Dagens aktivitet?

Kvällslöp vid ån

Löpning 1:07 på kvällen, 154 BPM, inte fullt så hett men minst lika fuktigt som det varit hela dagen. Försökte leta mig ned till Riverside Park (på Manhattan längs med Hudson) som lär vara mycket vacker, varvid jag efter något letande (kom ned ungefär vid 170:e gatan, i höjd med Columbia Presbyterian Hospital) hittade en gångväg parallellt med en övertrafikerad bilväg (NB: en fredag kväll som denna är trafiken ändå LUGN!). Luften riktigt stack i halsen, så jag letade febrilt efter en stickväg nedåt Hudson. Inte fan. Istället kom jag efter några avkrokar ned i nedpissade trappgångar med knarkare och prostituerade, fram till en otrafikerad bilväg som jag följde nån kilometer. Det var förstås en återvändsgränd, helt tom på folk och inte i ett helt trevligt område. Sprang tillbaka.

Hittade småningom cykelvägen som går just i Hudsons strandkant. En del spännande spontankonst av drivved fanns i vattenbrynet, och doften låg tung av nåt slags obestämbar nektar från trädkronorna. Småningom byttes denna till mer igenkännbara blomdofter, men bara sådana jag känt i tvättmedel (visst ska tvättmedel lukta blomma och inte tvärtom; isåfall har man fått fel referensdatabas?). Den vägen var iaf lång och allt mörkare, men slutligen fanns en gångväg upp (man passerar ju inte fyrfiliga vägar med taggtråd runt bara sådär) till "riktiga" Riverside Park.

Den var vacker. Dofter från växterna, sorlet av röster, några tjejer som sparkade boll (i mitt "hood" är det bara grabbar som får spontanidrotta), blandades med "Tre män i en båt" från mp3-spelaren. Den är inte så bra som jag hoppats, men jämfört med det mesta som finns på ljudbok så får den ändå godkänt. Följde de vindlande vägarna, drog upp tempot, mötte en kraftigt fet man som också flåsade på efter förmåga. Jag väjde.

Kom upp på Broadway i höjd med Harlem, där 99 Cent-butikerna står axel vid axel, och stångas med flottiga kinakrogar och snabbmatsserveringar. Lite sicksack mellan alla som var ute vid tio en fredagkväll, men ingen blev sur eller så. Började bli rätt seg, en dryg timme utan dricka i det här klimatet känns. Slutligen skymtade 168:e gatan och T-banestationen vid jobbet, och jag gick sista biten för att dra syran ur benen.

Väl hemma ser jag att de lagat badrumsväggen som raserades igår (utstående kakelplattor är ett dåligt omen, sa jag ju). Grus överallt, och trots att jag försökte skrapa tvålen ren så kunde jag bara snegla på lägenhetskamratens bodyscrub, och konstatera att den knappast skulle behövas. Nu har vi ny duschspridare också. Eller ny och ny, men nu har vi en duschSPRIDARE, dvs inte bara två hål i väggen. Spolar ned ett par kackerlackor.

Så, det var ännu ett pass. Dags för en öl nere på Cooglan's. Because I want to see people and I want to see light.

/A.

Strykarräven, tack för input om ryggsäck. Och kul rapporter från NYC. Ska testspringa i morgon med ryggan. Funderade på det där med att det ju finns vatten överallt längs banan på fjällmaran: Är det bara meckigt med vätskesystem, kanske bättre med bara en 0,5 l flaska som är lätt att fylla på?

Idisslade terrängskofrågan ett varv till vilket ledde till en avbeställning av Trabucon och en beställning av ett par Adidas Adizero XT istället...finns det någon övre gräns för hur mycket energi man kan lägga på denna typ av köpbeslut? Anyway, provsprang ett par en storlek för små (min strl fann inte inne i butik) och det kändes att det kommer att vara helrätt i en större strl. Lätta som små moln...

Och så rapporten: Årstaviken runt med alla backar på Årstasidan med snabbsnabb arbetskamrat som hare. Var helt slut efteråt.

Senast ändrad:
Är det bara meckigt med vätskesystem, kanske bättre med bara en 0,5 l flaska som är lätt att fylla på?
Ja! I svenska fjällen är vätskesystem bara bra om man gör långa toppturer där det kan vara kinkigt att hitta vatten, eller om man av någon anledning rent inte har tid att stanna och fylla, t ex på en relativt kort sträcka. När jag sprungit med en 0,5-liters flaska så har jag sällan fyllt den; varför skava gram efter gram från packlistan och sen ändå bära runt på ett halvkilo vatten, när det finns nästan överallt?

Adizero-skon har jag inte sett förut, kul! Lätta terrängskor växer inte på träd (Trabucon är ju mer åt det stadiga hållet även om den förstås är lättare än t ex Salomons och TNFs klossar). Själv svärjer jag ju åt Puma Trailfox...

Adizero-skon har jag inte sett förut, kul! Lätta terrängskor växer inte på träd (Trabucon är ju mer åt det stadiga hållet även om den förstås är lättare än t ex Salomons och TNFs klossar). Själv svärjer jag ju åt Puma Trailfox...

Ja viktmässigt är det ett fynd. Var dock i grevens tid jag hittade dom, fanns ett par kvar hos agenten i min strl, med höstens modell slutar dom med små storlekar och kör bara trad. herrstorlekar.

Någon träning har det inte blivit idag, tog en TBE spruta igår morse och har känt mig rutten ända till nu på kvällen. Det var lite oväntat.

Spenderat det mesta av dagen på Metropolitan Museum of Art. Synd att man är en sån okultiverad drummel, annars hade man upplevt ännu mer. Det var ändå helt makalöst, ord överflödiga. Sen kom åskvädret vi samlat ihop till under dagen.

Avrundade kvällen lugnt med en 40-minutersrunda (145 BPM) i en alldeles för varm, fuktig och mörk park. Lika förtrollande utsikt över Hudson River som senast, lika vita lyste blommorna i grönskan, lika ensamt. Några rader från Hellströms senaste dyker upp:

Du säger att kärleken
aldrig var till för dig
att du aldrig känt vinden
högt över trädtoppen
-Säger att den delar sig
vid kinden
och blir hel igen
bakom dig.

En del ont kan sägas om den karlns musik men skriva text och melodi, det kan han. Personligen tycker jag låten gör sig bättre för röst och gitarr. Om jag vågar lägger jag upp min version på utube när jag kommer hem. Kanske.

Någon träning har det inte blivit idag, tog en TBE spruta igår morse och har känt mig rutten ända till nu på kvällen. Det var lite oväntat.

Usch då. Tror du det var pga vaccinet? Jag har också vaccinerat mig men kände ingenting, så jag tänkte att jag fick bara saltvatten :)

Igår cyklade jag som planerat en längre runda, blev 38,5 km till slut. Testade att cykla till jobbet, men 40 minuter enkel väg är lite väl långt för att cykla t o r varje dag. Nån gång kanske. Jag rundade Göteborg söder om älven kan man säga.

Idag ska jag springa eller gå med ryggsäck för att känna hur det går att slita två dagar i rad.

Löpning och dagstur

Torsdag... transportlöpning för Malin från jobbet, fuskade med pendel till Älvsjö för att därifrån springa hem... Jag startade hemifrån när hon var vid Årstaberg för att möta upp... hann 5,16km i ett 4:56 tempo (25:28min) innan vi möttes i Älvsjöskogen nära Stuvsta... vände och sprang med Malin hem igen. Totalt 10,32km på exakt en timme.

Idag... dagstur i Tyresta i fint väder... nudelsoppa vid Stensjön, hörde plötsligt något pusta och frusta i buskarna 7-8 meter bakom oss... visade sig vara en älg som tog sig ner i vattnet genom vassen för att dricka...

Satt kvar en stund på klippan och åt... såg massor av aborrar precis framför oss, kollade om dom nappade på nudlar... och jisses vad dom nappade! Det var fight om varenda nudel och stimmet blev större och större...

Tog Storskogsslingan mot Årsjön, kaffepaus vid vattnet vidare runt sjön och tillbaka mot Tyresta by på Sörmlandsleden... såg några vandrare och mtb cyklister... såg trevligt ut... det är snart dags för en mtb tur.

Semestern har börjat och planeringen av Sarekturen har kommit in i en mer intensiv fas....

Thomas

Orienterat

Ti-L drygt 15 km gåpendling till och från kajakbyggarkursen.

Idag gjort klart ett plank mot vägen och orienterat tio kontroller på naturpasset i Långhundra.

Usch då. Tror du det var pga vaccinet? Jag har också vaccinerat mig men kände ingenting, så jag tänkte att jag fick bara saltvatten :)

Fick väldigt ont i armen som jag fick sprutan i, kunde knappt röra den på fredag kväll. Plus taskigt allmäntillstånd. Så jag är rätt säker på att det var TBE sprutan. Men visst har jag undrat lite...

I kväll kände jag mig äntligen någorlunda ok så det blev 45 lugna minuter löpning i Hagaparken och runt Frösundavik.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg