Fornstigen + Geocaching
I dag hade vi egentligen bara tänkt slappa och möjligen ta en liten joggingrunda... men vi kunde inte motstå det fina vädret så vi ändrade planerna och åkte till Lovön för en dagstur utmed Fornstigen... passade på att leta upp några cachar som jag tänkt ta ett tag nu.
Parkerade bilen vid Kina slott som vanligt... vek av från Fornstigen och gick utmed Naturstigen (naturstig för blinda) eftersom den första cachen skulle vara åt det hållet. efter ett tag hittade vi cachen några hundra meter ifrån stigen. precis när vi kommer fram till cachen så dyker det upp två andra med gps... vilken slump, att de dök upp där mitt i skogen just när vi hittat dit, men jag var typ två meter före och tog den innan
Vidare utmed Fornstigen och mot nästa cache som skulle ligga uppe på en höjd i närheten av några fornlämningar, som det finns många av runt Fornstigen, denna gången hann det andra "skattletarna" fram någon minut före oss. De hade nog gått raka spåret i skogen, medans vi hade ambitionen att gå utmed Fornstigen och göra avstickare istället.
Sen var det slut på skattletande ett tag... skönt väder med mycket folk i rörelse vi mötte sju mountainbikecyklister och två skogslöpare. Efter c:a 11km tog vi rast, kaffe och Maryland cookies, helt ok mao. Sen följde vi Fornstigen tills vi kom till det kända huset "Lådan" där skulle det finnas en cache och efter lite letande hittade vi den, en liten cache, en filmburk...
Vid det här laget var vi ganska sega... men knallade på och kom tillslut tillbaka till Drottningholm´s slott och sista biten som är lättgånget genom parken.
Här gick vi:
http://trail.motionbased.com/trail/episode/view.do?episodePk.pkValue=5317045
Kvällen skall ägnas åt att bläddra i två nyköpta böcker från Bokus:
"Trekking atlas of the world - an illustrated reference to the best treks"
Fin "coffetable" bok med massor av ledbeskrivningar, enklare kartor, höjdkurvor och givetvis massor av bilder, att inspireras av. Från Sverige finns Kungsleden med.
Och sen så kom Grundstens lilla bok med turbeskrivningar för Sarek... så nu är det bara att sätta sig med karta och bok och planera...
Thomas