Dagens aktivitet?

tisdags: rejäl utmedälvenpromenad (förkyld och paddlingen avstods...)

onsdags: helt ok promenad (fortfarande förkyld)

idag/torsdag: paddling runt Rivö och sedan i stort sett segerartade aktiviteter i verkstaden (som i halvlek verkade gå heltåtfanders). Sätet är sänkt! :) Svårare att dra ut vattenlinjelängden. ;) Hoppas att det inte känns för lågt nu!

imorgon/fredag: yoga, som kroppen bävar för, som psyket ser framemot. efter ett långt uppehåll.

25 min löpning i 85% pulsbelastning (drygt 5 km gissar jag - jag sprang för att simulera en halvhård skatåsfemma :)), sedan styrketräning hemma.

Planen för helgen är: lördag simning och söndag långcykling (för mig innebär det allt över 40 km). Det blir nog Göteborg runt med älvpassager. Jag längtar grymt mycket efter att så konkret kunna sammanfatta södra biskopsgården, centrum och örgryte :)

Att cykla är att omfatta.

Helags baksida

Vaknade till en ledig dag och hade sjuk tur med vädret! Den tjocka dimma som i kombination med halv storm parkerat sig över Helagsområdet de senaste dagarna var borta...och hade ersatts av strålande solsken, blå himmel, och den där speciella höstdoften som kommer från hedar och marker efter en klar frostnatt.

Till skillnad från en del av er andra här på forumet som har koll på både puls och antal sit-ups...så vet jag bara att jag var ute i drygt sju timmar, tog mig runt på södra sidan av Helagsmassivet och upp i passet mellan Helagstoppen och Predikstolen. Första delen av dagen hade jag sällskap av Latmasken, en del av mig själv verkar det som... :) Fick sällskap första timmen, inte bara av masken utan även av en kollega från fjällstationen. Vi satt i sluttningen och fikade och nördade in på fotosnack minst en timme innan jag fortsatte ensam mot Predikstolen. Följde renstigar som gick på skrå över fjället. Genom att alltid välja den som gick någon meter högre uppän den jag befann mig på för tillfället, kom jag riktigt högt upp när jag närmade mig passet. Fantastisk utsikt över platån mot Fältjägarstugan och Mittåkläppen!!! Silverglittrande sjöar och fjällhedar som skiftar i rostbrunt mot grå klippor...

Efter ännu en lång fikapaus (kaffe och Katrins goda bröd med salami och ost på...mums!), som inkl bokläsande ("En helt annan historia" av Håkan Nesser) och en oplanerad men skön sovstund tog säkert en timme, så pluggade jag in hörsnäckorna till min iPod och fick upp vandringsfarten en aning. Jag antar att mixen av musik är nog för att göra vem som helst galen...men för mig funkade den! :)

Ett tag befann jag mig på fjället och på en nattklubb i Buenos Aires samtidigt...inte dumt. Var nära att jag började dansa rumba nedför branten till "Sueños de Sirena" med Manu Chau (http://www.youtube.com/watch?v=lPvXH_tCL5M&feature=related) !

Lite långsammare gick det med "Better together" med Jack Johanson (http://www.youtube.com/watch?v=u57d4_b_YgI). Uppför funkade "Going down" med Springsteen (http://www.youtube.com/watch?v=ZarmRLa2p9Q - den enda låt jag gillar med honom :). Andra spår som dök upp var "If I used to love you" med Daniel Lemma...(http://www.youtube.com/watch?v=E9ElER116m8) ..."Dricka sprit och hålla käften" med DLK (http://www.youtube.com/watch?v=wws3hGWh4CM) ...Eddie Vedder "Hard Sun" (http://www.youtube.com/watch?v=UDorNilxPUY) och "Society" från filmen "Into the wild". Morrissey "I'm not sorry", Oh Laura "Black 'n' Blue", Morcheeba "Part of the process", Gorillaz "Last living souls", Carla Bruni "Le plus beau du quartier"...

En bra dag. Kom hem hungrig och vindbiten, och idag känns det lite i vaderna.

//u

Bilagor

• vilostund i solen.jpg
    vilostund i solen.jpg
    36.8 KB · Visningar: 252
Ute x2

Hmm, vissa har privilegiet att kunna vara ute på riktigt. Själv får man ta sina surrogat. Men det gäller ju hela livet, i brist på lycka får man skaffa sig kemisk lycka, se "Ute2" nedan...

Ute1) Började med att få hyfs på min nya cykel, varefter jag kvistade iväg till I20-skogen för lite orientering. Det var lättare sagt än gjort. Kartan var i 1:5000-format, vilket inte bara innebär att man reflexmässigt springer förbi hälften av kontrollerna, utan dessutom att kartan blir så detaljrik att normalt insignifikanta saker får ett eget tecken. Kontrollerna kunde sitta på en "punkthöjd" mitt i blockterräng, som var så full av block och berg att man inte kunnat rita in det ens på en 5000-karta, men pga detaljerna så har man ändå försökt! Gissa hur det ser ut? Har sällan sprungit så idiot-fel som då, och fick bryta i förtid och ta mig hem eftersom...

Ute2) det var spritfest hos Fanny. Vi söp som kaptener mellan åtta och halvfem. Och så gick vi förstås ut!

Måndag: Cyklar MTB till jobbet, ca 20 minuter. Får ryggskott då jag torkar mig efter duschen:( Inget jobba den dagen...

Tisdag: Forts ryggskott, pallrar mig till jobbet. Kiropraktorn inbokad ons fm.

Onsdag: Forts ryggskott. Besök hos kiropraktorn som lyckas knäcka till mig, jippi! Cyklar hem efter jobbet, känner mig så lätt och fin i kroppen så det blir mer MTB på kvällen med likasinnade, totalt 3:40.

Torsdag: Ryggen känns bra, tar pass v1d2 på "100 armhävningar på 6 veckor" - 12-12-10-10-26 reps, känns att jag bara håller på med konditionsträning annars:) Cyklar en liten skogssväng med äldsta dottern, hon är så glad för sin nya cykel!

Fredag: Springer en senväg till jobbet, ca 50 minuter, jag som avskyr att träna på mornarna! Åratal sedan jag sprungit så långt på asfalt, men benen verkar hålla.

Lördag: MTB med 4 andra svetton, 4 timmar. Blandat tekniskt och snabba gruvägar. Lyckas falla ett par gånger, stöter panna/haka, river mig på bröstet/armen, slår i knät så det är rejält svullet idag söndag. Resten av familjen hos svärföräldarna så på kvällen blir det lugn och ro, chips/choklad och DVD: Resident Evil Extinction och Tali Ihantala. En perfekt heldag mao:)

Söndag: Pass v1d3 i armhävning står på schemat i kväll, jag gruvar mig...

igår/lördag: yoga och mustaschfest :)
idag/söndag: en hyfsat lugn och utordentligt trivsam cykelrunda i Änggårdsbergen (mtb).
imorgon: yoga eller paddling (prova det nu en centimeter lägre sätet på Lilla Danskan)

Draghunden har kommit hem till sitt vinterviste

Vi sprang en härlig milrunda,på ett spår som salig husse var med och skapade inför
draghunds-SM 1974.
Kuperat,vacker öppen skog och lite lågfjällskänsla ibland.Inga andra som stör på denna slinga,en älg i ett buskage,men hunden valde att följa mej och inte kolla vad älgen gjorde,sen valde han att verkligen vara tätt intill mej ett tag (björn?).
Lingonplockning,gammelhunden är måttligt road,men det får duga som utflykt för henne.
Igår både blåbärs-och lingonplockning,och 3mil cykling,fredag efter jobbet paddeltur samt hundpromenad.

Skolkade hela dagen för att hinna forska, men klämde in ett rullskidpass på ca 45 minuter, gick väl sådär. Umeå kommun envisas ju med att riva upp cykelvägar och ersätta dem med nåt slags dåligt sått potatisland på obestämd framtid...

Nu är jag tekniskt sett i tjänst, men eftersom ingen ringer kan man ju roa sig med ett styrkepass, armar+mage-rygg. Sen slagga. Imorgon planeras orientering, om jag kan skolka från eftermiddagen...

Idag burit hem ungefär halva min kroppsvikt (ca 37kg) i mat från storköpet (det är fantastiskt så illa de verkar tycka om cyklister, fattas bara att de minerar den minutiöst korkat byggda cykelstigen för att få bort de sista icke-bilisterna (n=4 st)). Fick mig att tänka på "Du blir vad du äter".

Nu avverkas ett styrkepass, ikväll axlar och mage-rygg. Sparar orienteringen till imorgon.

måndag: yoga
igår/tisdags: inomhusklättring
idag/onsdag: paddling med Lilla Danskan, med nysänkt säte - 1 cm lägre. Skitstor skillnad i stabilitet! Succe! Fortfarande tillräckligt högt för att möjliggöra bålrotation.
imorgon/torsdag: yoga?

Grymt härlig löptur i Strömstad igår. Har aldrig varit där förr men hade en utskriven karta från Eniro, följde stranden och småvägar, cirka 45 min. Länge sen det var så härligt!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg