Dagens aktivitet?

Precis, *all* träning under sommaren handlar om att minimera riskerna för fjälturen :) Vårsäsongen med korpfotbollen brukar vara jobbig pga skaderisken, men i år missade jag allt pga stressfrakturen.

Jag var ute en sväng med 10 kg i ryggan och gick i backe igår, för att känna på foten och träna benen lite. Foten känns hur bra som helst.

I helgen hoppas jag kunna cykla långt (tre, kanske fyra mil - långt för mig!) på lördag för att på söndag ta en ny tur med ryggan. Behöver känna hur det går att vandra dagen efter en hård aktivitet, som det ju blir i fjällen.

Ja... nu tar träningen inför Sarek vid... dessvärre med ett par nya kängor som MÅSTE inhandlas idag... efter en närmare koll på mina gamla så konstaterade jag krasst att sulan såg för nersliten ut för att kännas säker i blöt blockterräng :-(

Så det blir ett antal turer till Lida för invänjning av kängor och träning med ryggsäck... upp och ner i skidbacken och kanske några vändor runt sjön... men det är tur att det är sista jobbveckan innan semestern så jag kommer att hinna.

Thomas

Gymmade en timme.
Och körde bil dit.(Fy skäms,men det är sånt skitväder.)
Thomas o alla vi andra med fjälltursplaner:
Måtte vädret bli somrigt och varmt,sluta regna och torka upp! som det är nu är det bara att göra annat.

Var i Skåne (Skälderviken) på midsommar varför den löpning som utfördes blev mycket platt... :)
Detta har jag därefter tagit igen genom ett rejält pass backträning på kullen bakom Hagaparkens parkering. Kändes bra, mycket sånt framöver är planen.
Också helt nödvändigt eftersom jag gradvis gått från att:
1) fundera på Vertex fjällmaraton till
2) bestämma mig för korta banan till
3) bli övertalad att hänga med på vandringsstart långa banan till
4) bestämma mig för att satsa på löparstart långa banan.

Har nu efter mycket diskuterande med mig själv slagit till på ett par Asics Trabuco. Har dock inte fått dem levererade ännu.
Måste börja springa lite med ryggsäck också. Har en ryggsäck förberedd för vätskesystem (Lundhags Snow bla bla någonting 15 liter) men inget vätskesystem. Vad ska man ha? Är 15 liter för stort? Obligatorisk utrustning är vindjacka, extra undertröja, behållare för 0,5l vätska, första förband, kompass, visselpipa. Sedan tillkommer lite energybars och så.
/ S

Just det glömde rapportera...
Var i Ågesta och orienterade förra veckan. Sprang bort mig redan på andra kontrollen. Vad ska man säga...genant kanske? Men det var fint i skogen, tog en runda i 6 km spåret istället medan jag väntade på att väninnan skulle komma i mål (som följdakligen inte sprang bort sig :)).
/ S

Thomas o alla vi andra med fjälltursplaner:
Måtte vädret bli somrigt och varmt,sluta regna och torka upp! som det är nu är det bara att göra annat.

Ja... fy f**n! Det är lite nervigt nu... har ingen lust att planera om turen till något annat ... vad det nu skulle kunna vara.... Men det kan ju hända en hel del på de19 dagar som återstår tills vi är i Kvikkjokk...

Och Sandskäddan... det låter ju helt fantastiskt kul med ett fjällmarathon... det finns på min 2do lista... så lite avis är man ju...

Thomas

Har nu efter mycket diskuterande med mig själv slagit till på ett par Asics Trabuco. Har dock inte fått dem levererade ännu.
Måste börja springa lite med ryggsäck också. Har en ryggsäck förberedd för vätskesystem (Lundhags Snow bla bla någonting 15 liter) men inget vätskesystem. Vad ska man ha? Är 15 liter för stort? Obligatorisk utrustning är vindjacka, extra undertröja, behållare för 0,5l vätska, första förband, kompass, visselpipa. Sedan tillkommer lite energybars och så.
/ S
Intressant, Trabuco:n är ju en fin sko även om den olyckligtvis inte passar just mina fötter (stod med ett par i handen på en outlet här i NYC i förrgår, svinbilliga...)

Om du bara ska ha vindjacka, undertröja, 0,5L-flaska (och ta för guds skull inget större i fjällen, och tänk på hur ofta du verkligen behöver fylla den eftersom man ofta passerar/springer längs vattendrag), första förband och lite småsaker så är 15L fullt tillräckligt, du skulle klara dig med mindre t o m. Samtidigt är det sällan meningsfullt att göra ryggsäckar mindre än så (då handlar det ofta om t ex vätskeryggsäckar med en 2-liters vattenblåsa + ex 5L packutrymme), så 15L är bra bara den går att komprimera så prylarna inte skramlar runt i den. Du vill få dem att fördela sig jämnt över ryggen, så nära kroppen som möjligt.

Snowcross 15 har jag inte provat, men viktigast är egentligen att den är lätt samt att den inte skumpar, dvs har ett bra höftbälte (helst inte bara en smal rem) och kan komprimeras. 750g anges på Lundhags sida, inte mycket kan tyckas men resten av utrustningen kommer inte att väga mer än ca 1,25kg.
(Vindjacka 200g, underställströja 150g, energibars och geler kanske 300g, 1:a förband+kompass+vissla 100g, vattenehållare ca 500g inkl vatten, vilket du knappast kommer att springa med).

Min 27-liters löparrygga väger drygt 300g...

Men huvudsaken är egentligen att du trivs med säcken och att den sitter bra packad. Det tar ett tag att vänja sig vid, så ut och spring och bli inte besviken i början, det kan kännas segt att inte kunna springa så fort som man är van vid. Man vänjer sig dock, och numera tar jag ibland ryggan bara för att det är kul!

Och lycka till förstås!

Dagens aktivitet var 45min moronlöpning (152 BPM) i nån park jag inte provat förr. Bor på ett nytt ställe. Får ta lite bilder en annan gång. Motigt med sega ben var det iaf...

Senare samma kväll blev det ett 50-minuterspass av nåt slags "crosstraining". Sitta på lab en hel dag kan försätta hela kroppen i uppror och/eller letargia magna. Orkade dock inte springa på riktigt, sjukt fuktvarmt. Tog en vända till Fort Tryon Park och gjorde armhävningar, situps och lite uppdrag i en byggnadsställning.

Ft Tryon var en upplevelse. Fuktmättad luft, grå dimstråk över Hudson, alla nyanser av blått mellan himlen och skogen på andra sidan floden, doften av blommor jag inte vet namnet på. Klippor och murbruk och gammalt tegel, trädens vinkande i vinden som bryter gatlyktornas sken. Stillsamt prat längs de vindlande gångarna, skratt, en gitarr. Man känner fulländningen, och så slås man av att den borde delas med någon annan; att det är ren snålhet att själv sitta på den rikedomen.

Och så ligger jag och kör armhävningar med svetten rinnande ned i ögonen. Funderar en stund i min mentala dimma på varför nån gått ut i skogen för att röka, börjar tänka på USAs drogpolicy, och inser att det är eldflugor. Så, jag sällar "eldflugor" till beskrivningen ovan. Och en pråm på väg nedför Hudson, som i det blå diset blir vacker, tro't eller ej.

Som konstrast till toppen av Ft Tryon, finns kvarteren nedanför. Där hänger inga eldflugor, men väl knarkare som tänder på både det ena och det andra. Här stannar jag för fler armhävningar och lite sit-ups på en parkbänk. Sneglar mig lite oroligt omkring; man är rätt utsatt i ryggläge som bekant. Knarkarna har fullt upp; en kille som sitter och myser med sin tjej blir pissnödig, kliver upp från bänken och bara vänder sig om och urinerar. Hans tjej verkar inte bry sig (vem tar killar i mjukisbyxor på allvar?). En heroin-mager tant med tre hundar hettar på en skyhög lirare med rollerblades, eftersom de båda tar 2/3 av gångstigens bredd i anspråk, och 2+2 blir 4. Skyhöga liraren har en urtvättad tröja och flackande blick och hälsar alla med "God bless you". Till mig säger han "Nice push-ups you were doing, sheez, God bless ya" och himlar med ögonen innan han hasar iväg på sina rollers.

Jag känner fler och fler blickar, och börjar bege mig uppåt igen, händerna jordiga. Ser ut en bra backe för intervaller, men en annan dag. En kille pekar menande och säger surt till sin tjej "Look at those bitch tits" när jag passerar (Haha, dröm vidare, han kan titta på sin egen bitch' tits, imho). Drar uppför berget till klostret på toppen, mörkret har lagt sig. Planar ut, njuter av dofterna och gör några sista omgångar uppdrag i byggställningarna nere på Ft Washington St. Kommer hem med jordiga händer och fläckig tröja, sicksackar mellan kackerlackorna på köksgolvet som antagligen sicksackar lika mycket för mig. Späder dricksvattnet med juice för att ta bort klorsmaken.

Somnar.

Pump up the jam!

Tid och ork att träna 2hr igår och idag. Inte tappat så mycket, skönt.
Tur att det finns "friluftsare", för vi verkar vara ett sunt folk som tränar å inte behöver festa gärnet för att ha kul. Hehe. Ser jag på gymmet idag så är jag ganska ensam och ensam tjej. Jag tror att vänninorna shoppar osv, ligger efter där.

Måste säga att Alshammar ser extra vältränad ut i risifruttireklamen.
(Faktiskt) spännande med fotboll och snart OS!

Onsdag: Paddling 21km(1/2marathon låter bättre) Medelfart=9,3km/tim Maxfart=13,8km/tim
Torsdag: Löpning 5km terräng(backigt som fan) Tid=22:47

/Janne

Igår kväll en timmes gympass på The Gleason Gym, ett uråldrigt boxningsgym på Brooklyn Heights. Helt galet ställe, de går in stenseriöst såsom fostrare av generation efter generation av boxare (en massa mästarnamn på väggarna, men Muhammad Ali tränade där, Tyson också fast bara ett litet tag). De verkar ta extra seriöst på unga, lovande boxare, och ligger alltid långt fram i USAs tävlingar för unga amatörer.

Gymmet låg tidigare på Bronx (såklart) men flyttades för några tiotal år sedan till Brooklyn. Någon lär ha sagt att "Hur stort baseball-fan du än är så får du aldrig träna med the Yankees, men är du boxningsfan så är du välkommen ned på Gleasons för att träna". Och så är det. På kvällen tränar förstås inte proffsen utan "bara" amatörerna, men jävla vilka amatörer. Och så står man där bredvid och hoppar rep.

Gymmet är verkligen speciellt. Hur slitet och sunkigt som helst (dvs de har gjort allt för att bevara "atmosfären"), med lager på lager av silvertejp för att hålla ihop träningsbänkarna, och skitiga skivstänger som fettar ned ens kläder. Naturligtvis bara fria vikter (desto fler) och så några dips- och uppdragsstänger. Boxare kör inte maskiner. Helvete så vältränade folk var. Inte bara rent utseendemässigt (även om magrutorna i de flesta fall var lätta att räkna - obs, inte lätträknade), men ffa rent prestationsmässigt. Det finns ingen ventilation, bara ett par gammaldags takfläktar. Om det blir mer än 90F (=32 C) så öppnar man fönstren, annars är det inte lönt. Idag har varit varmt och extremt fuktigt, så fönstren stod på vid gavel. Ingen musik, ingenting, bara ljuden av gnisslande tänder och smällar som landar, och var tredje minut en klocka som klingar en halv minuts vila. Sen kör alla igen, med sammanbiten intensitet. Det är väldigt inspirerande. I duschen efteråt lämnades en grå smutsrand; det har aldrig hänt mig förut.

Men attans så dålig form jag är i nu, man skäms.

I morgon bär det iväg norröver...

Nu är alla ryggor packade, vägda och dubbelkollade. Kläder för morgondagen framplockade och lista för de där sista sakerna skriven. (Ni vet tandborstarna, påläggen i kylskåpet och soppåsen som ska ut.)

Så egentligen borde allt vara under kontroll. Men jag har lite svårt att riktigt finna lugnet. Misstänker att det är lite för blött och för mycket snö kvar för att det ska vara så där lättvandrat som man vill ha det när man tar med sig barnen. men, förhoppningsvis har inte heller myggen blivit så alerta än. :)

Har med spänning som ny paddelfrälst följt tråden skedda-roder under dagen. (Vad gör man inte för att slippa hälla upp diskmedel, schampo och tvål i småflaskor?) Och för första gången sedan jag blev invigd i fjällens mystiska värld funderar jag på vad det är jag håller på att göra. Dra i väg norröver till snö och blöta marker, när man istället kan få ge sig ut på det stora gungande blå...?

Färsk rapport över snöläget i norra Lapplandsfjällen kommer i början på vecka 28.

Nu är alla ryggor packade, vägda och dubbelkollade. Kläder för morgondagen framplockade och lista för de där sista sakerna skriven. (Ni vet tandborstarna, påläggen i kylskåpet och soppåsen som ska ut.)

Så egentligen borde allt vara under kontroll. Men jag har lite svårt att riktigt finna lugnet. Misstänker att det är lite för blött och för mycket snö kvar för att det ska vara så där lättvandrat som man vill ha det när man tar med sig barnen. men, förhoppningsvis har inte heller myggen blivit så alerta än. :)

Har med spänning som ny paddelfrälst följt tråden skedda-roder under dagen. (Vad gör man inte för att slippa hälla upp diskmedel, schampo och tvål i småflaskor?) Och för första gången sedan jag blev invigd i fjällens mystiska värld funderar jag på vad det är jag håller på att göra. Dra i väg norröver till snö och blöta marker, när man istället kan få ge sig ut på det stora gungande blå...?

Färsk rapport över snöläget i norra Lapplandsfjällen kommer i början på vecka 28.
MMMMMMMmmmmm, va ni e duktiga!, jag ska imollon (thailändska) åka flotte till en ö o ligga i vindskydd med en schäfer o en "mördarhund", men de ska nog gå bra vi e ett gäng på åtta personer som skall vandra o grilla, paddla kanot samt på kvällen klunka vin...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg