En mil trailrun
Har hunnit med mycket idag... möte hela förmiddagen, sen spikades köpet av ny lägenhet, mäklaren lät nästan
för glad hm... hur skall man tolka det.
... sen reklamationsdax för mina kära Icebug MR2 som varit superba i ganska exakt ett år och sen havererat... klar reklamation, trots tuff användning, men det är det som dom är till för... säljaren försökte hävda 1 års reklamationsrätt... i det läget är jag fel person, för säljaren... förklarade det rätta, numera
3 års reklamationsrätt eftersom jag påstår att felet fanns från början, i detta fall underdimensionerade fästen för skosnörena, med resultatet att två fästen gått sönder vid normal användning.
Killen frågade en kollega som utan att tveka en sekund sa att jag skulle få ett par nya... eftersom MR2 tydligen tagits ur produktion så fick jag den nyare modellen Pytho istället. Vilket lotteri.
Det slank även med ett par odubbade trailskor som skall ersätta mina uttjänta Adidas Watsman XCR, helt otippat föll valet på ett par Saucony Progrid Guide Trail. Perfekta för Lidingöloppet och torr trail.
Sen en sväng förbi jobbet... där jag för övrigt håller på att avveckla mig själv, nya utmaningar väntar... blir mao en ganska körig höst... byta jobb, få lägenheten såld och flytta in i nya.
Så är det någon som vill köpa lägenhet så har jag en till salu...
Sen åkte jag till Lida för en premiärtur i de nya skorna, det regnade ganska friskt när jag kom fram, men det är ju bara skönt. Tänkte ut en slinga innan som jag grovt räknade på skulle bli en mil. Start vid parkeringen, ner till sjön och bort mot vattenskidklubben och sen upp till skidbackstoppen via skogen... följde sen den vanliga 4,7 slingan.
Eftersom jag ville testa skorna lite så fortsatte jag sen i elljusspåret en bit, men vek av efter ett tag så jag kom tillbaka på 4,7:an... sen var planen att avsluta med att springa uppför skidbacken och tillbaka till bilen... blev nästan 10 km så jag sprang lite på parkeringen tills jag kom upp i distansen.
Det blev 10,04km på tiden 58:42, 5:50 tempo.
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=6567911
Icebug Pytho kändes kanska annorlunda jmfr med MR2 men ändå helt ok, något rundare framtill som gav ett skönare löpsteg på grusväg och löpspår. Jag upplevde dem som lite klumpigare, men ändå lätta att löpa i, och faktiskt snäppet stabilare.
Tar inte in lika mycket vatten som MR2:an men dränerar ändå bra när det väl gör det. De är något högre och styvare på sidan under fotknölen vilket kändes lite obehagligt vid några tillfällen. Snörningen som failerade på MR2:an verkar bättre samtidigt som dom satt bättre över ovansidan på foten.
Summa sumarum är att det nog är ett par lite mer mångsidiga skor än MR2:an. Ett bra byte är första intrycket, sen får vi se om ett år.
Thomas