dvärgen", fenomenal bok helt enkelt.

Idag blir det gym, precis som i tisdags. J-la rehabgym dock, som inte har några fria vikter.

Gårdagens aktivitet: Hjälpte en egenföretagarkompis att isolera ett garagetak. Dvs han klättrade runt och isolerade, jag lyfte balar och matade maskinen med träull. Tror det kan räknas som lätt träning eftersom armarna värker lite idag! :)

Jag har gjort dagens naturvårdsinsats idag. Jag var i min skog i 9 timmar och där jag gick runt och mördade icke naturligt förekommande arter och i detta fall handlade det om granar. Min skog är i sydöstra Halland dvs utanför granens naturliga utbredning.

Jag kommer att åka tillbaka nästa vecka och fortsätta att mörda granar :)

/Stellan

Cykelorientering

Cyklade iväg från jobbet 13.10, skulle ta vägen ner till IKEA och köpa temuggar för fem kronor styck, Hittaut.nu-kartan låg i ryggsäcken och jag tänkte plocka ett par kontroller som ligger nästan utmed cykelvägen. Men min transportcykling utvecklade sej till en träningstur.

Det gick drygt 2.5 timmar innan jag var hemma igen. Området ovanför köptemplet är fullt av stigar och småvägar som inbjöd till att leta på flera kontroller! Det regnade lite, mycket hala löv, stigarna är väldigt blöta och leriga, mina cykelcrossdäck räcker inte riktigt till då, men kul hade jag ändå! Ända tills jag voltade vid passage över ett litet sketet surdrag i en svacka...samtidigt som framhjulet gick i vattnet for jag fram över styret, i nästa ögonblick landade jag på huvudet i backen och cykeln landade på min rygg...

Ont i knäet, med fläskläpp och rejält lerig linkade jag in på IKEA, smet in på toa för att kolla så jag inte var lerig och blodig i ansiktet...

Man fick bara köpa sex muggar var!!! Jag som hade tänkt det dubbla! Men det gör inget, jag fick en rolig fredagseftermiddag!

Hälsn. BM

Jag har gjort dagens naturvårdsinsats idag. Jag var i min skog i 9 timmar och där jag gick runt och mördade icke naturligt förekommande arter och i detta fall handlade det om granar. Min skog är i sydöstra Halland dvs utanför granens naturliga utbredning.

Jag kommer att åka tillbaka nästa vecka och fortsätta att mörda granar :)

/Stellan
Som inbiten norrlänning håller jag mig således borta från Halland. Ett land utan granar, hujedamig. Och vem vet vad ni gör med oss mänskliga utbölingar?

Som inbiten norrlänning håller jag mig således borta från Halland. Ett land utan granar, hujedamig. Och vem vet vad ni gör med oss mänskliga utbölingar?

Jag tror att du skulle uppskatta naturen och skogarna i Halland och Skåne även om det inte finns granar :) Jag har varit i Norrland och sett granskogarna där och gillar dem. De är vackra! I södra Sverige så är det tät planterad granskog och det är inte vackert. Har haft norrlänningar på besök och har inte haft någon som har sagt att de skånska granplanteringarna är vackra däremot är lövskogarna uppskattade :)

Har du vägarna förbi så är det bara att höra av dig så ska jag visa hur en vacker skog är utan granar :)

/Stellan

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg