Dagens aktivitet?

Tog mig samman efter gårdagens festivalöl och gav mig ut i spåret med hunden som sällskap, kändes väldigt bra och därför utökade jag turen ifrån planerade tre km, till dryga fem km. Tiden 30+ är inget man skryter om i atleters närvaro men för mig är det helt ok. För tio minuter sedan började semestern på riktigt, imorgon börjar planeringen inför årets andra vandringstur. Längtar ut oerhört mycket.
Då har du ju en massa att vara nöjd med: festivalöl, utökad löptur, semester, vandring. Vad mer kan en människa begära? Och i den här tråden gäller väl angående aktiviteter att "hellre än bra". Och att spring fem km när man planerat tre är ju dessutom bra!

Själv försökte jag återhämta mig efter gårdagen. Långpasset hade satt rätt djupa spår i kroppen, och det kanske inte blev bättre av att jag kryssade mellan SoHos barer till halvfyra... Så dagens dubbelpass uteblev. Efter en dag på Metropolitan Art Museum (med deras moderna konst=bäst hittills) och lite lyxshopping (de sista dagarna har det blivit ett Tarptent, en regnjacka till BAMM och ett par sprillans Asics. Som dollarn står nu fick jag ett par Asics 2130 + ett par skinnskor för hundra bucks...) så blev det ett medelhårt distanspass, 48 min/148 BPM (lite mysko låg puls, tycker jag tog i mer än så). H-vete vad skav jag har här och var.

Nyss hemkommen från övernattning i Vättlefjäll med sonen. Tyvärr sov han lite sisådär så morgonen vart lite grinig...:( Nu snusar han dock på soffan brevid mig.
Ett orosmoln är dock att jag har upptäckt att om man sover två i mitt Cloudburst blir det fruktansvärd kondens, trots helöppet fram o lite vind. Hur ska det gå vid Grövelsjön med tre i tarptältet?

Pust och stön. Benhinnorna är tillbaka, mina fötter är skavda och hela skrevet är en enda rodnad pina. Ingen bra musik har jag att lyssna på heller. Ägnade gårdagskvällen åt att klippa död hud från tårna. Mil efter mil i ett par 1/2-storlekar för små löpskor i stekvärmen hade förvandlat fötterna till rena arkeologin. Ingen skavsårstejp hade jag, snodde nån chockrosa historia från labbet. Den går inte att tejpa skrevet med.

Denna morgon blev det 45 mödosamma minuter utan frukost, puls 138. Jag kom hem lagom till att ena lägenhetsgrannen inledde sin välförtjänta tjugominutersdusch med extra hårbalsam. Sen tog hennes kille en kvartsdusch. Sen var varmvattnet slut. Jag blev en halvtimme sen till jobbet och fan vet om jag nånsin fick tvålen att löddra i kallvattnet.

Igår däremot ett 16x70/20-intervallpass med upp- och nedvarvning. Hyfsat tempo, hyfsad musik, hyfsat humör. Sprang och stångades med en "riktig" löpare som hade sjukt fint steg, man kan bara avundas. Men jag hade Apollon med mig! Lite halvt på skämt medan jag hängde tvätten efteråt:

"Retrospektiv"

Gamle skald, du skrev så väl
allt vad jag ville drömma om
du pennans mästare - jag pennans träl.
Dig galgen väntade, och ett fuktigt hål
min galge är en tråd av stål
på vilken tagelfria skjortan trädes.

Rann dig tiden som sanden mellan fingrarna
så är min tid en droppe vatten klar
spilld i glöden
dig soten eller galgen eller Fanen tog
mig tar ledan eller Hastigheten
ledans moder.

Var tog sommaren vägen?
Idag paddling i kall motvind å då går det trögt, riktigt trögt snitt endast 9,5km/tim på 10km!
När jag var barn lös solen jämt å det var varmt å helt vindstilla, alltid!

/Janne

Då har du ju en massa att vara nöjd med: festivalöl, utökad löptur, semester, vandring. Vad mer kan en människa begära? Och i den här tråden gäller väl angående aktiviteter att "hellre än bra". Och att spring fem km när man planerat tre är ju dessutom bra!

Tack för motivationen :)

Igår blev det sju km över spång (höll på att springa ner ett japanskt par men hann be om ursäkt, dock på svenska), över färister, över broar och över kofyllda ängar(för övrigt samma ängar som färsen i frysen kommer ifrån). Hela turen kändes jättebra och idag kunde jag ta helt träningsledigt och fira en födelsedag i Sölvesborg. I morgon blir det shopping på hemmaplan och förhoppningsvis en löptur med sambo och hund i skogen.

Ons 16 juli

Körde första intervallpasset (på länge) idag, åtta rundor 70/20 för att känna mig för lite. Låg på 90-95% belastning och det kändes rätt bra.

Vill uppnå två saker: simulera en halvlek korpfotboll dvs cirka 20 minuter, samt att träna mig för att bli snabb på 5 km i höst dvs cirka 20 minuter det med :) Så 14-15 rundor 70/20 med någon paus mitt i kanske är lagom att satsa på?

Nu kör jag lite styrketräning för mage, rygg och axlar här på golvet. :)

Dagens löptur blev till en fyra-fem kilometers promenad med hunden, det positiva var alla vildhallon jag kunde trycka i mig, brukar inte ens se dem annars. Nu väntar en pasta/chorizowok som min underbara sambo håller på att slava med, mums.

Morgonens löppass var inte så illa, 48 min/143 i puls, benen kändes nästan normala nu. Men jag har fortfarande svårt att få upp pulsen riktigt, vilket är irriterande. Hade sovit alldeles för lite, min billiga luftmadrass pajade inatt, och jag var tvungen att stölda ihop ett antal stolsdynor(!) i lägenheten att sova på. Jag är smal, men armbågarna hamnade utanför, mot parketten.

På kvällen hängde värmen kvar som ett täcke över stan. Insåg att den inte skulle svika, och gav mig ut vid niotiden. Körde efter en kvarts inledning ett 28-minuters pass i lång backe, bra tempo uppför och (oftast) hyggligt tempo nedför också. Ingen riktig vila under passet. En massa dricka gick åt, och ändå är jag torr som ett fnöske nu. Doften av träden var aggressivt aromatisk i värmen, det luktar någon konstig krydda i skogarna här. Apropå doft såg jag en skunk, glad att jag inte sprang på den (har hört att stanken knappt går att tvätta bort).

Backpasset gick galant, sprang mest till The Sounds "Living in America". Tänkte inte ens på namnet när jag laddade ned den tidigare idag, listig är man inte alltid. Tuggummirock när den är som bäst, inte som grabbarna i Starcus som bara lyssnar på Maiden och Sator när de springer. Även ett par låtar av The Corrs fick slinka ned för att spä på metrosexualiteten. Fullmånen hängde klar över Ft Tryon Park inatt.

I sista backen mötte jag två löpare, en med prominenta vader och den andra med en röd tischa. Unga och raska pojkar minsann, men inte raska nog. Vände nere i backen och satte efter dem, sisat rundan, tänkte nujävlar ska ni få se. Den ena sneglade över axeln. Kände ögonen smalna och näsborrarna vidgas (rävar jagar med alla sinnen). Han med vaderna föll tillföga först. Han slet sig uppför backen, kastandes blickar över vänsteraxeln, men sen räckte vaderna ändå inte och han slog av på tempot direkt på krönet, en klassiker. Fyra steg och sen kunde jag nafsat honom i hasorna. Passerade och satte kurs på röda t-shirten. Han ångade på bra men inte bra nog, och jag hade blivit av med syran och lyfte fötterna lite högre, kom ljudlöst med fart och gled förbi. Sen kom en nedförsbacke och jag bara längde stegen. Längst ned i backen ser jag att han inte längre förföljer, går istället. Ahh, vad vore vardagen utan lite tramsig småtävlan?

Bajspåsar och ångest

Efter en hel dags soffliggande medelst tv-tittande lyckades jag dra med mig sambon ut i spåret, hunden fick stanna hemma eftersom jag har andra planer för honom till helgen.
Kände mig pigg i kroppen så därför utökade jag turen till ganska exakt en timme, under denna timme lyckades jag även lokalisera och transportera den bajspåse som jag vid gårdagens bärätande lyckades lämna kvar mitt i spåret. Eftersom jag själv stör mig på dessa påsar som ligger och skräpar, var det ett ångestfyllt dygn med mardrömmar om lastbilschaufförer och mopedburna ligister som hade plågat mig (vet dock inte om varken chaufförer eller ligister uppmärksammat min kvarglömda påse). Hur som haver, nu mår jag prima igen.
Sängen kallar. Sov gott allihop.

Idag som vanligt min backiga Partille 5km runda på hyfsade 22:12 sen som vanligt 10km paddling i Kåsjön! Nu i sommar har jag min son hos mig å då blir det inte så mkt havspaddling som jag skulle önska!
Men sonen följer med mig till Kåsjön när jag paddlar i min motionkajak å han har även testat den!
Jag frågade om han tyckte den var rank! Vadå rank den är ju jättestadig sa han :)

/Janne

Promenix

till havet och åter 6km+, Cykeltur 3 mil ut och hem.
Minns en sommar när jag var barn det blåste kallt och regnade hela simskolan igenom....

Var på en begmarknad o hittade ett tremannatält alu glasfiberbågar samt en fräsch sovsäck för vår o sommar höst, det fanns inget pris på grejorna så jag bad en dam där sätta prislappar på grejorna ja vi säger väl femtio spänn per styck, o satt dit prislappar, ok tänkte jag de e ju billigt.
När jag kom till kassan sa nästa dam : ja hur ska jag slå in det här i kassan, de e ju inte kläder... ja vi säger väl femtiokronor för allt!
Tackar tänkte jag o körde så fort jag kunde därifrån, vilket kap ! tjugofem spänn för ett tält, tjugofemspänn för en sovsäck !!!
Nu kan jag börja låna ut grejor till fler kompisar som vill prova uteliv utan att köpa nytt!!!!
Så iväg o handla utrustning på beg marknaderna !
peter skuggan1959

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg