Dagens aktivitet?

Varför vänta?

Blev ett härligt pass på mtb 24,8 km i skogsterräng och gamla skogsvägar som blev nya för mig ,solen tittar fram äntligen efter någar dagar med mkt moln och regn ,
Funderade där i skogen om man skulle ge sig på nåt långlopp någon gång får nog bli nästa sommar ...

MVH

Om du går i långloppstankar... så kan jag rekomendera Finnmarksturen som är ett trevligt lopp. Start i Ludvika den 9 augusti... 112km.... varför vänta till nästa sommar?

Efter skitdagen igår inleddes denna dag med lite flygresor. Därefter ett intensivt pass i backiga Ft Tryon Park, norra Manhattan. Gick ut till Kent, "400 slag" har ett tilltalande bombastiskt-symfoniskt tema, efter det fenomenala basriffet i början förstås!
...och du stod givakt med din rygg rak och tog
fyrahundra slag.
Den skivan är bra att springa till, men det kan inte bara ha varit vätskebrist som fick mig att grubbla över en del olösta textrader. Ta t ex
...och du stod där med din kniv
bredvid din tyska bil.
-Vafalls? Vafan menar karln egentligen? Jag ser scenen framför mig, och det ser inte bra ut, eller åtminstone ser det väldigt märkligt ut.

Ft Tryon var vacker i solljus, kom att tänka på att jag hittills bara sprungit där i skymning eller kolmörker. Borde ha tagit kameran, som vanligt. Men hur ska man fånga på bild den sävliga Hudson, eller doften av träden jag inte vet namnen på, eller hur stegen klapprar ödsligt mot asfalten innan vändningen vid alkisbänkarna?

Attans så solen sved, och attans så dumt det är att vätskeladda med två koppar kaffe och en bagel med färskost. Don't ever do it, säger jag bara. Tungan klistrade mot gommen redan efter en knapp halvtimme, och sen gick pulsen bara upp, upp. Tog mig hem ändå utan större yrsel, sen ett par fettdrypande pizzaslices på den lokala syltan. Jisses vilket ställe jag bor på. Glad ändå över att kackerlackorna tycks vara lite färre än när jag åkte, och att sprickorna i duschkaklet åtminstone är överspacklade. 49 min/162 i puls blev facit.

Efter dagens jobb togs ännu en sväng. I mörker nu, dumt att vänta så länge, men hade begått misstaget att gå på stekhus och äta en halv vändstekt gris med nåt slags potatis till. Medium Rare var ju en jävla lögn, och grisen hade nog varit med några år för länge, men det var gott ändå och, ja, fyllande. Så när maten sjunkit tog jag ett lunkpass längs floden. Sprang mest till säkra kort som Timo Räisänen och Regina Spektor. Hon är väldigt, väldigt bra.

Misstag nr 1: Ta inte överfarten till Riverside Park som saknar gatlyktor, luktar urin och är bemängd med glaskross, inte efter tio i alla fall.
Misstag nr 2: När människor runtomkring dig börjar springa och skrika och tre(!) polisbilar bromsar in: spring inte själv. Bängen fick verkligen jobba inatt, liksom brandkåren (3 bilar i karavan där också).
Misstag 3: När du ska tillbaka till Harlem från Riverside Park, ta då för f-n inte IGEN en överfart utan lyktor (OK, kan bero på att de med lyktor stänger efter nio). Sprang rakt på en kille hög som ett hus, överrumplade nån tjej som satt och försökte tända en jonne och sen passerade jag en ensam bil full med folk som parkerat så ödsligt det gick (samt ett par andra bilar där folk satt och rökte. Hmm, varför söker man upp en dead end i mörkret mitt i ingenstans en fredag kväll för att sitta i bilen med släckta lyktor och röka en cigarett?). Felet var att enda vägen ut var en 300m lång och 15-20 höjdmeters slakmota, dvs inte direkt en bra flyktväg om man tvingas försöka sprinta ifrån nån dåre. Harlem hem kändes i jämförelse riktigt tryggt, och från 168:e kändes det som hemma. Någon hade pangat en vattenpost så jag fick lite vatten på min torra skalle. Varmt och vätskefattigt även ikväll. Summa 51min/151 BPM samt tre 100m stegringslopp.

Abalone Dots "From a safe distance" avslutade de sista minuternas gång på stela ben genom mörkret. Ack, den sångerskan vet vad hon gör. En kraftig men spröd röst, ibland klar och ibland hes, alltid eterisk eller snarare genomskinlig, som likt rök slingrar sig kring fiolens bärande ton, och där mandolinen bryter igenom, som ljuset genom röken. The Trip är solklart en av de vackraste sånger jag hört, och det inte bara för att Abalone var förband till Winnerbäck den där magiska vinterkvällen i Haparanda sporthall. I brist på The Trip länkar jag nedan till Slavonian Land på youtube, men texten är från min favoritsång:
Please tell me of a sad sad song
you don't want to hear
You'd rather hear your favourite tune
in your ear.

http://www.youtube.com/watch?v=hoeWP-tXiw8&feature=related

P*ngskav in the City

Vad är detta? Ingen som skriver i Dagens Aktivitet längre? Har ni alla så fullt upp med att torka mat, klippa kartor och lusläsa Excel-ark inför årets fjälltur? Är det ingen som MTB:ar, vandrar, hoppar rep med barnen, klättrar, paddlar, orienterar eller bara dricker sangria? Eller gör alla det på en gång, så ingen har tid att skriva här? De enda gångera Sverige stannar är väl på julafton, midsommarafton, till Schlagerfestivalen (och den är väl gudskelov inte igång nu, eller har Riks-kräket Bert instiftat TV-sända 64:edelsfinaler?) och när Sverige möter Sovjet i hockey, och det har ju inte skett på år och dag (inte så mycket för att Sovjet inte längre finns som för att Sverige oftast suger). Är det krig? Skall jag då aldrig få återse Fäderneslandet? Jag längtar marken, jag längtar stenarna där barn jag lekt!

OK, nog om detta. Är tillbaka från dagens långpass. Det var en plågsam historia, inte bara för att jag vaknade lite för sent för att springa tidigt på dagen, utan även för att benen var rätt möra av gårdagens två pass. Lastade 2L Cola+vatten (50/50) med lite salt, samt några dollares och mp3-spelaren. Tänkte springa Hudson River Drive så långt jag hann söderut, och sen hem via Central Park. Benen var blytunga. Dessutom hade mp3-spelare sjabblat ihop ordningen på Torgny Lindgrens Pölsan, så jag fick DJ:a mig igenom spellistorna. Och så pungskavet. Det sju sinom sju gånger förbannade pungskavet.

Egentligen sitter skavet i ljumskarna och det som på fackspråk kallas perineum, eller mellangården (fan, det låter ju som nåt Astrid Lindgren hittat på, var det i Mellangården som Lasse och Bosse och nån annan bodde, i Bullerbyn?).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellangård
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bullerbyn
Men vad gör man? Rakar hela härligheten och tejpar? En halv burk vaselin innan varje löptur? Ni hör att lösningarna andas desperation, och hur det än blir så blir det inte vackert...

Anywho. Efter 1:45 var drickat slut. Vid halvett-tiden är NYC stekhett i solen, och jag kände yrseln smyga sig på. Drack vid varje fontän jag hittade, t o m klorvattnet var gott. Inte ens Torgny kunde ta mig ur misären. Till slut var jag tvungen att stanna och fylla en halvliter i camelbaken. Ett par killar frågade intresserat var jag köpt den etc etc, och vi hade ett kort samtal om långdistans. Sen kom jag bara tolv minuter till. Varför? Jo, för att vattnet rann nedför mitt ben och in i min löpsko, och höger strumpa hade blivit hyfsat blöt i tåpartiet. Och vad hände då? Jo efter prick tolv minuter hade min redan fula tå förvandlats till en enda stor blåsa, och jag var tvungen att helt stanna, vrida ur strumpan och punka blåsan innan jag kunde fortsätta. Vilket påminner om en tråd i ämnet - Blöta fötter, farligt eller skönt? Jag skulle inte kalla det inträffade "skönt" i alla fall. Smärtan av tå+skav mellan benen blev för mycket. Efter tio minuters vila kunde jag köra den sista halvtimmen i lite högre tempo än tänkt, bra att känna att de stela benen svarade. Den sista kilometern passerar inte mindre än tre sjukhus. Ganska roligt att se folk gå runt i sina scrubs, samtidigt som just en låt från TV-serien med samma namn råkar gå igång på mp3:n. Själv var jag dock så urvätskad att jag inte kunde gå rakt längre, utan att anstränga mig. Hålögd och jävlig, ont i skrevet. Pulsen stadigt kring 108 vid gång på plan mark, omotiverat hög andningsfrekvens. Dåligt m a o. Redan efter första halvlitern vände det. Jag tackade högre makter för de otaliga gatustånden som garanterat har sin roll i landets fetmaepidemi.

Summa: T = 2:30, snittpuls 147 BPM. 29gr i skuggan och stekande sol, lätt bris, 20% luftfuktighet, 3L vätska och ändå rejäl deficit, 2 CDs av Torgny Lindgrens bok Pölsan. Löpsträcka ungefär från 176:e gatan till 22:a och sen tillbaka, mestadels genom Riverside Park och den där löpsträckan som går precis längs Hudson.

Vad är detta? Ingen som skriver i Dagens Aktivitet längre? Har ni alla så fullt upp med att torka mat, klippa kartor och lusläsa Excel-ark inför årets fjälltur? Är det ingen som MTB:ar, vandrar, hoppar rep med barnen, klättrar, paddlar, orienterar eller bara dricker sangria? Eller gör alla det på en gång, så ingen har tid att skriva här? De enda gångera Sverige stannar är väl på julafton, midsommarafton, till Schlagerfestivalen (och den är väl gudskelov inte igång nu, eller har Riks-kräket Bert instiftat TV-sända 64:edelsfinaler?) och när Sverige möter Sovjet i hockey, och det har ju inte skett på år och dag (inte så mycket för att Sovjet inte längre finns som för att Sverige oftast suger). Är det krig? Skall jag då aldrig få återse Fäderneslandet? Jag längtar marken, jag längtar stenarna där barn jag lekt!

Ja vad är detta! Det går 14 timmar mellan dina inlägg och du påpekar att folk inte rör på sig :) Men man måste ju uppskatta passionen, raljerandet och det faktum att Heidenstam får vara med på ett hörn.

Jag sprang idag (Skatåsfemman på 26 minuter, inte riktigt nöjd, hade hoppats på 25..) och nu jobbar jag i mig ett glas vitt för att sedan få smaka lite på portvinet jag köpt. Hoppet om en whiskeykväll börjar sina..

Klistrade kartor härom kvällen, köpte en spork och mat i silverpåse idag, så nog upptas tiden av lite annat än träning. Men på måndag cyklar jag till jobbet igen, så det ger 30 km som ska gå fort denna gång.

Okidoki räven, Har förberett morgondagens äventyr, paddla, bada, meta, grilla, sola, sova i vindskydd,umgås med indianvänner o prata skit, ljuga lite o ha det trevligt i största allmänhet
samt inta vissa förfriskningar....
Men vi ska inte skämma ut oss för älgarna, så det är lugnt.
Det brukar bli så att innan vi farit hem så planerar vi nästa äventyr.
Ska i sommar bla, kolla på loppisar o dyl. efter friluftsartiklar som sovsäckar, kök, ryggsäckar o sånt, då jag lyckats få fler o fler intresserade av friluftsliv.
Då kan dom köpa av mig till självkostnadspris eller låna grejor av mig, kan nu bara fullutrusta 4 personer som det är nu.
Det är ju bra o prova på först innan man lägger en förmögenhet på grejor.
Gjort i dag annars ? , jaaa varit ute med vår huskatt Sotis, han lider ibland av att vara innekatt, så jag tog en sväng i trädgården.
Vinbären röda o svarta är klara såg jag o Persikoträdet dignade av söta persikor.
Vinrankan har några veckor kvar innan den kan plockas, brukar bli en 30-40liter vindruvor som kompisen gör vin av, jag får sedan några flaskor av honom.
Gillar ni katter ? Min fru har en hemsida med bilder på våra katter . Raskatten Maine Coon, en amerikansk
kattras som imp till sverige ca 1986.
www.alhagensmainecoon.com
Kolla in !
Funderar o ta med pistolen o ha litte skytte i morgon ochså....

Idag funkade löpningen bättre :) Sprang min backiga 5km slinga på 21:58 sen paddling i Kåsjön med motionskajaken! Det går trögt nu då det bitvis är mkt grunt känns som att paddla i sirap!
Men det blev ett snitt på milen med 10,1km/tim så jag är nöjd med min dag!

/Janne

.

Semestertider.... folk är bortresta och har inte tid... är nog orsaken...

Nåja... Gårdagens aktivitet var att köra 87mil bil.... Huddinge-Piteå... tanken var att tälta vid Pite Havsbad... men det gick inte eftersom dom inte tog emot tältcampare, just nu iaf... det var någon racingträff... så vi åkte till en anna camping en bit ifrån.... sov gott... iväg igen.

Idag bilfärd mot Kvikkjokk och Sarek... har precis gjort Jokkmokk ;) och sitter på café Gasskas mätt och belåten efter en pasta med renköttsröra... nu kaffe med våffla och sylt... ganska najs... mycket trevligt litet fik!

Så om en liten stund så åker vi vidare mot Kvikkjokk.... det blir mao lite dåligt med Dagens Aktivitet rapportering från min sida på drygt två veckor

Thomas

Cyklade 21 km och tog en tiominuterspromenad till runt kvarteret med nya sulor i kängorna och 10 kg tidningspapper i ryggan.

Edit: avundsjuk på Thomas, men om en månad borde jag och brorsan vara ungefär vid Mårmapasset, antingen strax söder om eller precis norr om. Kanske en andlös utsikt över Vistas, det vore trevligt..

I sommarstugan.
promenad på heden med gammelhunden.Tränat att kasta med flugspö i helgen.Jättekul,man lär sej eftersom.Och det är jättekul att bara öva på land.
Fick ingen fisk,men en simmade efter flugan i alla fall.Håkan fick en har som grillades över elden.Mums.
Paddlat i älven.såg en bäver.Sprungit med draghunden 8km.

Idag var jag på stor kajaktestar dag i Ljungskile! Blåste lite(8-10m/s) Men inget regn å lite sol trots allt! Å mkt provpaddling blev det :)

/Janne

Var ute med sambo och ungar vid björsjön i vättlefjäll och lagade mat (flygolycka, mums), badade och slappade i största allmänhet. Var på bröllop med tillhörande fest igår så man kände sig lite seg idag.

//Jocke

Tog mig samman efter gårdagens festivalöl och gav mig ut i spåret med hunden som sällskap, kändes väldigt bra och därför utökade jag turen ifrån planerade tre km, till dryga fem km. Tiden 30+ är inget man skryter om i atleters närvaro men för mig är det helt ok. För tio minuter sedan började semestern på riktigt, imorgon börjar planeringen inför årets andra vandringstur. Längtar ut oerhört mycket.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg