Dagens aktivitet?

Cykling igen...

Idag blev det 3 mil skogscykling utanför Makinsk i norra Kazakstan. Det blev även utan packning så det gick lite enklare än vad det brukar göra.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Bilagor

• DSC_0062.JPG
    DSC_0062.JPG
    181.3 KB · Visningar: 284
  • DSC_0082.JPG
    DSC_0082.JPG
    185.2 KB · Visningar: 282
Dagens andra...

... aktivitet blev som planerat racer med Rickard och Johan, hängde med på villkoret att vi skulle köra hyfsat lugnt... tjena... det blev ett rasande tempo där vi efter två tredjedelar snittade dryga 33km/h... dessutom inkl ett stopp vid en tågbom, helt galet för en cykelotränad typ som jag, just nu är det löpning som ligger i fokus. Benen kändes jäkligt stumma, speciellt i uppförsbackarna och på fartsträckorna.

Får väl skylla på dagens första aktivitet som inte direkt gynnade mig i kampen mot deras oförskämt pigga ben. Trots snabba dragingar så släppte jag dragjobbet under sista tredjedelen eftersom någon temposänkning inte var aktuellt ;) och lät de starkare dra, vilket de glatt gjorde. Jag erbjöd mig dra igen, i vår.

Totalt 64:01km på tiden 2:04 med 30,9km/h i snitt blev slutresultatet.

Gps fil: http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=6707664

Thomas

Efter en sorglig och sen kväll och en för kort natt, ägnades dagens första hälft åt orientering. Tjugo skärmar avverkades i ett understundom ganska hyggligt tempo. En del orienteringsmissar blev det, men jag skyller dem på lika delar sprallighet (det var för roligt att vara ute i skogen för att kunna orientera på blodigt allvar) och löpglädje (se ovan), utöver det faktum att jag suger på orientering, quite frankly. Armar och ben (3/4-tights=aj aj) vittnar i alla fall om framfarten i snår och ris. Såg en hel del Karl-Johan, men inget som längre var i det skick att det kunde räddas undan skogens renhållningsdjur.

Och så Dagens Tips.
Om ni nån gång saknar känslan av att vara en lönnfet, drygt trettiårig småbarnspappa med en fallenhet för dart och med en allmän känsla av livströtthet: Dra ut och orientera med en som tävlar i längd och skidorientering. Det får er garanterat tillbaka i de djupa gängorna. Fy fasen säger jag bara, men stimulerande var det.
Ett aber var dock att min förhatliga (eftersom den var så dålig och bara blev sämre men ändå inte hade den goda smaken att dö) mobiltelefon gled ur ryggsäcksfickan nånstans ute i skogen och blev kvar där. Ingen frid över dess minne, här ska shoppas en ny. Synd möjligen på alla trevliga SMS jag sparat, samt telefonboken som måste återskapas.

Efter att ha knallat hem med en rejäl godispåse i handen (=lunch), fortsatte aktiviteterna. Hemma fanns inalles fyra mobiltelefoner som borde vara i någon grad funktionsdugliga, samt tre SIM-kort. Samtliga kombinationer av ovanstående testades, och noll kombinationer fungerade. K*uken. Då bytte jag taktik, och kokade en försvarlig laddning risgrynsgröt (den blir alltid för lös, aldrig som min mormors), satte en deg och strök lite skjortor.

Slog personligt rekord med sub-45 minuter på fem skjortor (och då menar jag snygg strykning, inget fusk med överarmens undersida eller "det där syns inte under kavajen"). Rekordet sattes dessutom i den blandade klassen, dvs med en mix av button-down, windsor och vanlig krage, samt enkel- och fransk manschett. Ja, och både herringbone och poplin. Kan man få för många skjortor? Temamusiken var iaf Oh Laura, och när jag återvände från tvättstugan till doften av jäsande deg, var jag tvungen att plocka ut ett par låtar på guran. Bl a
http://www.youtube.com/watch?v=MkkAVAsRImQ
Jag säger bara:

I was barely hoping for a kiss
I didn't think that it would come to this
But everything she touches turns to gold
So I just brace myself and grab a hold

Now I ain't going back to my old town
I think I lost my key and maybe it's just as well
Cause I'm not gonna turn the offer down
I'm gonna ride with you, I'm gonna leave this old town

I'm out of bounds
I'm off the ground
And I won't come down
Girl you turned my world around.

Och medan jag började få häng på de tre ackorden och märkte hur osäker rösten blivit efter en sommars sångkarens, spred sig doften av nygräddat bröd i natten.

Vid det här laget är det dags att travestera Sarah Palin, republikanernas drag(?)plåster: Så, vad är skillnaden mellan "a hockey mom" och en blaserad postdoktoral student med en knapp termin kvar? Jo att den senare åtminstone bakar sitt eget j*la bröd, läppstift eller inte.

Kvällen avslutas i skrivande stund med ett styrkepass, blandat armar-ben och mage-rygg, till tonerna av diverse electro. Alltså inte Best Of Absolute Värdelös Aerobicsmusik 2003 med Eric Prydz, utan det här:
http://www.youtube.com/watch?v=2yHf-8gmJwA (kanske bland det bästa som gjorts?)

Så, jag tycker det var en aktiv dag. Nu är det väl dags för middag? Innan idag blir imorgon?

Dagens

Promenix blev styft 8km. Efter tvätt och strykning, samt Muffinsbak, äpplena måste brukas, blev det till en liten cykeltur 15 km bort och så hem lite längre....
En fin dag.
//J

Fixade bilder o frågor ( typ tipspromenad )till den snart kommande helgens övernattning med överlevnadstema.
Slagit in priser, 1:a pris blir visselpipa,ficklampa,kniv,fiskegrejor mini,´kompass o kikare.
Sedan blir det diverse priser i form av bra o ha grejor i skogen.
På slutet får alla en "eldpåse" med töre,fnöske,tändstickor, näver samt ett värmeljus.
Tänkte servera vassrotsstuvning med skavattram/tallbarrste till, bla .
Tar med drillbåge, tändstål för alla att prova med, de är stadsbor som inte är jättesupervana i skog o mark men har själva önskat det här upplägget en helg.
Sedan blir det stortträff med giganterna inom friluftsliv sedan 70- talet i skogen helgen därpå,
ska bli spännande att träffas nästan alla igen.

lördag: paddling till rävholmen.
söndag paddling från rävholmen :) och lite stilla cykling på eftermiddagen.
igår/måndag: lugn&skön med hyfsat lång promenad...
idag: förhoppningsvis en pyttepaddling i motionskajaken efter försök till sätessänkning.

Förkylningstider

Lördag och söndag vigdes åt övning med Insatsplutonen, inget rejält fysiskt betungande men ändå lite uteliv.

I går morse vaknade jag rejält förkyld men gick ändå till jobbet på kvällen, skulle jag inte gjort, slutade med sjukskrivning 03.30 då min feber gjorde mig totalt snurrig.

Idag är man hemma ifrån jobbet och får roa sig med lite forumssurfande.

Jag har sprungit!

vårt rätt tunga milspår och tyckte det gick nästan bra,då blir jag glad,härligt höstväder dessutom.
Gått hundrundan runt sjön,spegelblankt och kallt.
Igår fick hunden vara med när jag plockade blåbär,inte så kul,jag sölar så..
Och sen rensa eländet,såg ut som händerna drabbats av kallbrand.
Långhelgen,fredag-söndag cykling och fjällpromenad light,samt en paddeltur på ett par timmar på söndag eftermiddag då vädret baraa måste nyttjas maximalt.

Igår blev det löpning till och från flygplatsen, där jag lämnat min cykel. Men, eftersom den naturligtvis blivit stulen så fick jag alltså springa hem också. Nån som har en billig Mtb över?

Eftersom våra kära lärare missat(?) att berätta för oss att det var studentsportardag idag (eller möjligen för att de anser att vi är så j*la speciella att vi klarar oss utan sån "lyx", det är ju ingen ovanlig inställning) så hämnades jag rent privat genom att skolka. Igen.

Så, idag hann jag 2.5 timmar orientering vilket gick bättre än sist, fokuserade mer på själva orienterandet än på löpningen nu. Hann dessutom bli stungen av en geting, och eftersom det (såvitt jag vet) bara är andra gången i mitt liv, så hade jag i åtanke att skogen kanske är fel ställe att utvärdera om man är överkänslig eller inte. Svaret blev i alla fall inte. Så nu vet jag det. Man lär så länge man lever, bokstavligt talat...

Efter ett flottigt skrov från vagnen Skabb-kebab, avslutar jag nu med ett 45-minuters styrkepass, ffa axlar. En hyfsat aktiv dag, alltså.

Senast ändrad:
Igår kväll - på köksgolvet med marsvinen - klämde jag in lite rygg/mage/skuldror, "kontorsmusklerna" alltså. Inte tokhårt utan mest för avslappning. Blandning mellan yoga och styrketräning. Kändes otroligt bra efteråt, jag sov väldigt gott och vaknade mjuk i hela kroppen.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg