Traillöpning
Som planerat så var det Lidas nya 7,1 trailslinga som gällde ikväll...
Startade vid parkeringen och följde de röda skyltarna upp mot spårcentralen och vidare upp på skidbacken, ner på skrå som och sen utmed en grusväg en bit, sen vek slingan in på Sörmlandsleden... vidare utmed småstigar mot Botkyrka golfklubb och utmed banan.
Hittills ganska trevlig slinga men betydligt mindre tekniskt än 4,7 som nästan uteslutande är skogslöpning. Det märktes också att slingan är ny eftersom det är betydligt mjukare och blötare, det gillar jag. Från golfklubben går det på smala "singletrack" stigar som böljar fram... men när man kommer ut på ett eljusspår och springer en bit utmed det, så är det slut på det mjuka underlaget, när man lämnar elljusspåret så övergår det mer till klipphällar, hårt och stökigt underlag med mycket sten och rötter.
Och då sker olyckan... skall hoppa över ett känt surhål, men missbedömer fastheten i marken vid fotisättningen och sjunker ner lite mer än beräknat... tappar balansen och parerar med vänsterhanden i marken... jag faller inte... men lyckas sätta handen i en mycket vass sten som skär ett sår rakt in i handen, drygt 1,5cm brett och riktigt djupt... och blodet forsar ut i handen. Det lite komiska i det hela är att jag vurpat på exakt samma ställe med mtb:n... och dessutom har bild på när jag gjorde det!
Bilden på olycksplatsen som finns i mitt fotoalbum på Utsidan:
Handen kändes ändå ganska ok så jag fortsatte att springa... och efter en stund så slutade det värsta blodflödet.
Strax efter vurpan så ansluter 7,1 slingan med 4,7.
Nöjd med tiden som ändå innehöll några avbrott pg a lite förvirring vid några vägval, som var otydligt skyltade... samt vurpan som drog ner tempot lite några hundra meter...
Vid bilen konstaterade jag att det inte skulle gå att köra hem utan att slabba ner med blod... men jag hittade lite toapapper och en rulle silvertejp i bilen, det fick duga som förband...
Data: 7,1km (den utlovade sträckan stämde exakt med gps:en)
Tid: 37:44 min
Tempo: 5:18 min/km
Höjd upp/ner: 573m
Gpsfil:
http://trail.motionbased.com/trail/activity/6511334
Thomas