Dagens aktivitet?

Idag ynka tjuåtta grader i skuggan och nittifem (!) procent luftfuktighet. Mina kläder som regnade ned redan igår blev inte torrare av att förmiddagen regnade bort. Helgen har gett oss 60mm regn hittills.

Idag missade jag långpasset. Istället drog vi en tur till bergen, Blue Ridge. Vi korsade en mindre flod, följde sen en stig en knapp km och gick sen rakt uppför backen, genom tät skog. 700 höjdmeter genom mer eller mindre snårig skog kändes, lyckligtvis var gubben jag gick med gammal. Varmt och fuktigt, så svetten lackade.

Efter den värsta stigningen såg vi dock dagens begivenhet: en svartbjörn som lugnt såg oss komma, makade på sig, vände sig om och sedan satte av genom skogen. Jag fick några halvrisiga bilder på mindre än femton meters håll. Har aldrig sett björn tidigare.

Därefter nådde vi Appalachian trail högst uppe på krönet, följde denna några km, tog ned på Turk's trail och sen nån annan trail. Passerade en massa skumma växter, bostadsrester mm som jag ska minnas. Helt annan natur än jag är van vid. Trippen tog drygt fyra timmar och var - utöver stigningen initialt och björnen förstås - i första hand kontemplativ. Lugnt och stilla och nästan ingen packning, stilla bris susande i trädtopparna.

Lite av varje...

I söndags var vi ute på vandring... jag, Malin och Danne, för att testa att gå en längre sträcka med vår packning som skall med till Sarek på lördag. Det blev en vända på Fornstigen vid Drottningholm. Åt lunch innan och gav oss iväg... lite mulet men inget regn, ganska bra vandringsväder mao. 15,5km blev det.

De nya kängorna kändes fortfarande ok, med undantaget för bränning under vänster fot... tog med mina gamla Lundhags innersulor, testade att byta först på vänster fot, och vips så var problemet borta! Bytte sen på högerfot också... ingen förändring där... kanon, då får det bli Lundhagsinnersulor till Hanwagkängorna.

När jag kom hem så strulade GF 305:an... eller rättare sagt programvaran... hittade helt plötsligt inte gps:en och all historik var som bortblåst... suck... tre års träning och aktiviteter borta... gjorde systemåterställningar, men det funkade inte... så det vara bara att ominstallera allt och börja om från början... skall kolla externa HD och se om det finns data att föra över där... ikväll...

Shoppingdag igår... nästan all mat är inhandlad, regnbyxor, solglasögon och tunna vantar till Danne... ett par Gripron vandringsstavar, Lundhags ullunderställ, Halti syntet bh och extra Smartwool ullstrumpor till Malin.
Till mig själv en ny ryggsäck(!) egentligen idiotiskt att köpa några dagar innan, råkade se en annons här på Utsidan... skall testa den idag... en Granite Gear Nimbus Meridian: http://www.granitegear.com/products/backpacks/ultralight/nimbus_meridian/index.html

Skulle den nu mot förmodan inte funka, så får den inte följa med till Sarek. Men den har ju fina recensioner så den skall nog funka för mig.

Impulsfyndade sen ett par Haglöfs LIM byxor på Stadium 1299:- får se om jag behåller dem.

Thomas

Lite ofrivillig aktivitet på sistone. Började storstilat i måndags med ett fett intervallpass på 1:06, men sen ingen löpning på kvällen, ingen igår, ingen denna morgon pga en rejäl regnskur (när det regnar här är det inte ens lönt att försöka springa, det bara öser ned). Igår hanns dock en tvåtimmars bergspromenad längs en annan stig. Inga björnar dock!

En flack 4,5 km-slinga sprang jag igår på 22 minuter utan att bli trött alls. Skulle lätt ha orkat 500 m till i samma tempo. Det borde ge 5 km på ca 25 minuter. Men då var banan flack som sagt, Skatås är värre så om jag tar Skatåsfemman på 25 är jag väldigt nöjd (för tillfället.. :)).

Dagens aktiviteter...

... har varit att testa den nya ryggsäcken med lite vikt i samt att se hur den uppför sig på ryggen i stökig terräng... för att slå två flugor i en smäll så tog jag med mig Naturpassetkarta och kompass för att träna lite navigation samtidigt...

Jag är ju ingen navigationsvirtuos direkt... iaf inte när det är tät skog och väldigt diffust placerade kontroller på kartan... hittade till slut alla utom en, men jag tror att den var bortryckt från sin plats. Inte riktigt jämförbart med navigering till fjälls, men ändå nyttigt att fräscha upp sig lite...

Ryggäcken då?... Första intrycket med 12 kilo i är, så där, en bit ifrån 100%... de 1670g den skall väga är snarare runt 1740g, är väl ändå ok för en 62liters säck... men nu verkar dessa 62 litrarna vara glädjelitrar... skulle vilja påstå att det max är 55 liter, iaf om man jämför med min Haglöfs Victor 50 liter, skulle inte förvåna mig om dom räknat in meshfickorna på sidorna... men, men... detaljerna på ryggsäcken gillar jag, topplocket går att göra till en midjeväska (där finns en del vikt att kapa om man vill det) den har även frontöppning samt många smarta fästmöjligheter för tält, stavar, liggunderlag och vattenflaskor.

De 12kg som jag bar på idag var inget problem alls att bära, det ganska mjuka och till synes veka avbärarbältet bar upp vikten utan problem... dock fanns det ett irritationsmoment... den knarrade en hel del när jag gick... ganska störande...

Nåja... det blev en liten tur iaf... 8,19km på nästan tre timmar... inte så fort mao ;)

I kväll skall allas packning kontrolleras och vägas in, och i morgon skall jag maxlasta ryggan, och göra sista testet inför Sarek... det blir nog en naturpass tur vid Lida...

Thomas

Lördag till måndag.Vandring med lätt packning i trakterna kring Kvikkjokk, i myggskog,på härlig fjällhed,stenskravel,vide och snö
Paddelturer igår oh idag,1,5 resp 3tim,hundpromenad och första simturen i sjön sen det sist var sommar ordentligt i början av juni.
Och lekt med vårt nya Nignthaven enväggstarp/lösgolvstält på gården,sover säkert i det inatt,utan att ha nån unge som alibi.
Det kom snabbare från Texas än nå "sketna" panelstänger kommer från Halèns!

Blev ett härligt pass på mtb 24,8 km i skogsterräng och gamla skogsvägar som blev nya för mig ,solen tittar fram äntligen efter någar dagar med mkt moln och regn ,
Funderade där i skogen om man skulle ge sig på nåt långlopp någon gång får nog bli nästa sommar ...

MVH

Var idag ute på en lite längre paddeltur med Anders Svensson mkt duktig kanotist å nybliven SM, faktiskt Sveriges snabbaste paddlare då han vann K1 200 m!
Kompisen Douglas var oxå med vi paddlade Saltholmen(GKF)-Valö/Kungsö-St Rävholmen-Sjumansholmen-Långholmen-GKF. Dist = 31km.
Underbar härlig tur med bad(18-19gr)

/Janne

Efter gårdagens besök på restaurang med kubanskt tema (påminn mig att testa nåt kubanskt recept vid tillfälle) vilket inkluderade ett antal Margharitas, gick morgonens löpning dåligt. Dessutom krånglade magen, och inte ens Abalone Dots musik lyckades få mig på gott humör. Väl hemma visade det sig att dagens resa skjuts upp, så jag har förmånen att sitta på min bak med en färdigpackad väska hela dagen istället för att komma iväg. Kunde m a o ha sovit ut, ätit en god frukost och sen sprungit, kanske med behållning dessutom? Mord, säger jag bara. I dag, proklamerar jag, är en Skitdag.

Strykarräven;368291 sa:
Efter gårdagens besök på restaurang med kubanskt tema (påminn mig att testa nåt kubanskt recept vid tillfälle) vilket inkluderade ett antal Margharitas, gick morgonens löpning dåligt. Dessutom krånglade magen, och inte ens Abalone Dots musik lyckades få mig på gott humör. Väl hemma visade det sig att dagens resa skjuts upp, så jag har förmånen att sitta på min bak med en färdigpackad väska hela dagen istället för att komma iväg. Kunde m a o ha sovit ut, ätit en god frukost och sen sprungit, kanske med behållning dessutom? Mord, säger jag bara. I dag, proklamerar jag, är en Skitdag.

Men du som brukar slänga in låtcitat får väl finna tröst hos The Cure: thursday doesn't even start, it's friday i'm in love :)

Klockan är 16:09 och jag velar. Ska jag cykla 14 km också, eller ta bussen och cykla hem imorgon istället? Dags att bestämma sig snart.

Edit: 11 minuter senare: det blir cykel :)

Senast ändrad:
Racertur och packning

.... gårdagens aktivitet bestod mest av att optimera packningen inför Sarekresan. för alla tre, jag gör jobbet åt alla eftersom dom jobbar och jag har "semester" ... nåja... nu verkar allt vara på plats med allas packning... det som återstår viktmässigt är finlir med maten... Så här ser det ut... just nu med min packning:

Total vikt: 18756g skin out.
Bära: 15951g inkl mat för 12 dagar.... kommer sannolikt att sjunka lite då jag höftat vikten på maten.
På kroppen: 2805g varav 1730g är kängor.... :-( Känner mig riktigt tung...

Men nu på förmiddagen var det dags för lite motion igen.... Inspirerad av gårdagens etapp på Tour de France så lockade racern... men det har varit lite dåligt med träning på sistone, ff a på racern, har inte suttit på den sen vätternrundan... märkte det då jag nästan fastnade på styret som fortfarande var nedsmetat med gel. :)

Totalt fick vi 55,36km i benen i skapligt 30,4 tempo...

Nöjd med snittet med tanke på att träningen den senaste månaden har varit fokuserad på Sarek, dvs återhämta benstomme, benstyrka och stabilitet för vandring, genom just vandring, och lite löpning.

Dagens tur var med Rickard, och det var tur, annars så hade det blivit onödigt jobbigt... han har legat i och tränat en del under den gångna månaden och hade ett grymt tryck i benen... så han fick dra ;) . Mycket trafik idag på Södertörn, främst tung sådan, så det gällde att ha tungan rätt i mun när de blåste förbi... dock inga motorcyklar ute, det var väl för tidigt för dem.

Resten av dagen går åt att packa det sista, finlira med maten och den tilltänkta rutten.

Så här ser grovplaneringen ut:

12/7 Resa
13/7 Resa
14/7 Kvikkjokk – Läger vid Rittak
15/7 Rittak – Aktse – Läger nedanför Skierfe
16/7 Upp på Skierfe – Höjden norr om Rapadalen – Läger på höjden nedanför Vássjálåpptå
17/ 7 Ner i Rapadalen vid Alep Vássjájågåsj – Rapadalen – Snawávágge
18/7 Snawávágge, Vilodag topptur på Låddebákte
19/7 Snawávágge – Bielajohkå – Mikkastugan – Läger i Álggavágges mynning
20/7 Álggavágge – Niejdariehpvagge – Sarvesvágge – Läger vid Luohttojávrré på Luohttoláhko
21/7 Vilodag och upp på Nåite
22/7 Luottoláhko – Sähkok – Läger innan Pårek
23/7 Pårek – Kvikkjokk
24/7 Extra dag
25/7 Extra dag
26/7 Hemresa
27/7 Hemresa

Får se om det håller... går det fortare att ta sig fram än planerat och vi har dagar över så funderar jag på att toppa Tsähkkok och eller Pårte.

Thomas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg